Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reservdelspriser, komik eller idioti och ocker?  (läst 1970 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MikaelCarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Bästa forum,

Har köpt en begagnad CTC eco air 7,9. Tyvärr ingick endast väggstativ och jag vill ha pumpen markmonterad. Utegivare fanns men säljaren ville inte skicka med den eftersom han tyckte den var i så dåligt skick. Antagligen hade rörmokaren som monterat ner anläggningen rekommendera detta. Klokt.

Allt väl, jag beställer dessa delar från en installatör i Karlstad. Prylarna kommer 4 veckor senare!? Nyfiken ingenjör som jag är plockar jag isär utegivare. Dosan till utegivaren saknade IP-klass, alltså den var på inget sätt gjord för utomhusbruk. Givaren var ett NTC motstånd för 20 öre. Stativet var i stål, rostfritt skulle jag tro.

1800:- varav 350:- för plastlÃ¥dan med 20 öres motstÃ¥ndet. Nu kan man göra en liten reflektion till. Vad var anledningen till att jag behövde köpa en ny givare, jo den som säljaren hade var kass! Stativt kostade alltsÃ¥ 1450:-. Är inte detta en produkt i jätteserier? 3 kg rostfritt stÃ¥l med 8 svetsfogar i fyrkantsprofil och tvÃ¥ bockar pÃ¥ en plÃ¥t, 1450:- 

Är detta rimligt? För mig framstår det som en blandning mellan ren idioti och ocker.


  / Mikael Carlsson



Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Reservdelspriser, komik eller idioti och ocker?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2007, 15:42:09 »
Du har helt rätt, tillbehör/reservdelar till vp är mycket dyrt.
Frågan är om det kan bli piratdelar som det finns till bilar. Srierna är kanske för små.
Affärside för någon kanske, börja tillverka piratdelar.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Reservdelspriser, komik eller idioti och ocker?
« Svar #2 skrivet: 23 november 2007, 07:21:45 »
Fast NTC-motstånd och kapsling kan man handla på annan håll, bara men vet vilken sort.
IVT är sÃ¥ snälla att de skickar med givartabell i manualen för sina tempgivare.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Reservdelspriser, komik eller idioti och ocker?
« Svar #3 skrivet: 25 november 2007, 17:50:51 »
ctc 7.9 har väl utgått ur sortiment så det lär ju inte vara en å särskilt efterfrågad produkt...iom att dom mesta inte säljer vidare sina pumpar.....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!