Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viktiga steg i utvecklingen av Luft-Vatten värmepumpar?  (läst 2139 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tittar lite på att köpa en begagnad LV VP till, men är inte helt säker på att det är en bra affär även om man får den billigt... (lägre verkningsgrad+kortare livslängd)
Vad har hänt på senare år på LV fronten? Nya gaser som gör att den fungerar bra vid lägre temperatur? Olika lamellavstånd för att få tålighet mot isbildning?

Eller är fortfarande utvecklingen på den nivån att olika leverantörer har helt olika utvecklingslinjer och det har inte utarbetats en "best practice" ännu?

Finns det någon med lite överblick här som kan ge en snabböversikt?
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Viktiga steg i utvecklingen av Luft-Vatten värmepumpar?
« Svar #1 skrivet: 11 april 2013, 13:18:36 »
Sen mitten på 00-talet har det inte hänt så mycket. Möjligen att kraftigare, varvtalsstyrda kompressorer har blivit lite vanligare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Viktiga steg i utvecklingen av Luft-Vatten värmepumpar?
« Svar #2 skrivet: 11 april 2013, 13:26:49 »
Då en luft/vattenvärmepump är mer utsatt för väder och vind, och får jobba hårt när det är kallt ute så bedömer jag att de har något års kortare livslängd än en mark eller bergvärmepump, men i övrigt så ligger de fabrikat som var bra för några år sedan säkert rätt bra till fortfarande.
Köper du en 5 år gammal billig kinapump så blir det liksom en annan sak.

Det som hänt de senaste åren är ju att det kommit luft/vattenvärmepumpar som mer liknar luft/luftvärmepumpar, med invertrar och höga maxeffekter som kan styras ned när det är varmt ute.
Borde ge en bättre årsmedelverkningsgrad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok
Jag tolkar det som att utvecklingen avstannat lite på senare år, och att det inte är så enormt stor skillnad på förväntad verkningsgrad på en ny och en med kanske fem år på nacken. Årsverkningsgrad och funktion när det är varmt ute är inte så intressant för mig, utan mest uteffekt/verkningsgrad vid minusgrader (kommer köra mot acctank så inverter är inte så viktigt)
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Viktiga steg i utvecklingen av Luft-Vatten värmepumpar?
« Svar #4 skrivet: 15 april 2013, 23:14:35 »
Hej, en sak som hänt sedan början av seklet är att många av luft/vattenvärmepumparna går ner mot -15, -20 och -25°C.
T ex är min värmepump, en IVT Optima från -01 begränsad till en utetemperatur på -10°C. En del av dagens värmepumpar är lika effektiva vid -20 som denna är vid -10.
Så även om effekten inte är högre vid lägre temperaturer så är de lite effektivare över lag, så visst har det hänt en del även på senare år.
Man brukar generellt säga att en luft/vattenvärmepump som har en viss uteffekt vid +7 grader endast ger ca halva den effekten vid -15°C. Kolla i databladen och jämför innan du bestämmer dig.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!