Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avgiven/tillförd effekt  (läst 4502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elektro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Avgiven/tillförd effekt
« skrivet: 18 juli 2006, 09:42:55 »
Jag undrar hur uträkning av avgiven kontra tillförd effekt kan lättast göra. Jag önskar se vad databladet över värmepannan säger gentemot värkligheten. Tacksam för förslag till vägagång. (Jag har skaffat Rickards loggutrustning fungerar toppen).

Installerat IVT C11 2006-05-30, borrat 190m. Stenhus, 300kvm.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Avgiven/tillförd effekt
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2006, 11:00:26 »
1,16w per  ºC och kilo vatten.
Nu har du väl ingen värme på så då passar det bra att kolla.
När du ex tappat upp ett bad och vattentemp är låg i beredaren, skriv upp temp, läs av elmätaren till vp (förmodar att du har en sep till vp). När vattentemp nått topp och vp stannat, läs av igen.
Ta nu tempökningen x antal Liter i beredaren x 1,16w och du har fått tillförd effekt. Kolla hur mycket förbrukad effekt och dividera så får du COP.
Notera att man inte får ta ut något vvatten under mätningen.
Har du ingen sep elmätare får du använda stoppur och kolla märkplåt eller manual hur mycket vp tar per timme när den går.
« Senast ändrad: 18 juli 2006, 22:47:57 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Avgiven/tillförd effekt
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2006, 19:01:08 »
Jag undrar hur uträkning av avgiven kontra tillförd effekt kan lättast göra. Jag önskar se vad databladet över värmepannan säger gentemot värkligheten. Tacksam för förslag till vägagång. (Jag har skaffat Rickards loggutrustning fungerar toppen).



Jag har en nibe & jag maile dom & fick data blad som visar de olika förhålandena vid olika KB & VD tempraturerna.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad elektro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avgiven/tillförd effekt
« Svar #3 skrivet: 18 juli 2006, 21:10:42 »
Till er båda, tack för hjälpen.
 "Carman" det skulle vara toppen om du kunde maila över din data frÃ¥ din NIBE.

mvh
Tobbe
Installerat IVT C11 2006-05-30, borrat 190m. Stenhus, 300kvm.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avgiven/tillförd effekt
« Svar #4 skrivet: 19 juli 2006, 08:31:49 »
Jag undrar hur uträkning av avgiven kontra tillförd effekt kan lättast göra. Jag önskar se vad databladet över värmepannan säger gentemot värkligheten. Tacksam för förslag till vägagång. (Jag har skaffat Rickards loggutrustning fungerar toppen).



Du måste ha en separat elmätare för VP:n också.

Sen kör du endast elpatron, mäter temperaturer på framledning, retur samt elförbrukning under en viss tid. Med samma inställning på cirkpumpen mäter du strömförbrukningen både med kompressorn igång, samt endast cirkpumparnas förbrukning (om du kan tvångsköra dessa).

Effekterna räknar du fram genom att dividera förbrukning med tiden.

Dra bort cirkpumparnas effekt.

Kompressorns uteffekt får du genom att dividera elpatronens effekt med diff VB för elpatron och multiplicera med diff VB med kompressorn i drift.
« Senast ändrad: 19 juli 2006, 08:34:57 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad elektro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avgiven/tillförd effekt
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2006, 12:00:36 »
Jag undrar hur uträkning av avgiven kontra tillförd effekt kan lättast göra. Jag önskar se vad databladet över värmepannan säger gentemot värkligheten. Tacksam för förslag till vägagång. (Jag har skaffat Rickards loggutrustning fungerar toppen).



Du måste ha en separat elmätare för VP:n också.

Sen kör du endast elpatron, mäter temperaturer på framledning, retur samt elförbrukning under en viss tid. Med samma inställning på cirkpumpen mäter du strömförbrukningen både med kompressorn igång, samt endast cirkpumparnas förbrukning (om du kan tvångsköra dessa).

Effekterna räknar du fram genom att dividera förbrukning med tiden.

Dra bort cirkpumparnas effekt.

Kompressorns uteffekt får du genom att dividera elpatronens effekt med diff VB för elpatron och multiplicera med diff VB med kompressorn i drift.

Finns elmätare som visar både ström och effekt?
När du menar viss tid är det ett par timmar?
Min mätning börjar alltså med att endast använda elpatron.
Därefter kopplar jag bort elpatron och försöker mäta cirkpumpens och kompressorns förbrukning genom försöka styra en var. Men i detta fall kan jag mäta ström med elmätaren. Eller använder du helt enkelt formel, du vet spänning och därefter avläses effekt och då fås ström?

mvh
Torbjörn
Installerat IVT C11 2006-05-30, borrat 190m. Stenhus, 300kvm.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avgiven/tillförd effekt
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2006, 19:55:13 »
Finns elmätare som visar både ström och effekt?
När du menar viss tid är det ett par timmar?
Min mätning börjar alltså med att endast använda elpatron.
Därefter kopplar jag bort elpatron och försöker mäta cirkpumpens och kompressorns förbrukning genom försöka styra en var. Men i detta fall kan jag mäta ström med elmätaren. Eller använder du helt enkelt formel, du vet spänning och därefter avläses effekt och då fås ström?

mvh
Torbjörn

Effekten räknas fram genom att didvidera förbrukning med tid.
Ju längre tid desto noggrannare mätning, ett par timmar bör dock räcka bra.
Elmätaren mäter ju i kWh, dividera med tiden i timmar och du får ut effekt i kW.

Du kan ju använda manualens uppgifter på förbrukningen på cirkpumparna också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!