Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kompressorbyte vad skall man tänka pÃ¥?  (läst 20444 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Kompressorbyte vad skall man tänka på?
« Svar #75 skrivet: 19 november 2016, 13:48:59 »
Hei,
Ďersom din VP hadde vært Luft/vann eller du hadde hatt et temperatur problem med at ditt borehull kunne jeg forsvare en Vapor injection. Jeg kan ikke se hvorledes Vapor injection skal kunne forsvares dersom du ikke har kuldebærer problem. Etter slik jeg fortstÃ¥r "Vapor injection funksjonen" sÃ¥ kjører du gass inn i midten av scroll, slik at du muligens fÃ¥r litt kjøling, samt at du fÃ¥r mer gass ut fra kompressoren, men du mÃ¥ forholde deg til max. anbefalt høytrykk ut fra scroll kompressoren. Det er en step-ventil som justerer gass til EVI, og den mÃ¥ stenge dersom det blir strømbrudd, eller sÃ¥ renner det væske rett inn i kompressoren. Da mÃ¥ du ha batteridrift, slik at ventilen fÃ¥r stengt seg ved strømbrudd. Det er en egen batteri-inngang pÃ¥ controlleren for ekspansjonsventilen.

Den elektroniske ekspansjonsventilen har som oppgave og ha en bedre utnytting av kondenseren. Step-ventilen regulerer for optimal utnyttelse av kondenseren.

Gå for standard industri komponenter, slik du ikke låser deg til en enkel komponent leverandør. Det lengste jeg ville ha strekt med var og kjøpe scroll kompressor med intern oljepumpe. Dersom vi tenker på kontrollsystem filosofi, så er det en god grunn til at det er over 20 controllere i min bil . Hvordan hadde det blitt dersom en enkel controller/ kontrollsystem kontrollerte alle funksjonene i bilen?
« Senast ändrad: 19 november 2016, 16:48:42 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad axero

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompressorbyte vad skall man tänka på?
« Svar #76 skrivet: 30 november 2016, 16:03:14 »
Jag har pratat med Thermias support och de implementerar inte EVI teknik i deras inverterpumpar. De använder bara hetgasväxlare.

Jag har gjort lite kostnadskalkyler. 1. Jag byter bara kompressor kostnad c:a 8000kr plus moms  och arbete. 2. Jag byter kompressor plus gör lite smÃ¥förbättringar med elektronisk ventil och dylikt: 15000kr plus moms och arbete. 3. Jag bygger en helt ny värmepump med nya plattvärmeväxlare (45 bar, 3.5 m2 kontaktyta mellan primär och sekundärsida) och nytt köldmedium med tillhörande reglerteknik: 26000kr plus moms och arbete.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Kompressorbyte vad skall man tänka på?
« Svar #77 skrivet: 01 december 2016, 07:18:57 »
Hei,

Jeg tenker at alternativ nr 2 vil dekke dine behov ? Dersom du på et senere tidspunkt har behov for litt mer effekt, så setter du inn en inverter. Sug-gas akkumulator og reciver koster ikke mange hundrelapper, så var jeg deg ville jeg tenkt alvorlig på å få den implementert.
« Senast ändrad: 02 december 2016, 14:13:06 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad axero

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompressorbyte vad skall man tänka på?
« Svar #78 skrivet: 10 december 2016, 20:33:24 »
Jag hade en diskussion om moderna värmepumpar med en kyltekniker och han säger att gamla pumpar är pålitligare än nya. Exempelvis så tål en gammal värmepump åsknedslag såvida det inte är direkta nedslag. Den enda elektroniken som finns är den som finns i styrkortet, resten är fritt från det.

Jag frågade honom om det kan vara värt att sätta i en elektroniskt styrd expansionsventil. Det sägs ju att den ger ökad verkningsgrad. Han svarade att det är mycket fel som kan hända och den kostnadsbesparing man gör med den smartare ventilen äts upp av att man blir tvungen att ta dit en tekniker för åtgärd av haverier. Han pratade något om det kan uppstå fukt som gör att sensorer mäter fel. Men samma sak kan ju hända med bulben på en mekanisk ventil svarade jag. Han sade bara att det är inte mycket som kan hända i en mekanisk ventil.

Jag vill nog inte hålla med om att elektronik nödvändigtvis behöver vara opålitligare än annan teknik. Som exempel kan man ta en gammal 850 '92 med elektronisk insprutning. Den har gått kanske 40 000 mil men elektroniken har aldrig strulat. Det är ett flertal bilmekaniker som tycker att lamba-reglerade motorer är pålitligare och driftsäkrare än förgasarmotorer sedan införseln av alla dessa komplexa avgasreduceringssystem som gjorde förgasarna struliga och svåra att göra service på. Utan någon form av avgasreningssystem så brukar emellertid förgasaren föredras över elektroniskt reglering, i off-road sammanhang. Inte heller ABS:en krånglar särskilt ofta på en gammal 850, bara ABS-kransar och en pedallägesgivare men saker slits vare sig de är elektriska eller mekaniska. Sedan Volvo-Ford affären vid mitten av '90-talet minskade kvaliteten på grejorna och nyare 855 modeller är mycket struligare. Vet många fall på nyare Volvo där styrkortet till ABS:en krånglar. Dock är åtgärden inte svårare än att man gör om lödningar på kortet ...

Men bilar är inte utsatta för åska så där har teknikern en poäng, men samtidigt så borde det finnas försäkringar som täcker åsknedslag. Dock tillkommer det ju självrisk.

Jag försökte få svar på varför exempelvis Thermia Diplomat Inverter har så stora värmeväxlare. Fick inget bra svar, han bara pratade om att en temperaturdiff på 10 grader är inte bra för en värmepump. Blev dock inte klok på vad det har att göra med storleken på värmeväxlarna.

Har höjt amperen på motorskyddet och det har gjort att det går att hålla den gamla kompressorn i drift. Förhåpentligvis överlever pumpen kommande vinter och jag får tid till att klura vidare på den nya konstruktionen.
« Senast ändrad: 10 december 2016, 20:36:05 av axero »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kompressorbyte vad skall man tänka på?
« Svar #79 skrivet: 10 december 2016, 21:31:32 »
Nu motsvar ju 40 000 mil inte ens ett års drift på en VP så när driftstiden för bilen är över så är en VP knappt inkörd, och felande tempgivare är ett rätt vanligt problem oavsett typ av pump och pumpfabrikat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorbyte vad skall man tänka på?
« Svar #80 skrivet: 11 december 2016, 00:06:07 »
Nu motsvar ju 40 000 mil inte ens ett års drift på en VP så när driftstiden för bilen är över så är en VP knappt inkörd, och felande tempgivare är ett rätt vanligt problem oavsett typ av pump och pumpfabrikat
Kan du utveckla detta? Sträcka mot drifttid? Bil mot VP?
Vill bara beta hur du tänker!
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kompressorbyte vad skall man tänka på?
« Svar #81 skrivet: 11 december 2016, 08:36:16 »
Hypotetisk hastighet och körtid för den nämnda sträckan och en hypotetisk driftstid för en VP
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Kompressorbyte vad skall man tänka på?
« Svar #82 skrivet: 11 december 2016, 14:09:28 »
Hei,

Jeg vil tro at Ã¥rsaken til at Thermia Diplomat sin inverter VP har stor KV VV for at VV ikke skal blir en isklomp nÃ¥r scroll kompressoren er pÃ¥ full speed. Jeg vet ikke hva max frekvens de anvender, men min erfaring er at dersom jeg har CP pÃ¥ speed 1 og det er kaldt ute (-5-10 °C) sÃ¥ fryser KB VV. NÃ¥r jeg har CP speed pÃ¥ 2, sÃ¥ er dette ikke et problem, men jeg fÃ¥r ikke  :dt: pÃ¥ 3  °C dersom jeg har CP speed trinn 2. Jeg ligger pÃ¥ ca 1-1,5 °C :dt: da. Slik som Thermia har løst problemstillingen med en større KB VV, sÃ¥ klarer de nok Ã¥ fÃ¥ bedre COP enn det jeg gjør (før jeg monterer min nye VV).
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Kompressorbyte vad skall man tänka på?
« Svar #83 skrivet: 12 december 2016, 20:07:30 »
om ingen nämnt det tidigare, byt motorskydd och kontaktor.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!