Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förutsättningar Mälardalen  (läst 954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
Förutsättningar Mälardalen
« skrivet: 13 januari 2009, 20:16:07 »
110 kvm isolerglas, Källare 40 kvm. Vill ha kulvert ut till Stuga ca 5-6m för uthyrning permanent boende 52kvm allt hyfsat isolerat men skall isolera både huvudbyggnad och Stuga till 400, mm nu 200mm. Jättesmå tvåglas i Stugan nu. Direktverkande el nu + Chofu Luftvärmepump ca 20000kwh nu inkl Hushållsel. Källare och Stuga Hitills inte uppvärmt alls.

Bergvärme eller luftvärmepump + en till varmvattenberedare för att slippa kulverten?
Måste förvisso både gräva för rör till trekammarbrunn och för vattnet huromhaver.

Säkert missat något men det tar vi allt eftersom säg!?
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förutsättningar Mälardalen
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2009, 21:47:17 »
Varför inte en av CTC:s, IVT:s eller Nibe:s luft/vattenvärmepumpar som du själv installerar, det skulle ge dig låg energiförbrukning, tappvarmvatten, värme och förhoppningsvis lång livslängd.
Kostnaden lägger du över på hyresgästen, så du behöver ju inte snåla.

Eller en sirius DX-maskin med acktank, en eller ett par kopparslingor i marken när du ändå skall gräva upp tomten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Förutsättningar Mälardalen
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2009, 22:00:41 »
Jo luft/vatten alternativet finns naturligtvis också men känns som dom inte riktigt nått ända fram i kapacitet. På våra breddgrader borde det fungera förvisso. Skall installeras ett stort badkar också 1200x2000x800 tror jag det var,vet inte vad den rymmer men ganska mycket mer än ett vanligt badkar. Så tappvatten modell varmt kommer att gå en hel del. Inbyggd patron i badet men det lär inte bli gratis att elda på med den huvuddunk
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förutsättningar Mälardalen
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2009, 22:05:01 »
DX-maskinerna ger hett tappvarmvatten, upp till 80 grader i toppen om jag inte missminner mig - hetgasen kondenserar ju högst upp i slingan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Förutsättningar Mälardalen
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2009, 22:17:23 »
Är väl inne på en Nibe 1235-8 borrhål 160m aktivt ungefär. Går nog inte åt så myckt foderrör här, en 1250 med inverter kanske är overkill. Skall förmodligen bygga ut lite till, cirka 50 kvm dessutom.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!