Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad behöver man tänka pÃ¥ vid installation av bergvärme samt konvertering?  (läst 2863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lillgardensparla

  • Nybliven husägare/Civilingenjör Kemiteknik
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellansverige
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • PÃ¥ vägen till drömboendet...
    • LillgÃ¥rdens Pärla
Vi bor i ett stort hus där vi behöver se över vårt värmesystem eftersom det värms med bland annat direktverkande el. (Mer info går att få på lillgardensparla.wordpress.com). Som det ser ut nu vill vi installera bergvärme samt konvertera huset från direktverkande el till ett vattenburet system. Det är ett ganska stort projekt och eftersom det finns ganska många saker som måste tänkas på och jag har försökt att göra en lista på vad bör tas med i tankarna. Bifogar den nedan. Mina frågor till er är: Har vi glömt något? Har vi tagit med något onödigt? Om det är någon punkt som är svår att förstå kan det bero på att jag formulerat mig konstigt eller att det är helt fel, jag tar tacksamt emot frågor eller krav på förtydligande! Jag vill dock inte ha några svar på frågorna, det blir ett senare arbete och ställer stora krav på bakgrundsinformation.

...vårt framtida behov...

Varmvattenbehov?

Värmebehov?

Framtida planer på renovering? Golvvärme. När och var? Bubbelbad?

Framtida planer på förändring av isolering och ventilation?

Hur förhåller projektet sig med att sänka nivåerna av radon i huset?

Framtida förändringar i familjemedlemmar och dess beteende?

Framtida renovering av fönster? Bättre eller sämre fönster? Mer eller mindre fönster?

...vilken värmepump...

Storlek på värmepump?

Kapacitet på värmepump?

Vilken värmepump?

Värmepumpens placering?

Pumpstyrning?

Varvtalsstyrd värmepump?

Fjärrstyrningssystem?

COP-tal? COP-tal vid årsmedeltemperaturfaktorn?

Framledningstemperatur?

Minimera knäppningar i systemet?

Avsäkring?

Förhindra tillväxt av bakterier i systemet?

Installation av kyla?

Garantier?

Servicenivå?

Certifiering?

P-märkning?

EPHA-märkning?

 ...vilket värmesystem...

Element?

Storlek på element?

Typ av element?

Placering av element?

Inbördes reglering av elementen?

Placering av eventuellt kylsystem?

Tryckfall?

Shunt? I så fall vilken?

...vilken ventilation...

Hur optimera värmetransport genom huset?

Behöver ventilationen uppdateras?

...vilket borrhål...

Borrhålets diameter?

Borrhålets djup?

Borrhålets placering?

Borrhålets livslängd?

Avstånd till andra brunnar?

Injektering?

Risker för saltvatten i systemet?

Längd på kollektorslang?

Längd på foderrör?

Vill man kunna komma åt energibrunnens genom ett marknära topplock?

Placering av energibrunnens vägggenomföring in i huset?

Tillstånd?

...vilken leverantör...

Leverantör?

SVEP Certifikat?

SITAC Certifiering?

Storlek?

Tillförlitlighet?

Ansvarsförsäkring?

Serviceavtal?

Ingår igångkörnings- och injusteringsprotokoll?

Ingår borrprotokoll?

Ingår skötselanvisningar/instruktionsbok?

Kostnad?

Garantier?

Storlek på ROT-avdrag?

Installation?

...och vad ska vara kvar...

Borttagande av nuvarande luft/värme pump?

Borttagande av nuvarande radiatorer?
Vägen till drömboendet - Lillgårdens Pärla

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej,
Du verkar ha tänkt på i stort sett alla tekniska aspekter. I dina kläder skulle jag fundera på om jag skall byta värmesystem före eller efter isolering av husets vind, väggar o fönster. Storleken på värmepumpen beror ju helt på hur bra klimatskal du har.
Själv valde jag att installera en pump först och isolera sen för att spara pengar så fort som möjligt, den dimensionerade jag dock för ett helt färdigisolerat hus, så de första åren efter installationen behövdes spetsvärme, nu så är det mesta gjort på isoleringen och värmepumpen räcker bra till på vintern.
Jag hade/har radiatorer för högtemperatursystem, men med bättre isolering så räcker de bra till för den lägre framledningstempen som en VP ger.


lycka till/ Bo
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, sen skall man nog inte överdramatisera det hela heller.
Vill du ha hängslen och livrem, och få en väl fungerande anläggning kan du köra en värmepump som täcker husets energi och effektbehov idag, komplettera den med en arbetstank på 300 liter så får du en anläggning som fungerar bra både före och efter eventuella tilläggsisoleringar och fönsterbyten.
Precis som Bo skriver så är tiden viktigare än den mest exakta anläggningen, om du kan spara pengar redan i vinter så spar du på lång sikt mer än om du lägger ett år på att utreda vilken typ och storlek av värmepump som är absolut bäst och mest exakt dimensionerad för dig.

Du kan även köpa en enkel, billig, anläggning (En bergvärmepump med inbyggd varmvattenberedare, utan arbetstank) med runt 60% effekttäckning (innebär ca 3% eltillskott) som fungerar bra både nu, och efter tilläggsisolering och fönsterbyten.

Om du vill ha "allt" kan du titta på "Rinnans" anläggning, där har du både hängslen, livrem, och det mesta av lull-lull som du kan tänka dig.
Besparingen med en sådan anläggning blir marginellt större (500-1500 kr/år?) än med en enkel anläggning med lägre effekttäcknignsgrad, men du har stora möjligheter att utvärdera och optimera driften om du är intresserad av det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lillgardensparla

  • Nybliven husägare/Civilingenjör Kemiteknik
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellansverige
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • PÃ¥ vägen till drömboendet...
    • LillgÃ¥rdens Pärla
Bo,

Tack för bra input. Det är bra att addera detta till denna lista av frÃ¥gor även om jag tror att svaret pÃ¥ frÃ¥gan för oss är att vi inte ska göra nÃ¥got sÃ¥dant. Huset är tilläggs-isolerat pÃ¥ vinden, grunden är Isodrän. Vi har inte funderat sÃ¥ mycket pÃ¥ tilläggsisolering pÃ¥ väggarna. Jag vet inte hur lätt det är med en tegelfasad? Vi har idag värme genom direktverkande el, Luftvärmepump Panasonic frÃ¥n 2006 installerat i källaren placering i G1 (Ni kan se beteckningen pÃ¥ rummen här: http://lillgardensparla.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=8&action=edit), kamin pÃ¥ entréplan (I2) samt öppenspis i källaren (G1).  Tidigare ägarna har eldat med ved motsvarande ca 2400 kWh. Energiprestandan enligt energideklarationen är 86 kWh/m2 varav el är 78 kWh/m2, nÃ¥got jag inte tror kommer att gälla för oss. PÃ¥ entréplan finns en FTX-anläggning med värmeÃ¥tergivning (mellan J2 och K2) och det finns planer pÃ¥ att installera en sÃ¥dan i källaren (A1).
Vägen till drömboendet - Lillgårdens Pärla

Utloggad lillgardensparla

  • Nybliven husägare/Civilingenjör Kemiteknik
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellansverige
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • PÃ¥ vägen till drömboendet...
    • LillgÃ¥rdens Pärla
Jag tolkar denna tystnad som jag har tänkt på allt! :-)
Vägen till drömboendet - Lillgårdens Pärla

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det jag har lite svårt att greppa är om "energiprestandan" 86 kWh/m2 är bruttoenergibehovet eller netto (med värmepumpen i drift).
Det gör ju rätt stor skillnad i dimensionering.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lillgardensparla

  • Nybliven husägare/Civilingenjör Kemiteknik
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellansverige
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • PÃ¥ vägen till drömboendet...
    • LillgÃ¥rdens Pärla
Det spelar en stor roll. Det är vad förra ägaren deklarerade som energibehovet. Jag är dock skeptisk att det stämmer. Tanken med denna lista ovan är att jag vill få fram en checklista där jag kan avgöra om vi tänkt på allt, inte svaret på frågorna. Svaren kommer senare och är förståss mer beroende på hus och personliga preferenser.
Vägen till drömboendet - Lillgårdens Pärla

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!