Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förklara mer för mig som nybörjare.  (läst 5174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Förklara mer för mig som nybörjare.
« skrivet: 23 december 2010, 14:49:50 »
Har precis införskaffat en Greenline HE 9, tror jag den heter. modelen med VV iaf.

huset är 177m2 +källare. källaren har numera 5element. som ligger på en slinga som går att stänga av. tanken var dock att ha "lite värme" i källaren oinrett oisolerat.

Har även en 120liters arbetstank som skulle behövas om man tex vill bara källarelement igån på vår och höst. kan även stänga av upp mot huset..

det jag inte förstÃ¥r riktigt är varför eltillskottet gÃ¥r in när börvärdet bara är 3-4 grader mer än nuvärde. var gÃ¥r gränsen för när tillskott skall tillkallas kan inte se detta nÃ¥gon stans. tiden är satt till 90min pÃ¥ tillskott. sen kör tillskottet tills börvärdet  ligger ca 3graderöver

Jag kan inte se i menyn timer någon nerräkning för att kalla på tillskott??

I bland ser man ju en timer på varmvatten i i-fönstret.

kanske inte klarar även källaren utan tillskott????

Konfunderad

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #1 skrivet: 23 december 2010, 15:04:42 »
Menar du att timern i 'i-fönstret' aldrig räknar ner när pumpen gör värme?
Jag har själv en HE E9 o där börjar pumpen räkna 2h direkt när den går igång och börjar producera värme.
Sen är det ytterligare en timer som ska räkna ner innan tillskottet går till.

Hur kallt är det ute när tillskottet går till?
Hur ser övriga värden ut när pumpen jobbar?
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #2 skrivet: 23 december 2010, 15:22:50 »
den enda timer jag någonsin har sett är den för varmvatten räknar ner 30min. inget annat.

tillskott går till som idag när det är -2, (körs kanske i ca 20-30min uppskattningsvis. kollar jag under dagen hittils har tillskott gett 6kwh)


T1
ÄR 44,8 BÖR 45,1  (inget tilllskot just nu)

T6hetgas 94
T8 56,7
T9 44
T10 4,1
T11 1,4


värmekurvan stÃ¥r 22/62,2 med en liten förhöjning runt 0grader 

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #3 skrivet: 23 december 2010, 18:38:20 »
ett exempel nyss.

om jag har förstått det hela rätt så tillverkade pumpen varmvatten alldeles nyss under vad jag antar 30min en timer räknade ner. detta var utan tillskott. iaf den tid jag såg.

under tiden har T1 sjunkit till ca 37C mot bör ca43 direkt efter 30minuterna så slog tillskottet till och då står det "värme 20min" eller nåt liknande och räknar ner.

Men jag kan inte på något sett se att man "kallar på tillskott eller hur lång tid det är kvar innan tillskottet går in.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #4 skrivet: 23 december 2010, 19:12:20 »
Går den enbart på elpatron?

Hur kallt har du ute nu?

Har den betett sig så här sedan dag 1?
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #5 skrivet: 23 december 2010, 19:38:58 »
alltså den har ju bara varit i drift i ett par dagar och första natten var det ju 20 minus så då var det väl inget konstigt att tilskottet gick in. men nu trodde jag att det skulle klarat sig utan när det är runt -2.

som jag kan se det är det symbolen för både värme pump och tillskott, när väl tillskottet går in.

jag kanske bara trodde att det skulle fungera på ett annat sätt. men jag har fått uppfattningen att andra ser hur lång tid det är kvar innan tillskottet går in.

får väl prova att stänga av elementen i källaren för att se om det påverkar mycket.

är det nån fara att helt stänga av tillskottet för att se hur pumpen klarar sig utan??

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #6 skrivet: 23 december 2010, 20:21:49 »
Ja nog ska de visas en timer som räknar ner, innan tillskottet går in.
Den visas på samma i infomenyn där det står Tillskott: Av (när inte timer eller tillskott till visas).
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #7 skrivet: 23 december 2010, 21:15:45 »
kan det finnas nån mer parameter som jag missat som övertar trots timerinställning.
Jag får ta och höra lite mer med installatören i mellandagarna.
Men känslan är att så fort t1 sjunker för mycket slår tillskottet till.

*värmebehov
*vintertid
står det hela tiden i displayen


provar att köra med tillskott blockerat/avstängt nu, för att se vad som händer med temperaturen

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #8 skrivet: 25 december 2010, 11:38:36 »
Har nu provat ca 1 ½ dygn med tillskottet blockerat samt att radiatorsslingan i källaren är helt blockerad. dom gånger jag har kollat till pumpen ligger T1 ca +-2 från BÖR värdet så den verkar ju klara huset utan problem iaf. -3 till -8 har ute tempen varit under denna tid. ca 20,5grader inne.

Men pumpen går nog konstant, nackdel, skadligt???

så nu är det ca 170m2 fördelat på 1½ plan som värms, dåligt isolerat.

får kanske konstatera att en extremt dragig och oisolerad källare klarar man inte utan tillskott.


faktum kvarstår dock att jag inte får kläm på timerfunktionen.



en del konstiga saker i menyn oxå på installationsnivå

jag blev tillsagd att man väljer 3 eller 6kW tilskott vid instalation genom att bygla på olika sätt, min skulle vara satt till 6kw

men i menyn tillskott står där tex
installerade tillskott 0

effekt per enhet står det 9kW???




« Senast ändrad: 25 december 2010, 11:47:22 av MrWalker »

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #9 skrivet: 25 december 2010, 11:45:25 »
Jag har 0 på antal tillskott oxo, fastän VPn äter lite el på sidan om då o då, utetempen låg på närmare -25 ºC igår.
Är osäker på vad jag har för värde på 'Effekt per tillskott' - ska kika under dagen/helgen. :)
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #10 skrivet: 25 december 2010, 12:04:09 »
Btw du kan kolla hur din startfördröjningen är inställd för ditt tillskott.
(sid 78 i installatörshandboken).

Accessnivå -> [logga in] -> Tillskott -> Tillskott allmänt -> Startfördröjning

I mitt fall står den på 120min.
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #11 skrivet: 25 december 2010, 12:46:57 »
I den menyn har jag tidigare haft 90min , från början var den 30min. iallafall så har jag satt den till 120 +provade att aktivera tillskottet igen och nu räknar en timer ner, jippie. har inte varit så innan.

ska man bara skaffa lite mer kunskap om och vad som först och främst sätter en flagga för "värmebehov" antar att då startar pumpen att göra värme och timer räknar ner. för eltillskott samt att det nollställs när värmebehovet är "klart".

är det kopplingsdiff. värmekurva VPx som gäller här?? och isåfall hur. mycket spännande detta med värmepump. har tidigare påpekat för en del vedeldare på jobbet att man vill ju slippa springa i pannrummet hela tiden, f*n vet om man inte är där mer en en vedeldare nu ;)

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #12 skrivet: 25 december 2010, 13:39:31 »
Ja jag har nog inte varit ner i källaren med samma frekvens nån gång under de dryga 3år vi bott här i huset, sedan 1a okt då VPn dritades. :)

Jag har förstått det som så att kopplingsdiffen avgör hur lågt under börvärde värmereturen? får sjunka innan värmebehov uppståroch VPn startar.
När den går igång och börjar göra värme eller vatten börjar min tillskottstimer räkna ner 120min, dock upplever jag det som att tillskottet inte pangar på direkt efter de 2timmarna utan att det är ytterligare vilkor/timers som ska uppfyllas/räknas ned?
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #13 skrivet: 25 december 2010, 14:16:39 »
ok, är det nåt med ramp tiden då kanske, var man nu hittar den..

men som i mitt fall nu har jag ett BÖR värde på runt 48C och Nuvärdet liger på ca49,5. men timer är nu nere på 23min eter att ha räknat ner från 120min.. verkar inte som VP riktigt klara trycka upp värme till den punkt då värmebehovet bryts, dock är det ju tillräkligt för att klara värme iaf.. Följden blir väl antagligen att tillskottet går in för att toppa nån grad???? känns lite onödigt i detta fall. Viss spekulation nu..

UPDATE::
....börvärdet 48,7 nuvärdet 50,0 timern gick ner till noll. men tillskott AV. dock tuffar Vp på. verkar rimligt.?
« Senast ändrad: 25 december 2010, 14:37:41 av MrWalker »

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #14 skrivet: 28 december 2010, 19:04:04 »
Har nu kört ett tag med källaren "avstängd". INga problem iaf vid -10 har blockerat tillskott.

Men om man kopplar på källaren oxå sjunker t1 rätt snabbt, frågan är hur lång tid bör man vänta innan man ska inse att pumpen orkar inte få upp temperaturen utan tillskott.

har alla element i huset fullt öppna, dom i källaren är typ mellan läge antifrost och 1. tanken var att öka succesivt. har ju även 120L arbetstank blir ju ett rätt stort system med 3 våningar +tank.


för tillfället
T1 45
t1 bör 52
-10ute

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!