Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kontinuerlig drift, max framl.temp.  (läst 10426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« skrivet: 25 januari 2005, 10:51:00 »
Min pump har nu gått kontinuerligt i 2,5 dygn och högsta frmledningstemp som den lämnar är 49°.
Är inte det lite lite?
Vilka faktorer påverkar VP så att den inte lämnar tex 52° som jag sett den göra innan?
Jag har KB -3° ut och 0° in. Delta T på VB är 4°. Värmekurva 10.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2005, 11:14:26 »
det beror på hur mycke effekt dina radiatorer gör av med.

en radiator igång & alla andra avstängda så ska du se att den klarar 55 grader.

alla fönster öppna & alla radiatorer igång så hamnar du kanske på 40 grader.

jag tycker det ser bra ut, du vill inte koma närmare 55 grader, då riskerar du att pumpen stannar när spetsvärmen slår i o höjer tempraturen
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2005, 13:07:33 »
Ju lägre temp fran desto bättre verkningsgrad på värmepumpen.
Minklara av 42 grader vid kontinuerlig drift jag är glad som en lärka.

Det viktiga är vilken utetemp man klarar utan tillskottsel!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2005, 11:19:06 »
Jag har ju en 7:a...
Teoretiskt: Om jag hade haft en 8,5:a vad hade jag kunnat haft för framledning vid samma förhållande som ovan?
Kan man frÃ¥ga sÃ¥?  ???
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2005, 11:44:57 »
I julhelgen gick pumpen konstant i ca 3 dygn, med framl-temp på ca 43 grader. Ute ca -18 till -20 . Efter ca 2,5 dygn började innetempen sjunka (har normalt ca 21 grader). Stödeldar med pelletkamin ALDRIG eltillskott!!!
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2005, 15:11:28 »
I julhelgen gick pumpen konstant i ca 3 dygn, med framl-temp på ca 43 grader. Ute ca -18 till -20 . Efter ca 2,5 dygn började innetempen sjunka (har normalt ca 21 grader). Stödeldar med pelletkamin ALDRIG eltillskott!!!

Hur fixar du då legionellaskyddet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2005, 19:58:03 »
Jag har en elberedare på 30 liter som ser till att det alltid är minst 55 grader ut till kranarna.
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2005, 10:54:46 »
En rätt dimentionerad pump ska gå med tillsattsvärme ca 20% av komp tiden/år. En vp som klarar sig själv när det är kallt ute blir för stor under vår, sommar och höst. vilket betyder att han värmer upp systemet för fort och kommer starta och stanna för ofta.
Din vän i nöden.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2005, 11:23:35 »
En rätt dimentionerad pump ska gå med tillsattsvärme ca 20% av komp tiden/år. En vp som klarar sig själv när det är kallt ute blir för stor under vår, sommar och höst. vilket betyder att han värmer upp systemet för fort och kommer starta och stanna för ofta.

Jag tyckte du skrev att 3 starter i timman var OK, hur ska du ha det?  
Mer än 3 blir det inte med mintid 20 min mellan starter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2005, 11:27:36 »
Starter delat på antal timmar kompressorn har gått = DRIFTSTIMME. 20 min räknar start-start inte stopp-start.
Din vän i nöden.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2005, 11:35:26 »
Fas det som räknas borde väl vara totala antalet starter oavsett drifttid. Om man vill att pumpen ska hålla i X antal år så är det väl antalet starter på X antal år som räknas, inte startar/drifttid under X antal år?

Ett exempel:

1. En klen VP 1000 drifttimmar med 3 starter per drifttimmar = totalt 3000 starter.

2. "Överdimensionerad" VP har under samma tidsperiod 600 drifttimmar med 5 starter per drifttimme = totalt 3000 starter.

Vilken pump slits ut snabbast?
« Senast ändrad: 28 januari 2005, 11:36:07 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

admin

  • Gäst
admin
Re:Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2005, 16:54:51 »
Fas det som räknas borde väl vara totala antalet starter oavsett drifttid. Om man vill att pumpen ska hålla i X antal år så är det väl antalet starter på X antal år som räknas, inte startar/drifttid under X antal år?

Ett exempel:

1. En klen VP 1000 drifttimmar med 3 starter per drifttimmar = totalt 3000 starter.

2. "Överdimensionerad" VP har under samma tidsperiod 600 drifttimmar med 5 starter per drifttimme = totalt 3000 starter.

Vilken pump slits ut snabbast?

3. "Överdimensionerad" VP har under samma tidsperiod 600 drifttimmar med 1 starter per drifttimme = totalt 600 starter. (gradminutregleringen optimerad för få start/stopp)

Vilken slits ut fortast?

Silver, om du vill att vi skall ta till oss av dina synpunkter får du gärna förklara vilken kompetens du besitter i detta ämne.

/Rickard

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2005, 19:43:08 »
En vp som har 3 starter/driftstimme går 20 min per gång och med en paustid på 10 min startar den då bara 2 gånger per normal timme. Medans en större vp med 5 starter/driftstimme går bara 12 min per gång och med en paustid på 10 min startar den "nästan" 3 gånger per normal timme. Vilket kan bli upp till 729 extra starter gämfört med en mindre vp. Man räknar att en vp går ca 4000 normal tim/år och tar man det gånger 3 för den lilla vp så den 12.000 starter per år och får en livslängd på 12.5 år, medans den större som vi tar gånger 5 har 20.000 starter per år och en livslängd på 7.5 år. Visst kan man hålla på att höja gradminuter eller förlänga 20 min fördröjningen med risk för att få temp upp och ner effekt. När jag vill hjälpa till försöker jag dela med mig fakta och få en så optimal drift och komfort som möjligt. Jag tror inte att varken jag eller någon på Nibe skulle rekomendera någon att köpa en kraftigare vp och sen ställa om den. För att det funkar bara i vissa hus och inte hos alla. Men det är ju klart kan man leva med ojämn värme så varsågod, men kom inte till mig om problemen kommer.
Din vän i nöden.

admin

  • Gäst
admin
Re:Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2005, 20:17:12 »
Min värmepump värmer huset ned till ca -32 grader utan tillskott (nibe 1210-7 kW), den startar ca 1.16 ggr/drifttimma.
031119-041119 hade den startat 3859 ggr, drifttiden hade under perioden varit 3321 timmar.
Den går med andra ord ca 9.1 timme/dygn i snitt.

Tilläggas skall att den sommartid har en tämligen optimal drift då den värmer poolen, startar på tidur på morgonen och går så länge som krävs för att pooltermostaten skall bryta driften.

Genomsnittlig drifttid ca 9 timmar/dygn vid poolvärmning.

Med ett elpris på 62.5 öre ger det en pooluppvärmningskostnad på 1667 kr för 4.5 månader...

Med ett radiatorsystem som kan göra av med den tillförda effekten vid relativt låga temperaturer behöver man inte vara rädd för att köpa en stor värmepump, det är värre att köpa för liten och låta den gå dygnet runt hela eldnings-säsongen och låta elpatronen stötta så fort det blir lite extra kallt, det blir dyrt med elen och ger kortare livslängd på värmepumpen.

För er säljare/servicetekniker ger det dock en klent dimensionerad värmepump mindre bekymmer med intrimmning av reglerdatorn, för att inte tala om det problem som det innebär att avgöra om kundens radiatorsystem klarar av en rejält dimensionerad värmepump!

Jag skulle vilja vara så fräck att påstå att den rekommendation som för närvarande råder om en effekttäckning på 50% av värmepumpen till stora delar beror på bristande kompetens både vad gäller bedömningen av kundens radiatorsystem och installatörernas förmåga att trimma in reglerdatorn för optimal drift.

Då är det lättare att sälja en värmepump som garanterat ger så låg effekt att alla på marknaden förekommande radiatorsystem kan göra av med den effekt ger med en framledningstemp under 55 grader.

Att låta gradminutregleringen göra sitt jobb till fulla verkar också vara tabu bland branschfolket, varför fattar jag inte???
Om man som jag kan ställa om gradminutregleringen så att antalet start och stopp halveras utan att rumstempen svänger mer än ca +- 0.6 grader inne kan väl inte anses vara annat än en livslängdsförhöjande åtgärd som inte påverkat komforten det minsta.

Dessutom kan jag säga att rumsgivaren sett till så att tempsvängningarna som fanns innan jag ändrade gradminutregleringen halverades. Utan rumsgivare men med Nibes grundinställningar i styren kunde tempen svänga +-1.5-2 grader beroende på väder/vind och solinstrålning.

Oftast uppstod övertemp, varför jag helt kallt räknar med att den kommer att tjäna in sig inom en relativt överskådlig tid, ca 2 år, trots att den är snuskigt dyr.

/Rickard

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Re:Kontinuerlig drift, max framl.temp.
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2005, 20:26:27 »
Hej

Fin beskrivning av värme och reglering.
Ditt system verkar effektivt.

Jag tror jag aldrig når upp till den nivån regler tekn.
Med så liten svängn av rums temp.

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!