Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia EKO 4.5 + Nibe EVC 190 - Hur styra pump?  (läst 4091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boboz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • :)
Thermia EKO 4.5 + Nibe EVC 190 - Hur styra pump?
« skrivet: 26 september 2011, 22:18:20 »
Hej,

Har en Nibe EVC 190 och en Thermia EKO 4.5.
Dessa är rörmässigt sammankopplade på ett sätt jag inte kan tolka + en givare, kopplad till Thermian, som sitter efter cirkulationspumpen på Niben.
Allt fungerade bra till cirkulationspumpen på Niben havererade. Uppenbarligen finns en cirkpump i Thermian som skulle kunna sköta detta. Dock verkar Thermian ligga på "toppen" och Niben i "botten" om ni förstår vad jag menar. Följden blir att cirkulation bara åstadkoms när Thermian är i drift. Går det att få cirkpumpen i Thermian att alltid gå och kan klarar den att ta Nibepumpens plats?

Förstår att detta är en lite vag beskrivning men försöker själv förstå hur detta fungerar.

Tack på förhand /Bo
« Senast ändrad: 26 september 2011, 22:20:39 av boboz »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia EKO 4.5 + Nibe EVC 190 - Hur styra pump?
« Svar #1 skrivet: 27 september 2011, 07:33:58 »
Hej!
Varför sitter där en EVC 190, vet du det?
Normalt ska Thermians cirkpump gå hela tiden om den står i driftläge "Auto".
Jag kollade genom manualen men hittar ingen inställning för att ändra driftläge på thermians cirkpump utan jag tror att detta är omkopplat rent trådmässigt.
Tyvärr hittar jag inget elschema för Thermia Eko (deras hemsida suger tyvärr) så du får nog ta hem nån servicetekniker som förhoppningsvis kan hjälpa dig.

Manualen (om du inte har den):
http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/eko-skotselanvisning.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad boboz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • :)
SV: Thermia EKO 4.5 + Nibe EVC 190 - Hur styra pump?
« Svar #2 skrivet: 27 september 2011, 12:30:10 »
Niben är den ursprungliga energikällan som mot slutet av 90 talet kompletterades med en Thermia. Fördelningen energi är Nibe-Thermia är 70-30 %. Tror tänket var att ha en mindre värmepump i botten och som därmed skulle rulla utan avbrott med mindre slitage som följd.

Vet inte om den teorin är korrekt men ser snarare ut som den är kopplad i toppen eftersom den gÃ¥r av och  pÃ¥. Och när den är av sÃ¥ har vi ingen cirkulation pÃ¥ värmen eftersom Nibepumpen havererat.

Utloggad boboz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • :)
SV: Thermia EKO 4.5 + Nibe EVC 190 - Hur styra pump?
« Svar #3 skrivet: 27 september 2011, 17:53:16 »
Och Niben är ju 30 år visst, men den går som ett skott. Bortsett från den havererade pumpen då. Pratade med en servicekille och han sa att fösöker man byta pump på en så gammal panna får man aldrig tätt i ventilerna igen. Så det är därför jag tänker att jag skall få cirkpumpen i Thermian att axla ansvaret.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia EKO 4.5 + Nibe EVC 190 - Hur styra pump?
« Svar #4 skrivet: 27 september 2011, 18:38:06 »
Som sagt borde Thermians cirkpump snurra kontinuerligt.
Har du kontaktat nån Thermia service?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad boboz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • :)
SV: Thermia EKO 4.5 + Nibe EVC 190 - Hur styra pump?
« Svar #5 skrivet: 27 september 2011, 21:08:32 »
Ringt nu och de skall återkomma. Tips på bra servicefirmor norr om Stockholm mottages annars tacksamt.
Läser befintlig manual och noterar att det finns ett val man kan göra i elskåpet inne i Thermian. Antingen går radiatorpumpen jämt eller bara när värmepumpen är aktiv. Kan det vara nåt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia EKO 4.5 + Nibe EVC 190 - Hur styra pump?
« Svar #6 skrivet: 27 september 2011, 21:10:08 »
Ringt nu och de skall återkomma. Tips på bra servicefirmor norr om Stockholm mottages annars tacksamt.
Läser befintlig manual och noterar att det finns ett val man kan göra i elskåpet inne i Thermian. Antingen går radiatorpumpen jämt eller bara när värmepumpen är aktiv. Kan det vara nåt?

Kanon, du har hittat rätt.  Thumbsup
Ställ in radiatorpumpen att gå jämt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad boboz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • :)
SV: Thermia EKO 4.5 + Nibe EVC 190 - Hur styra pump?
« Svar #7 skrivet: 27 september 2011, 21:58:37 »
Så då undrar man ÄNGSLIGT, kan något gå åt fanders om jag ställer om detta val. Om det nu är detta som är problemet vill säga. Tänker på att den är kopplad med en elpanna eller att den kanske inte pallar dra runt hela systemet själv?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia EKO 4.5 + Nibe EVC 190 - Hur styra pump?
« Svar #8 skrivet: 28 september 2011, 00:26:42 »
Kanske var det tidigare kopplat så att thermia pumpen bara gick om nibepumpen gick.

I auto går väl pumpen alltid om värmebehov finns (alltså om inte värmestopp på grund av hög ute-temp råder). För övrigt bör den ju alltid gå om kompressorn går oavsett hur det är inställt.

Jag har svårt att se vad som skulle kunna gå sönder genom att ställa in så att pumpen alltid går. Huruvida den pallar för trycket så att säga, återstår ju att se. Men det ska väl inte vara något problem?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia EKO 4.5 + Nibe EVC 190 - Hur styra pump?
« Svar #9 skrivet: 28 september 2011, 06:54:00 »
Så då undrar man ÄNGSLIGT, kan något gå åt fanders om jag ställer om detta val. Om det nu är detta som är problemet vill säga. Tänker på att den är kopplad med en elpanna eller att den kanske inte pallar dra runt hela systemet själv?

Jag tror inte något går sönder med detta val, om den klarar att cirkulera vattnet själv märker du.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!