Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 500liters acctank+övriga funderingar  (läst 2727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orwar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
500liters acctank+övriga funderingar
« skrivet: 11 oktober 2005, 06:43:21 »
Hej! Har beställt en Nibe 1230-8 och funderar om jag kan ha någon nytta av en befintlig acctank på 500liter med inbyggd beredare på 95 liter. Acctanken är av märket Diom och är tillverkad 1986.

Har 2st golvvämeslingor på sammanlagt ca 20kvm som jag funderar på att köra i princip året om. Övrig info: 2-rörsystem, 10st ganska stora radiatorer +VB golvvärme 20kvm med egen shuntgrupp.

Huset är en 1 1/2-plansvilla med hel källare från 1948. Uppvärmd yta ca: 130kvm +60kvm källare. Tidigare ägare har gjort av med ca 3kubikmeter olja. Svårt att veta exakt förbrukning, har bytt samtliga fönster till enegifönster nu våren 2005.
Bor utanför Umeå och planerar att borra 180meter, avstånd till berg är 38-40m och bergart granit(urberg).

Vore tacksam för synpunkter på detta.. Är det något jag bör göra annorlunda? Kan jag ha någon nytta av acctanken?

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 500liters acctank+övriga funderingar
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2005, 11:03:58 »
När du har acktanken ta och fundera på att i framtiden kunna kompletera med sol fångare.
 Jag tror att det kommer att bli fler och fler som tänker i de banorna.
Släng inte ut den utan använd den på något vis.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 500liters acctank+övriga funderingar
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2005, 12:19:47 »
Se till att du har garnatier på borran när du har så stort jordborrdjup.

Borror som tillåts bli minusgrader kan i vissa fall frysa och deformera slangarna med dåligt flöde som resultat.
Frusna borror har med hjälp av forskning påvisats vara vanligast vid stort jordborrdjup och i samband med minusgrader i borran.

Risken är i.o.f.s. ändå liten, men den finns där. Lämnar inte installatörern eller borraren garanti för funktionen med tanke på detta i minst 5 år så skulle jag överväga att borra ca 20 meter till.

Enligt mina kalkyl behöver du ca 186 meter aktivt borrdjup för att inte hålet skall bli minusgrader.
Jordborrning brukar räknas till 1/3-del, d.v.s 3 meter i jord (foderrör) = 1 meter aktivt.
« Senast ändrad: 11 oktober 2005, 13:24:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: 500liters acctank+övriga funderingar
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2005, 12:58:47 »
Hej, angående tanken så har du platts för den så skall du absolut använda den som accumelator.
Sätt den direkt efter pump innan du dockar på lednings systemet då får du långa gångtider och stabil temperatur och minimerar risken för knäppningar i värmesystemet.
Beredar delen kan du koppla in på kallvatten ledningen som skall in på värmepumpen och på så sätt förvärma vattnet som pumpen skall värma och du kommer att öka varmvattenkapaciteten mycket.
Den dagen du får råd till solvärme så har du möjlighet att koppla om och använda den till det.
Sedan prata med borrgubben och öka 10-20 meter, det kostar inte många tusenlappar men är en bra garanti på att anläggningen blir perfekt dimensionerad /mvh mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Orwar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 500liters acctank+övriga funderingar
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2005, 13:21:46 »
Hej igen och stort tack för rÃ¥den   :)
Ska ringa borraren och höra vad han ska ha för 10meter extra borra..

Väldigt intressant med dina förslag på acctanken Mso.
Jag har plats för den och ska nog installera den som du föreslog. Tycker det låter väldigt vettigt..

Behöver jag flytta några givare på VP:n? Framledningstemp? Ska den sitta efter acctanken om man kopplar som du föreslog? mvh /Orwar

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 500liters acctank+övriga funderingar
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2005, 15:34:35 »
Du behöver inte flytta några givare, men väl ställa in reglerdatorn annorlunda, men det kommer vi väl till senare, när allt är på plats!

Jag har redigerat mitt tidigare inlägg, det är alltså vid sora jordborrdjup som en ökad risk för frusna borrhål och deformerade slangar finns.

Detta skall enligt forskningen på området bero på att det kan finnas jordstråk mellan markytan och berget som för mer vatten än andra delar av jordlagret.
Om man tänker sig att det fryser först 2 meter ned i foderröret och sedan (p.g.a. högt vattenflöde i jordskiktet på 4-22 meter) på 23 meters djup. då har man så att säga fångat in en ficka med vatten i foderröret, förutsatt att avkylningen i foderröret fortsätter så kommer det även att frysa så att borran fryser på t.ex. 5-10 meters djup, detta resulterar då i att en viss mängd vatten komprimeras och tvingar ihop slangarna i foderröret.

Resultatet kommer att bli komprimerade slangar, brinevätska som stiger i nivåkärlet (kanske t.o.m bräddar över) och kanske på sikt ett värdelöst borrhål.

Risken är statistiskt ca 1/10000 att man skall drabbas, men det verkar som sagt var att det är en förhöjd risk vid stora jordborrningsdjup.
Hoppas det gick förstå min något taffliga förklaring.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: 500liters acctank+övriga funderingar
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2005, 23:38:53 »
Du behöver inte flytta några givare, men väl ställa in reglerdatorn annorlunda, men det kommer vi väl till senare, när allt är på plats!

Jag har redigerat mitt tidigare inlägg, det är alltså vid sora jordborrdjup som en ökad risk för frusna borrhål och deformerade slangar finns.

Detta skall enligt forskningen på området bero på att det kan finnas jordstråk mellan markytan och berget som för mer vatten än andra delar av jordlagret.
Om man tänker sig att det fryser först 2 meter ned i foderröret och sedan (p.g.a. högt vattenflöde i jordskiktet på 4-22 meter) på 23 meters djup. då har man så att säga fångat in en ficka med vatten i foderröret, förutsatt att avkylningen i foderröret fortsätter så kommer det även att frysa så att borran fryser på t.ex. 5-10 meters djup, detta resulterar då i att en viss mängd vatten komprimeras och tvingar ihop slangarna i foderröret.

Resultatet kommer att bli komprimerade slangar, brinevätska som stiger i nivåkärlet (kanske t.o.m bräddar över) och kanske på sikt ett värdelöst borrhål.

Risken är statistiskt ca 1/10000 att man skall drabbas, men det verkar som sagt var att det är en förhöjd risk vid stora jordborrningsdjup.
Hoppas det gick förstå min något taffliga förklaring.
löste detta med frysning Ã¥t en kund för 2 Ã¥r sedan !! hans borra var med 40 m foder rör o totala borran 180 m  förmodligen sÃ¥ frös det i foder delen nÃ¥gonstans sÃ¥ det blev stopp i slangarna pÃ¥ grund av deformering av slangar.
vi höjde trycket till 2 bar + att vi kopplade brine pumpen så att den fick gå konstant under vinter halvåret.
dessa korta stopp tider av  v pumpen dÃ¥ den vilade räckte tydligen till för att den konstanta cirk av brine motvärkade frysning i foder delen.
tyvärr sÃ¥ drar ju cirk pumpen lite ström men nu fungerar det i alla fall .    bättre än inget !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Orwar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 500liters acctank+övriga funderingar
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2005, 13:16:14 »
Citera
Beredar delen kan du koppla in på kallvatten ledningen som skall in på värmepumpen och på så sätt förvärma vattnet som pumpen skall värma och du kommer att öka varmvattenkapaciteten mycket.

Om jag kopplar så här kan det bli problem med legionella va?? Kanske smartare att bara docka acctanken på värmesystemet tillsvidare??

Och om vi får ett förhöjt behov av varmvatten senare, koppla in beredardelen oxo.

Detta för att slippa köra igång elpatronen periodiskt på acctanken och bli tvungen att hetta upp hela den. Så man blir kvitt legionella bakterierna..

Vad tror ni?? Sc:,h :-\   Tacksam för synpunkter..

Mvh /Orwar

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: 500liters acctank+övriga funderingar
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2005, 15:11:43 »
Hej , mÃ¥ng kör sÃ¥ och vattnet som förvärms gÃ¥r ju genom pumpen och hettas upp till 56 grader???  MÃ¥nga acctankar med inbyggda slingor sÃ¥ ligger en slinga i botten och bara förvärms och slutvärms med en slinga i toppen pÃ¥ tanken med elpatron under den övre slingan . hur är dessa tankar legionella säkrade??? mvhMso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: 500liters acctank+övriga funderingar
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2005, 20:14:38 »
legionella bildas väl bara i stillastående vatten?
Dom har ju aldrig upptäckt något fall i ett små hus.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 500liters acctank+övriga funderingar
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2005, 11:14:18 »
Väldigt intressant med dina förslag på acctanken Mso.
Jag har plats för den och ska nog installera den som du föreslog. Tycker det låter väldigt vettigt..

Hej.
Vill bara tillägga att om du har plats så bör du inte placera vare sig pump eller acktank på den gamla oljepannans plats med tanke på framtiden - vi vet ju inte om det kommer att bli ohållbart med att värma kåken på enbart el och skulle det då visa sig att exv. pellets är den billigaste lösning vill du nog gärna ha kvar tillgången till murstocken för den nya pelletspannan utan att behöva möblera om i pannrummet igen.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!