Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ExpertrÃ¥d pÃ¥ mina offerter  (läst 11820 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jasmin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Surte, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Expertråd på mina offerter
« skrivet: 19 november 2004, 15:55:37 »
Behöver lite råd på dessa offerter. Ju mer jag läser på om Berg vp desto mer snurrar det. Börjar undra om man inte ska gå på det lägsta priset så länge anläggningen är korrekt dimensionerad. Är aningen irriterad på att få olika storlekar på VP aoch borrhål.

Utgångspunkt: Trävilla från 1950 i Göteborgsregionen, 180 kvm varav 75 är källare, 4 pers i hushållet, gör idag av med ca 2,5-3 kubik olja + ca 10 000 kw (elpatron+hushållsel), ej tilläggsisolerad. Oljepanna från 60-talet. Funderar på att värma källaren delvis.

1. Stiebel Eltron WPF 7 kw, ack tank 300 liter, 120 m aktivt (140 m tot).
Försäkring 10 år ingår.
Demontering panna ingår.

Pris: 93750 (vp/install) + 31500 (120 m) + 17500 (20m)
=142 750 kr

2. Thermia D8, 140 m (115 aktivt)
Sanering av rörisolering ingår (ca 4500 kr)
Borttagning tank ingår (ca 4500 kr)
Demontering av bef panna ingår.
6 år försäkr.
Berg förutsätts inom 4 meter. 1600 kr per 3 meter drivrör tillkommer utöver.

Pris: 124 500 kr

3. IVT Greenline HT Plus C6, 120 meter (105 aktivt)
Demontering av bef panna och tank ingår.
Rumsgivare, 1 extra element i pannrum

Foderrör 660 kr per meter löpande....

Pris: 124 000 kr

4. Thermia D8, 140 m (115 aktivt)
Sanering av rörisolering ingår (ca 5500 kr)
Borttagning tank ingår (ca 5500 kr)
Demontering av bef panna ingår.
6 år försäkr.
Berg förutsätts inom 6 meter. 525 kr per meter drivrör tillkommer utöver.

Pris: 130 000 kr

5. Autoterm 406 CM, 6 kw, 120 m (95 aktivt). Offert via telefon, offerten på väg hem via posten. Enligt försäljaren ligger jag mellan en 6 och 7 kw VP.

Demontering av panna, ev tank också

Pris: 115 000 kr

6. Autoterm 407 CM, 7 kw, 140 m (115 aktivt). Resten se ovan.

Pris:123 000 kr

7. NIBE har varit lite dåliga på att höra av sig......


Grannen har också Berg VP, ca 15-20 meter ifrån. Behöver jag borra djupare för att säkerhetsställa borran? Tänkte kolla med honom för att veta hur mycket foderrör som behövs.

Vad anser ni?
Surtebo, Thermia D8, tot 150 m. 1 1/2 Villa 180 kvm inkl källare, ej tilläggsisolerat, 4 personer i hushållet.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Expertråd på mina offerter
« Svar #1 skrivet: 19 november 2004, 18:47:45 »
dimensioneringen är knepig..sett till min elförbrukning jag hade sÃ¥ sa ivt:s program att en 6kw pump skulle räcka men sett till uppvärmd yta sa programmet 7kw...gissar att du kommer att fÃ¥ kloka rÃ¥d pÃ¥ denna sida...enda nackdelen är att man blir än mer konfunderad  ;D
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

admin

  • Gäst
admin
Re:Expertråd på mina offerter
« Svar #2 skrivet: 19 november 2004, 20:01:29 »
Kolla med grannen för att veta hur mycket foderrör som behövs.

Plocka ur pannan själv, fixa transporten själv med - du får väl betalt för den på skroten?

PÃ¥ det spar du 4-5000 kr...

Saneringen av rören kan vara värre (asbest?), det kanske måste göras av en behörig firma?

Om du inte vill göra något själv skulle jag välja den som är billigast givet samma förutsättningar.

Nu skall jag skriva nåt som du inte vill läsa...

En ny omgång offerter... ge dem exakt samma sak att räkna på allihop.
Samma borrdjup (125 aktivt, dÃ¥ har du lite marginal),  be att fÃ¥ pris för extra metrar om du vill lägga pÃ¥ nÃ¥gra meter, samma rumstemp, samma dimensionerade lägsta utetemp, säg att du vill att värmepumpen skall klara av att värma huset utan tillskott till den temp du själv anser vara lämplig (lite tillskott kan du ha, men inte mycket) kanske -14 grader?.

Sen kan du välja den billigaste...

/Rickard


Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Expertråd på mina offerter
« Svar #3 skrivet: 19 november 2004, 23:04:35 »
Citera
Saneringen av rören kan vara värre (asbest?), det kanske måste göras av en behörig firma?

Jag var i kontakt med min kommun för ett par år sedan om just asbest. Frågan gällde ventrör och fasadskivor av eternit. Det är ju lite svårare med rörisolering då den inte gärna håller ihop av sig själv.

Det svar jag fick då var att det är OK att göra det som privatperson.
Som företag måste både miljöregler samt arbetsmiljöregler följas. Dessutom skulle företaget som gör jobbet ha någon typ av godkännade för att hantera miljöfarligt avfall.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Expertråd på mina offerter
« Svar #4 skrivet: 20 november 2004, 12:42:51 »
Mycket stor skillnad på D8 o IVT 6 kv
Ca 8 kw ut kommer att ge mycket mindre antal svindyra timmar med elpatrondrift...  SÃ¥ stor skillnad pÃ¥ dom tvÃ¥ sÃ¥ det gÃ¥ rjämföra med tvÃ¥ bilar med olika starka motorer.

Ang asbets.. som sagt gör man det själv är det ens ensak... men kolla först hur deponin vill ha det förpackat...
Ett tips som plumber håller med om hoppas jag... ska man riva äldre värmeinstallationer med isolering, då skall man kapa ned dom på raksträckorna och låta isolering sitta kvar i möjligaste mån.
 Det var oftast bara i krökarna det var asbets. Där byggde man med gips som innehöll asbets.
Men även rörisoleringen kan innehålla asbets det vet man aldrig säkert utan provtagning.

men säg nåt dom inte vräkte i asbets i??
Ungefär som med socker nuförtiden, fyll ut med nåt billigt skit, bra om det oxå har nån slags funktion..

tex i golvmattor kakalfog kakelfix var det nog rätt omotiverat att använda asbets.
Håller man på själv ska man va supernoga med städning efteråt, annars ligger det asbetsdamm på golvet som rörs upp så fort man går förbi.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jasmin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Surte, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Expertråd på mina offerter
« Svar #5 skrivet: 22 november 2004, 08:45:08 »
Med tanke på pris och effekt lutar jag åt Thermia D8. Någon som har en D8 som kan dela med sig av sina erfarenheter, hur menyn är samt möjligheter till loggning?
När det gäller elpatrondrift och effekt på VP så har jag fått lära mig att välja en maskin som inte stannar och startar jämt och att det är bättre med eltillskott för att spara kompressor eller är dagens maskiner tåligare och man kan bortse från detta?

Asbest: har fått tips om att blöta ner isoleringen ordentligt innan jag försiktigt plockar ner den. Okej för privatpersoner att ta bort. Ska be installatören märka ut vilka rör han ska kapa för att jag inte ska sanera i onödan.

När det gäller Autoterm - är det inte för litet hål? Gör man sånt för att pressa priset eller behövs det inte mer?

Måste tacka för detta forum även om den ger en del frågeställningar.....men hellre det än huvudvärk efter installationen.
Surtebo, Thermia D8, tot 150 m. 1 1/2 Villa 180 kvm inkl källare, ej tilläggsisolerat, 4 personer i hushållet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Expertråd på mina offerter
« Svar #6 skrivet: 22 november 2004, 12:44:13 »
Citera
När det gäller elpatrondrift och effekt på VP så har jag fått lära mig att välja en maskin som inte stannar och startar jämt och att det är bättre med eltillskott för att spara kompressor eller är dagens maskiner tåligare och man kan bortse från detta?
Bra styr i Thermia o NIBE lätt att sköta bra möjligheter att minska start o stopp!!!

Asbest oftast bara i krökarna (asbetshaltigt gips) så riv ingen isolering i krökar kolla även med kommun hur dom vill ha det förpackat. Städa noga efteråt, inge bra om det ligger kvar asbetsdamm som virvlar upp i framtiden. Kan du spola med vatten är nog det effektivast!!

Nu när du har kallt?? Kolla lite viken framledningstemp du behöver (vid viss utetemp)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Expertråd på mina offerter
« Svar #7 skrivet: 22 november 2004, 21:15:20 »
En snabb mellan tumme och pekfingret bedömmning så tycker jag D8 alt 2 ser lockande ut, MEN frågan är hur kallt ni har som lägst i era trakter ??. Det är väl inte måga dagar med minus 20 grader. ???

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad CocoBill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla/Sverige
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Expertråd på mina offerter
« Svar #8 skrivet: 22 november 2004, 23:34:40 »
Jag hade också problem att välja, hade 11 offerter samt 5 olika fabrikat, allt från 5 – 8 kW. Tack vore det här forumet blev det bara två fabrikat Nibe (1215-7) och Thermia (Diplomat 8 ). Sedan fixade jag en lista med alla utgifter, de som var inräknade och de som inte var det. Räknade alla med samma antal meter foderrör, räknade till alla panna- och tankbortagning, lika storlek – samma borrdjup osv…och fick att alla offerter skiljer sig i ca 3000: -. Om man tittar marknadsöversikt på konsumentverkets hemsida ser man att Diplomaten har ca 20000: - högre rekommenderat pris, dvs. Nibes ÅF ville tjäna lite extra. Därför valde jag Thermia.
 

http://www.elpriser.konsumentverket.se/Documents/energi/varmepumpar/jord%5Fberg%5Fgrund%5Foch%5Fsjovattenpumpar%5Fmarknadsoversikt%5F2004.pdf
Thermia Diplomat 8, ca 150 m borra, 1 ½  plans hus byggt 1954, boyta 110 m2 + källare 70 m2,  9 sektionsradiatorer, 4 panelradiatorer, 1 kompaktradiator

Utloggad Jasmin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Surte, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Expertråd på mina offerter
« Svar #9 skrivet: 23 november 2004, 09:40:24 »
Nibe 1215-7 eller Thermia D8? Vilken är effektivast/bäst?

Pratade med en Nibe-ÅF igår och som vanligt ansåg han att Nibe var mycket effektivare än Thermia och att Folksams sammanställning talade för en bättre kvalité. Frågan är om prisskillnaden (förväntad) går att försvara. I dagsläget är alt 2 mest intressant fast med några extra meter aktivt hål. Overkill?

Kommer att göra som CocoBill och många andra föreslår: ta reda på hur mycket foderrör behövs, samma djup, liknande effekt och sen göra en jämförelse.

ME: riktigt kalla dagar så har vi nog inte många av, speciellt dem som är i närheten av 20 minus, ligger nog mer i närheten av 0 till -10 och självklart vinden som kyler en del. Men eftersom mitt hus (byggt 1950) inte är tilläggsisolerat samt att jag har gamla fönster så går det åt lite värme. Detta kan jag tåla så länge luften är bra inomhus (har självdrag).

Bertil, har en plan för asbesten där blötläggning, tejp och plastpåsar är involverade. Har också en golvbrunn så möjligheten att spola hela pannrummet finnes.

Hur mäter jag framledningstempen bäst? På elementet eller på rören vid pannan? Mätte elementen häromdagen när vi hade -8 ute, då var elementen 31 grader varma.
Surtebo, Thermia D8, tot 150 m. 1 1/2 Villa 180 kvm inkl källare, ej tilläggsisolerat, 4 personer i hushållet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Expertråd på mina offerter
« Svar #10 skrivet: 23 november 2004, 09:55:51 »
Citera
Hur mäter jag framledningstempen bäst? På elementet eller på rören vid pannan? Mätte elementen häromdagen när vi hade -8 ute, då var elementen 31 grader varma.

 VART kollade du pÃ¥ elementen ??  kolla direkt efter termostaten, inte mitt pÃ¥ elementet. pÃ¥ mina element finns en liten Kromad böj innan elementen mät pÃ¥ den.

Och sedan kan du mäta efter  pÃ¥ ut gÃ¥ende, för stor skillnad  (nästan kalla i botten) och dina element kanske är strypta lite för mycket och du har för hög framledning.

Mät vad du har efter pannan kan vara bra som referens om du har någon form av styrning typ motoriserad shunt. det borde &så kunna ge en indikering....

Fast det finns folk här som är bättre pÃ¥ detta än mig.  
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Expertråd på mina offerter
« Svar #11 skrivet: 23 november 2004, 12:50:54 »
Citera
Hur mäter jag framledningstempen bäst? På elementet eller på rören vid pannan? Mätte elementen häromdagen när vi hade -8 ute, då var elementen 31 grader varma.

Mät på stig o retur vid pannan först med det o utetempen kan man se vilken framledning du ungefär behöver vid annan utetemp se tex NIBE´s kurvor för framledning... Vi kan hjälpa dig oxå om du inte hittar

Sen ska man kolla stig o retur vid varje radiator sÃ¥ man ser att dom funkar som dom ska. Där kan det vara sÃ¥ att man har nÃ¥got som är onormalt stort i förhÃ¥llande till rummet där behövs det kanske inte fullt blÃ¥s. Men  har man öppen planlösning ska man ha bra flöde. DÃ¥ avger rad. max värme dÃ¥ kan kurvan sänkas nÃ¥got och  man klarar lägre utetemp.

För uppskattning av behov av max framledningstemp kan man tex kolla hos Nibe i montering och skötsel anvisning sid. 21 diagrammet utan förskutning....
Kurvan kan användas även om du köper en annan pump!!
Exempel behöver du 40 grader fram vid -10 ute (kurva 6) dÃ¥ behöver du inte fullt 55 fram vid -40 ute  ;)  Inte alls exkt vetenskap men mycket bra indikation.

http://www.nibe.se/vvs/PDF/pdfsokning_se_exkl.asp

välj Produktgrupp....Markvärmepump...pump Fighter 1215.... sen dokumenttyp.. montering och skötsel...

Citera
Hur mäter jag framledningstempen bäst? På elementet eller på rören vid pannan? Mätte elementen häromdagen när vi hade -8 ute, då var elementen 31 grader varma.

Fantastisk bra men jag gissar att stigaren var varmare, det är jättebra om den va 40 grader också!!
Kan gå mäta på toppen av en radiator också, men mät utgående från pannan som sagt.


Citera
att Folksams sammanställning talade för en bättre kvalité. Frågan är om prisskillnaden (förväntad) går att försvara. I dagsläget är alt 2 mest intressant fast med några extra meter aktivt hål. Overkill?

Dålig stil av NIBE killen hälsa honom att du hittade inte en enda Thermia Diplomat, men NIBE fanns representerat. Jag tycker båda håller bra kvalité, men bondfångarargument!!! Inge bra!

Citera
Pratade med en Nibe-ÅF igår och som vanligt ansåg han att Nibe var mycket effektivare än Thermia

Också dåligt argument, säg att du jämfört COP men fattar inte vad han menar, NIBE har inte med sina cirkulationspumpar i COP men det har Thermia.
Båda har mycket bra verkningsgrad. Har du ett extremt lågtemspsystem får du mycket för pengarna om du väljer NIBE, den ger hög uteffekt vid låga temperaturer fram. Nibe´s 7kw pump ger 8,8 kw vid 35 grader framledning och 7,1 kw vid 50 fram. COP för Nibe klippt från deras hemsida. Men jag får till 4,63 respektive 3,23 för NIBE exl.pumpar.
 
Citera
Värmefaktorn (COP) är upp till 4,8 (exklusive pumpar) vid 0 °C ingående köldbärartemperatur och 35 °C utgående värmebärartemperatur.

Diplomat 8 ger   vid 35 grader 8,13kw resp 7,73 kw vid 50 grader fram.  Cop för Thermia 4,6/3,4 35 resp 50 fram (med cirkpumpar).
Inte kan jag se att NIBE skulle va MYCKET effektivare.

Moderna pumpar från dom större tillverkarna har bra värden, det kan va viktigare med referenser på installatören, att skriva fast lev. tid, att få aktivt djup på borran specat på offerten. (kalkylen kan nog mest ses som ett förslag).

Lite att bita i  ;)



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Expertråd på mina offerter
« Svar #12 skrivet: 23 november 2004, 18:38:47 »
Vi bor i Mölndal och gjorde slut på 2600 liter olja om året.

När det den senaste veckan, var  -4 nattetid ( en natt -6.5, en annan -2 ) och ingen blÃ¥st gick kompressor 1 nattetid  i  5 till 7 timmar  utan avbrott. Den bör dÃ¥ lämna mellan 4.3 och 4.6 kW. Detta värmebehov i vÃ¥rt hus tyder pÃ¥ att Du  med Din förbrukning bör välja en pump som ger minst 8 kw om Du vill ha ett minimum av patrontid de fÃ¥ gÃ¥nger det är -17.
Med endast en kompressor kan man räkna med stora temperatursvängningar vid + 10 . Många stopp/ korta gångtider kan det bli vid rejäla plusgrader och t ex IVT ÄF tycks vara mycket försiktiga med att rekommendera stora punpar som täcker låga temperaturer utan tillskott.
 
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Jasmin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Surte, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Expertråd på mina offerter
« Svar #13 skrivet: 02 december 2004, 18:19:16 »
Ännu en offert!

7. Nibe 1215-7, 125 aktivt (tot 140 m, 40mm kollektor)
Dem. av panna, isolering köldbärarledning, 6 m foderrör ingår. Fast installation med kopparrör ej flex slangar.

Avvikande borrning 265 kr/m, foderrör 2070 kr per 3 meter.

Pris: 80 000 VP/install + 44 000 borrning/mtrl = 124 000 kr

De som faller bort:
Stiebel: För dyr
Autoterm: Aningen klen VP samt litet hål. Ska man upp i effekt är man på D8/1215-7.
IVT: För dyr om man ska jämföra effekt/borrhål.

Lutar Ã¥t antigen D8 med nÃ¥gra extra meter(125 aktivt)  eller 1215-7, verkar vara hugget som stucket. Priserna ligger i närheten men är det nÃ¥gon som vet om det är skillnad pÃ¥ bullret? D8 har scroll men hur är det med 1215?

Har bokat Nibe för installation tidigt mars pga att borraren aviserade höjning med 10 % pga tidsbrist och stålpriser. Fick dock med betänketid tom siste Januari.

CTC-installatör kommer imorgon samt en till från Thermia. Ska jämföra alla Thermia-offerter och sen ta ett snack till med dessa och se vad det kan göra på priset. Återkommer med dessa om ni inte redan är trötta på mina inlägg.

/Jasmin
Surtebo, Thermia D8, tot 150 m. 1 1/2 Villa 180 kvm inkl källare, ej tilläggsisolerat, 4 personer i hushållet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Expertråd på mina offerter
« Svar #14 skrivet: 02 december 2004, 18:26:20 »
Nja oss sliter du inte ut, kanske offertgivarna  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!