Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallt hÃ¥l ?  (läst 16207 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kallt hål ?
« Svar #45 skrivet: 10 oktober 2012, 21:38:49 »

Kombinationen med en felinkopplad FLM gjorde att det blev svårare att se att det var KB-pumpen som var problemet.


Det gjorde att anläggningen bar sig konstigt åt. I stället för att det tog 10-15 minuter innan KBin började sjunka tog det ca en minut. Det var det som gjorde att jag upptäckte att FLM:en var felkopplad. I och med felkopplingen gick det inte att mäta cirkulationen i slingan.

Jag undrar om pÃ¥fyllningen av köldmedium i somras verkligen var motiverad. Det kan ha varit köldbärarpumpen som var problemet dÃ¥ ocksÃ¥ men det blev fel diagnos. 

FLM:en kommer att bidra med mer än en grad senare i och med att den nu tillför värme till berget hela tiden och värmepumpen mycket sällan går hela tiden. Men den effekten ser man inte på ändringen i köldbärartemperaturerna när man stänger av FLM:en. Det man ser genom att stänga av FLM:en är den effekt den momentant tillför, inte värmen den har tillfört berget tidigare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kallt hål ?
« Svar #46 skrivet: 10 oktober 2012, 21:51:26 »
Roland du som har koll på sådant här.
Om jag förstår det rätt har FLM en egen CP som går med ett lägre flöde än brinepumpen. En brinepump brukar ju vilja uppnå en turbulent strömning. Skulle det finnas någon nackdel annat än drivström att köra brinepumpen. Jag tänker mig att man skulle få runt FLM värmen bättre på något sätt. Det är ju ganska lite effekt som skall distribueras på bästa möjliga sätt över så mycket rör/berg-yta som möjligt antar jag?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt hål ?
« Svar #47 skrivet: 11 oktober 2012, 03:33:38 »
Det är säkert inga problem för värmen som FLM:en ger att gå över till borrhålet tros laminär strömning i kollektorn, effekten är ju så pass låg, ca 1.5 kW.
Om något, så skulle det kunna göra värmeövergången i FLM:ens luftkylare lite effektivare om man ökade flödet, men det borde ju tillverkaren ha tänkt på när kylarpaketet designades.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kallt hål ?
« Svar #48 skrivet: 11 oktober 2012, 10:04:40 »
Det finns en kvarstående fråga: Varför löste LP-pressostaten ut när KBut var så hög som -6,8 grader? Den borde stanna pumpen vid först vid ca -10 tycker jag. Förhoppningsvis skall det inte bli några problem med det i fortsättningen men lite konstigt är det.

Roland du som har koll på sådant här.
Om jag förstår det rätt har FLM en egen CP som går med ett lägre flöde än brinepumpen. En brinepump brukar ju vilja uppnå en turbulent strömning. Skulle det finnas någon nackdel annat än drivström att köra brinepumpen. Jag tänker mig att man skulle få runt FLM värmen bättre på något sätt. Det är ju ganska lite effekt som skall distribueras på bästa möjliga sätt över så mycket rör/berg-yta som möjligt antar jag?
 

Jag vidareutvecklar Rickards svar. Ungefär 1/10 av värmeöverföringsmotståndet i borrhålet ligger vid turbulent strömning i värmeöverföringen på slangens insida. 1,5 kW tillförd effekt till borrhålet betyder en temperaturskillnad mellan köldbärare och berg på 1,5 till 2 grader. Även om värmeöverföringen vid laminär strömning vore bara hälften så bra som vid turbulent strömning ökar temperaturdifferensen bara med några tiondels grader vid laminär strömning. Det är försumbart jämfört med temperaturskillnaden mellan frånluft och berget. Det är inte värt den extra elförbrukning som högre fart på köldbäraren skulle kräva. Man skall komma ihåg att en FLM även i utgångsläget är en mycket tveksam affär ur energibesparingssynpunkt. Det är lätt hänt att den extra cirkulationspumpen drar mer el än minskningen i kompressorns elförbrukning pga högre köldbärartemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!