Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jag ger upp. Bryter pÃ¥ max diff temp  (läst 15774 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #45 skrivet: 14 februari 2012, 18:58:54 »
 Thumbsup
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #46 skrivet: 14 februari 2012, 19:40:02 »
Vid fototillfället hade jag nog snurrat på GM manuellt för att starta pumpen.

Just nu
Kurva 6. Provade med 5 men det blev väldigt kallt uppe.
Fl 43,3
Retur 35,7
Vid gm -14
Bör Fl 35,3
Start GM är -150
Utetemp -2
Antal starter idag mellan 07:00-19:00 10st
Drifttid 5 timmar

Varför blev det kallt uppe?
Kollade du temp i topp/botten på radiatorerna?
Jag misstänker att du fick för lite flöde över radiatorerna, inte att kurvan är för låg.

DeltaT över radiatorerna skall vara 5-10 grader, hellre närmare 5 än 10 grader, har du större deltaT än så kanske du har för liten deltaT på golvvärmeslingorna - och kan strypa dem på trimventilerna för att föra över mer flöde/effekt till radiatorerna.
Min erfarenhet är att det brukar funka bra att köra samma kurva för golvvärme och radiatorer om radiatorerna finns på ovanvåningen, och om man tillåter en något högre deltaT än vanligt på golvvärmeslingorna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #47 skrivet: 14 februari 2012, 22:04:22 »
dT på radiatorerna är 4-5grader.
Jag är mer bekymrad över dom 2 fläktradiatorerna som blåser på halvljummen luft. Har kört lite spjäll av/spjäll på fuskluftning (det finns ju inga luftskruvar) och dammsugit kanalerna men dom ligger 3-4 grader lägre in framledningen till övriga radiatorer.
Nu kanske man luras av dom friska fläktarna. Mäter jag med en IR-termometer så verkar det dock ligga 3-4 grader under övriga.
Jag har 5st olika IR-termometrar och alla ger olika värden, både dyra och billiga. Men jag kan ju mäta dT oavsett felvisningen.

Har dT på ca 8-9grader på GV-FL och GV-returen just nu. Ska jag sänka GV-CP hastigheten lite för att få mer flöde till ÖV?
Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #48 skrivet: 14 februari 2012, 22:11:32 »
När du mäter med IR-termometer kan du inte mäta på rör direkt, då måste sätta en tejp (maskeringstejp funkar bra) på rör innan du mäter, eller mäta på målade ytor, annars får du missvisande värden.
Mät alltså på inkommande/utgående rör (tejpat) på radiatorerna och fläktradiatorerna för att få rätt värde.
Har du lägre temp till fläktradiatorerna måste du följa rören och se var problemet finns, men det låter helt otroligt...

På golvvärmefördelaren kan du mäta direkt på slangarna till varje slinga, försök ställa in dem så du har samma deltaT på alla slingor, runt 5 grader.
DeltaT in/ut ur fördelaren skall helst vara samma som du har på slingorna, har du större deltaT in/ut ur fördelaren så har du för stora strypningar i shunt eller trimventilen på returen, vilket är rätt vanligt, du kan inte göra mer än att öppna allt som går, vill du komma längre än så måste du bygga om.

Jag kan se framför mig hur du  jagar pÃ¥, som mÃ¥nga av oss gjort.  ;D
Hoppas du får till det i alla fall, du har kommit en bra bit på väg, ge inte upp!

Du behöver egentligen en Logger. www.logger2020.se  ;)
« Senast ändrad: 14 februari 2012, 22:13:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #49 skrivet: 14 februari 2012, 22:29:05 »
De senaste dagarna har varit riktig jakt pÃ¥ optimal värme  :D Det är ju lite kul när man lär sig nÃ¥got nytt.
Nu känns det iaf att systemet har förutsättningarna att fungera rätt. Var ju lite hopplöst i början när returen låg så lågt.
Allt började med jakten på att få ner antalet starter/dygn från hiskeliga 60-70 starter. Nu ligger jag väl på normala 17-20

Frugan har knappt sett till mig på 4-5 dagar. Springer mellan övervåning och tvättstugan. Sen sitter man på golvet och stirrar på golvvärmefördelaren i nån timme.
Nu ska jag ge mig pÃ¥ att montera knx-givare pÃ¥ FL och returer sÃ¥ jag kan fÃ¥ upp dessa värden tillsammans med alla termostatvärden i husets övervakningssystem. DÃ¥ kan jag följa och logga alla värden online. Slipper sitta i tvättstugan  :)
Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #50 skrivet: 14 februari 2012, 22:31:34 »
På golvvärmefördelaren kan du mäta direkt på slangarna till varje slinga, försök ställa in dem så du har samma deltaT på alla slingor, runt 5 grader.
Olika slingors längd, och olika rums värmebehov kan väl göra att man inte kan ha samma delta på alla slingor? Så det är väl en anledning att man måste tolerera viss skillnad mellan slingorna.

Men tillbaka till det här med shunt kontra hÃ¥rdare strypning av alla slingorna: Jag tycker inte detta borde spela nÃ¥gon roll sÃ¥ länge man ser till att returen frÃ¥n GV inte är varmare än returen frÃ¥n radiatorerna. Dvs; man ställer kurvan efter radiatorerna (sÃ¥ lÃ¥gt som möjligt), och shunten till GV ställs sÃ¥ att tempen till golvvärme-fördelaren sänks nÃ¥gra grader som behövs för lagom temp där. Sedan verifierar man att returen frÃ¥n GV-fördelaren är mindre än  eller lika som returen frÃ¥n radiatorerna. Är den det sÃ¥ är shunten lika effektiv som hÃ¥rdare strypning av slingorna med fördelen att ett lÃ¥gt delta tillÃ¥ts över golvvärmen (jämnare golvtemp). Eller?

(jag har en 3-vägsshunt som styr blandning av varmt vatten och retur från GV till framledning till GV och på detta baserar jag ovanstående. Det är möjligt att TS system inte går att reglera på samma sätt).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #51 skrivet: 14 februari 2012, 23:07:13 »
Visst kan man behöva efterjustera flödena om man upplever att rumstempen blir ojämn i olika rum, men som ett utgångsvärde kan man ställa samma flöde.
Finns det instrypningstabeller från dimensioneringen kan man även följa dessa.

När det gäller deltaT så har du väl i princip rätt, i de fall radiatorerna faktiskt kräver högre framledningstemp än golvvärmen, vilket inte alltid är fallet.
Mina råd utgår från att hitta lägsta möjliga temp som golvvärmen fungerar bra med, och om det sedan visar sig bli för kallt där radiatorerna värmer, först då skall man shunta ned flödet till golvvärmen.
Börjar man med att shunta ned flödet till golvvärmen vet man aldrig om man hittat helt rätt, eller rättare sagt, jag anser att det är fel väg att gå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!