Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d om nyinstallation  (läst 2428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stortrollet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
RÃ¥d om nyinstallation
« skrivet: 06 januari 2015, 17:40:05 »
Vi har ett hus där värmesystemet består av luftburen el. I praktiken så går den värmen bara när det är kallare än -10, övrig tid så håller vi värmen med en luftvärmepump och en och annan brasa i braskaminen. Det fungerar hjälpligt, men blir kyligt i vissa utrymmen + att innerdörrarna måste stå öppna. Luftvärmesystemet i sig är ganska värdelöst, kör man enbart det så har värmen en tendens att stanna i taket och man har ingen möjlighet att styra temperaturen per rum. Nu är det så att både luftvärmeaggregatet och varmvattenberedaren börjar närma sig 30 år, luftvärmepumpen är närmare 10 och har börjat fungera sämre trots service. Så jag har börjat fundera på bergvärme istället. (Samt ett mindre ftx-aggregat på vinden, men ventilationssystemet behöver vi inte räkna med här.)
Det blir ju i så fall även en nyinstallation av radiatorer.

Jag tar gärna emot synpunkter på installation och val av pump, samt uppskattning av vad jag kommer att hamna på för kostnad och framtida förbrukning.
Effektbehovet för uppvärmning är knappt 6kW vid dut -18. Årsbehov för uppvärmning ca 15Mwh.
En eventuell framtida tillbyggnad finns i tankarna, vi kan ju räkna med 8kW vid dut efter utbyggnad.
När det gäller tappvatten så kan vi nog betraktas som en normal familj på fyra personer.
Avstånd till berg är nog inte mer än ett par meter.

Radiatorssystemet (10 radiatorer) tänkte jag installera själv för att spara lite pengar. Det är en enplansvilla med krypgrund, så jag räknar med att enkelt kunna dra rören i den.
Materialkostnad för den delen får jag till ca 30000. Jag har räknat med att dimensionera det för 55/45 vid dut, men möjligheten finns att istället välja 45/35. Dock är jag osäker på hur mycket det påverkar verkningsgraden. Om det i slutändan visar sig handla om ett par hundringar per år så väljer jag hellre lite smidigare radiatorer.

När det gäller själva pumpen så kollade jag lite på Nibe F1255. Dock verkar modellen 1,5-6kW lite i underkant medan 4-16 är onödigt kraftig. Nu kikar jag lite på en Daikin EGSQH10S18AA9W, den kanske skulle passa bättre. Ett plus med den är att den verkar komplett med exansionskärl m.m. Jag tror hur som helst att en varvtalsstyrd skulle passa bäst. Det är en fördel om den inte har några röranslutningar på sidorna (eller kräver fritt serviceutrymme åt sidan.) Utrymmet är ett kombinerat wc/apparatrum, där luftvärmeaggregatet och varmvattenberedaren står idag, när jag slänger ut dessa så funderar jag på att utöver värmepumpen även ställa in en duschkabin. Finns det några våtrumsregler som ställer till det med att ha värmepumpen nära en dusch?
Ljudnivån är också en betydelsefull faktor då pumpen ju tyvärr måste stå inne i bostadshuset. Den kommer att stå på ett träbjälklag så frågan är ju om jag ska vidta åtgärder för ljuddämpning och för att förhindra att tyngden orsakar nedböjning på sikt. Jag funderar i så fall på att plocka bort mineralullsisoleringen där den ska stå (nerifrån krypgrunden), lägga dit cellplast istället och sedan palla upp mot krypgrundens botten.

Utloggad Stortrollet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: RÃ¥d om nyinstallation
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2015, 19:11:37 »
Ok, inga svar...det kanske blev för många frågor på en gång.
Om vi börjar med själva pumpen då, vilka pumpar tycker ni man ska överväga? Behovet är som sagt 6kW vid dut, vid en eventuell tillbyggnad om ett par år kan man räkna med 8kW.

Jag tycker utbudet verkar bli lite begränsat med dom förutsättningarna. Väljer man en traditionell on/off och dimensionerar för 6kW så blir den i minsta laget efter en utbyggnad. Om man å andra sidan dimensionerar för 8kW så blir det många start och stopp i nuläget. Kollar man istället på varvtalsstyrda så verkar det inte finnas så många som passar bra. Den lilla F1255 skulle kanske funka bra i nuläget men verkar i klenaste laget vid utbyggnad. Den större modellen å andra sidan har ju väldigt hög effekt och skulle nog bli väldigt on/off när det inte är svinkallt ute. Daikinpumpen kanske skulle vara ok. Men det vore ju trevligt med några fler att välja på.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: RÃ¥d om nyinstallation
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2015, 19:14:50 »
Om du skaffar en tank så kan du välja en större vp utan att få problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Stortrollet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: RÃ¥d om nyinstallation
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2015, 19:23:54 »
Jag klarar mig helst utan extra tank (begränsat utrymme).

Utloggad Stortrollet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: RÃ¥d om nyinstallation
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2015, 19:35:13 »
Daikins program (som fanns väl gömt på hemsidan) spottade förresten ur sig detta diagram. (Tappvattnet verkar den dock ha tappat bort.)
COP medel anger den till 3.7 vid dim. framledning 55 grader och 4.4 vid 45 grader, så där fick jag svar på den frågan. Jag antar att det är ungefär motsvarande skillnad för andra pumpar.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: RÃ¥d om nyinstallation
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2015, 20:29:27 »
Jag tror den lilla 1255 skulle passa bra. Med ditt låga energibehov så är det inget problem med en 6 kW pump och accepterar du lite högre ljud går det att låsa upp den och då ger den nästan 8 kW. Ang dimensioneringen 55/45 eller 45/35 så tror jag att du kommer att få ganska biffiga radiatorer med 45/35. En dubbelpanel 1000 x 450 mm vid 55/45 kan jämföras med en trippelpanel som dessutom är 1000 x 600 vid 45/35 för samma effekt. Den kostar dessutom mer än 50% mer... Besparingen du gör är runt 600 kWH / år så det blir en ganska lång återbetalningstid.
Ex 55/45 radiatorer för 20 kSEK eller 45/35 radiatorer 32 kSEK ger 12 kSEK dyrare radiatorer för att spara 600 kWh/år. Det ger 20 års återbetalning med 1 kr/kWh. Ingen superbesparing i mina ögon. Sedan kan man iofs argumentera att lägre temperatur ger längre livslängd på VPn, men det är ju svårt att sätta siffror på detta...
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: RÃ¥d om nyinstallation
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2015, 20:46:03 »
Att tänka på är att den lilla 1255 har 1 fas kompressor vilket jag ser som en stor nackdel nu lär den väl inte dra så grymt mycket de flesta dagar men ändå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Stortrollet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: RÃ¥d om nyinstallation
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2015, 21:30:23 »
Ljud gillar jag inte, men å andra sidan är det ju rätt få dagar om året den behöver gå på max.
Kan man krama ur den 8kW så får det anses godkänt. Men det står inte vilka temperaturer det är beräknat på, förmodligen är det väl 0/35 eller liknande så behöver man 55 så är väl maxeffekten lägre. Den är nog värd att ha med i tankarna i alla fall, jag får kolla upp om jag kan få fram lite mer data på den.
Radiatorerna har jag koll på, som du säger så är det tveksamt om det är värt det, då tänker jag mest på utseendet och inte på merkostnaden. (Dock klarar jag mig med 22:or vid 45 grader, men det känns lite i största laget det med.)

Är det någon nackdel med enfaskompressor förutom att det blir mindre över till annat? Det är bra att ha med i tankarna i alla fall. Jag har 16A huvudsäkringar så om den skulle få för sig att köra max tillskott för att värma vatten eller så samtidigt som kompressorn går och andra prylar är i gång så är det ju inte riktigt bra. Man vill ju inte gärna säkra upp för att byta från elvärme till värmepump...

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: RÃ¥d om nyinstallation
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2015, 22:43:46 »
Jag tycker att en Daikin skulle passa dig perfekt. Har själv en Daikin och är väldigt nöjd med den. Fördelen med en inverter är som i ditt fall att du skall utöka bostaden.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: RÃ¥d om nyinstallation
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2015, 23:11:50 »
Det blir inte mindre över till annat total sett med en enfas kompressor men belastningen från kompressorn kommer att ligga på en fas och kör du då samtidigt torktumlare och något annat som ligger på samma fas kan det bli problem. Men har man koll på de stora enfas belastningarna och lägger dessa på olika faser är det nog inget problem. Fördelen med en inverter är också att startströmmarna är mycket lägre och det minimerar risken att en säkring går pga hög startström. Så jag tror inte man behöver oroa sig allt för mycket ang enfaskompressor. I de flesta luft-luft pumpar sitter det också enfas kompressorer som jämförelse.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!