Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byggbeskrivning för rumsgivare RG20 för Nibe mark VP  (läst 56663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Liten byggbeskrivning till Nibe RG 20 rumsgivare för markvärmepumpar.
Denna passar endast markvärmepumpar (Ej Luft VP).
Använder själv en som fungerar klockrent till min Nibe 1115-8,5

 :,v( Som en liten varning innan du försöker dig pÃ¥ att bygga givaren:  :,v(
Är du inte 100% säker på att du gör rätt så är det billigare att köpa en givare från Nibe. Reparations kostnaden om du kopplar något fel är betydligt högre än vad en orginalgivare kostar
Det är ingen mening att skylla ett brunnet kretskort i din VP på www.varmepumpsforum.com eller på mig eller någon annan än dig själv.
Ingen annan än du själv ansvarar för eventuella fel som orsakas av ditt bygge.


Rumsgivaren kopplas enligt följande schema.
För att förenkla inkopplingen kan med fördel även en kopplingsplint sättas direkt  pÃ¥ det labbkort som sätts i givaren.


Här syns samtliga komponenter som behövs. Det som troligen är svårast att få tag i är en lämplig kappsling.
Jag hittade en hos elektronik skrotfirma men det viktigaste är att det finns plats att montera potentiometern
på ett vettigt sätt.
1st kappsling
1st Potentiometer 10kohm linjär
3st Resistorer 56ohm (alternativt 1st på 169ohm)
1st Resistor 27kohm
1st NTC 2,2kohm
samt ev kopplingsplint


Jag började med att skära till ett kretskort som passar i botten på min kappsling.
På kretskortet monteras sedan komponenterna på lämpligt sätt.
Försök att placera NTC motståndet i mitten av kappslingen så att den inte störs av drag men att ändå luft passerar över den
Komponentplaceringen i övrigt är mindre viktig men försök att placera dom så att du slipper en massa kopplingstrådar.
Den enda komponent som med fördel ansluts med kopplingstråd är potentiometern. Beroende på hur du placerar övriga komponenter så kan det hända att den går "baklänges" (det gjorde min). Med kopplingstrådar till den är det lättare att ändra.
När du är nöjd med placeringen löds komponenterna fast.


Här syns det färdiga resultatet efter lödningen. Som nämnts tidigare så underlättar en kopplingsplint anslutningen mot kabeln till VP'n.


Jag valde att även montera in en DS18S20 tempsensor direkt i givaren (syns i förgrunden). Den kopplas sedan med egen kabel till min logg PC. Då den sitter i samma kappsling som VP'ns givare så visar dom samma temperatur.


Montera givaren på en lämplig vägg inne i huset. Ofta kan det vara lämplig att ha givaren på en lång sladd i början tills du hittat det mest optimala läget i huset då det varierar mellan olika hus. Den ska sitta någorlunda centralt och inte på yttervägg eller i direkt solljus.

Stäng av VP'n INNAN du kopplar in givaren och dubbelkolla allt innan du slår igång den igen.

Sen är det bara att ansluta givaren till din VP. Den ansluts till plint 30 i både 1115 och 1215. Mer info om var plinten sitter i just din VP hittar du i din manual.

Stäng av VP'n INNAN du kopplar in givaren och dubbelkolla allt innan du slår igång den igen.



Monterat och klart ser det riktigt prydligt ut


/Johan

EDIT Ändrat länkarna på bilderna igen

« Senast ändrad: 07 februari 2008, 15:42:05 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byggbeskrivning för rumsgivare RG20 för Nibe mark VP
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2005, 00:22:30 »
Är du verkligen säker på det ??
Din vän i nöden.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Byggbeskrivning för rumsgivare RG20 för Nibe mark VP
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2005, 01:13:29 »
Är du verkligen säker på det ??
Visst är jag säker, annars skulle jag inte kopplat in den på min VP.
Jag har kört med denna givare i två månader nu.
/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byggbeskrivning för rumsgivare RG20 för Nibe mark VP
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2005, 09:53:15 »
Jag bara skojade lite, såg hur du kämpade halva natten..... :D
Din vän i nöden.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Byggbeskrivning för rumsgivare RG20 för Nibe mark VP
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2005, 10:18:15 »
Jag bara skojade lite, såg hur du kämpade halva natten..... :D
OK. Jo det tog lite tid att få till bilderna. Trodde i min enfald att jag kunde skriva text mellan bifogade bilder om jag först bifogade dom och sedan redigerade texten men det gick inte. Tyckte annars att det varit bättre om bilderna legat på forumet och inte på min server (som jag tar ner ibland för underhåll).

Men Rickard eller Thomas kanske kan ladda ner bilderna till forumet så att dom finns tillgängliga på ett bättre sätt.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
jag har oxå bygt en som jag kört på i snart 9 månader!
köpte en orginal till övervånngen! (samt att ha i händelse av att man måste kontakta Nibe! ;) )
 den jag byggd siter i källaren och sÃ¥ har jag ett vred bredvid pumpen sÃ¥ att jag kan bytta mellan sommar och vinter!

blir lite kallt i källaren på sommaren om man stängera v samt att jag har stora glas partier uppe som gör att det blr tokvarmt upe på sommaren. (har kyl projekt på g nu i vår!, har även kopplat så att jag kan stänga av cirkulationen på övervåningen och bara köra ner i källaren på sommaren.)

snyggt bygge Utopiazz
NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

Utloggad HenkeBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hade tänkt göra mig en egen rumsgivare istället för den dyra RG20:n. Hittar här finfin information....snyggt!!

Plintnummren, stämer de överens med de på VP?
Tittar man i manualen för RG20 som finns att ladda ner som .pdf på Nibes hemsida stämmer inte plintnr riktigt. Men enligt VP:ns manual ser det OK ut.

Svårast lär väl bli att få tag i kapslingen!!

/Henke

Utloggad KeJo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byggbeskrivning för rumsgivare RG20 för Nibe mark VP
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2005, 09:46:13 »
När man kopplar in denna, kopplar man ur utegivaren eller går det att växla mellan båda?
Vad kostade givaren att göra själv? 100kr?
/Kent

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Byggbeskrivning för rumsgivare RG20 för Nibe mark VP
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2005, 23:47:15 »
Både utomhusgivaren och inomhusgivaren fungerar samtidigt. Det är utegivaren som styr den "primära" temperaturregleringen. Det rumsivaren gör är att kompensera det värde som utomhusgivaren ger.

Kostar mindre än 50:- i komponenter att bygga. Blir lite dyrare om man vill ha en snygg kappsling.

Observera att den endast fungerar till Nibe 1115 och Nibe 1215.



/johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Björnj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byggbeskrivning för rumsgivare RG20 för Nibe mark VP
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2005, 15:00:00 »
Hej!

Är det bara jag som inte kan se bilderna?


Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Byggbeskrivning för rumsgivare RG20 för Nibe mark VP
« Svar #10 skrivet: 12 oktober 2005, 16:57:02 »
Bilderna ligger på min egen server som för tillfället är nere (uppgradering till W2k3 pågår)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Björnj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byggbeskrivning för rumsgivare RG20 för Nibe mark VP
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2005, 11:31:53 »
Bilderna ligger på min egen server som för tillfället är nere (uppgradering till W2k3 pågår)

/Johan

Tackar för det.
Jag har en fråga. Hur ska givaren anslutas mot VP? Plintnr. stämmer inte mot NIBE:s monteringsanvisning.

Tack på förhand.

/Björn

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Byggbeskrivning för rumsgivare RG20 för Nibe mark VP
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2005, 11:41:29 »
Blir du något klogare av detta ??

/Gla

Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Björnj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byggbeskrivning för rumsgivare RG20 för Nibe mark VP
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2005, 07:17:37 »

Tack. Trodde plintnr. var på givaren, sen såg jag att det var på VP. Sorry.

/Björn

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Snygg bild  ;)
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!