Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: extern cirkpump vid instalation av bergvärme  (läst 3017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matte79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: piteÃ¥
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
extern cirkpump vid instalation av bergvärme
« skrivet: 02 april 2008, 19:43:05 »
Hej, till att börja med är jag sprillans ny på forumet och i full gång med att konvertera och installera en evi heat splitsun 10kw och köra mot en acctank ,och för hoppningsvis solceller innom ett år. Nu min fundering, jag var i kontakt med en arbetsledare på en stor vvs firma där jag bor och han sa att man ska sätta en cirkpump externt på systemet så att vattnet rörs runt hela tiden även på sommaren om än pumpen står stilla för att förhindra att partiklarlägger sig i ventiler m.m. Är detta något som ni anser att det behövs eller? ???
Konverterat 1 1/2 plans hultsfredhus i piteå på 200 kvm,med fristående dubbelgarage 60kvm.
17st kompaktradiatorer k22 + 1st 3500w konvektorelement i garage.Nibe Fighter 1125 10kw ,201m borrning ,500 liter acctank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: extern cirkpump vid instalation av bergvärme
« Svar #1 skrivet: 03 april 2008, 07:38:08 »
Det värsta är väl om partiklarna sedimenterar i cirkpumpar?
Monteras dessa pÃ¥ en vertikal ledning sÃ¥ minskar väl risken för detta?   ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: extern cirkpump vid instalation av bergvärme
« Svar #2 skrivet: 03 april 2008, 08:51:58 »
Det är inte ovanligt att det kan vara svårt att få igång systemet om man haft cirkpumpen avstängd sommartid, oftast tror jag dock att det är cirkpumparna som rostar fast, eller att avlagringar lägger sig i pumphuset.

Tror inte att du behöver ha en extern cirkpump, på min pump går i alla fall cirkpumpen hela tiden om jag inte manuellt går in och anger att sommardrift gäller = enbart tappvarmvatten = stillastående cirkpump.
Kolla detta först, kan vara ett försäljningstrick för att få dig att köpa fler prylar, eller ett tecken på okunnighet hos installatören.

Prova först köra med cirkpumpen stillastående sommartid (du vill ju spara energi) och om det krånglar vid driftstart på hösten kan du välja att köra den året runt, alternativt köpa en extra cirkpump senare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bonn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kanans land
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: extern cirkpump vid instalation av bergvärme
« Svar #3 skrivet: 03 april 2008, 10:34:52 »
Jag har en EviHeat Slim och den motionskör cirkulationspumparna 5 min varje dygn sommartid, kolla i din manual om din värmepump har den funktionen!
Bostadshus:Perifal ved-oljepanna/solfÃ¥ngare aquasol 8,24 m2/Nibe 1130/15 1200m ytjordkollektor,Verkstad:Eviheat Slim 5 400m ytjordkollektor, Byhuset: CTC Ecoheat 10,5 800m ytjordkollektor.  JÄMTLAND

Utloggad Matte79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: piteÃ¥
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: extern cirkpump vid instalation av bergvärme
« Svar #4 skrivet: 03 april 2008, 19:47:07 »
Tack så mycket för svaren Thumbsup Jag ska kolla lite om pumpen.
Konverterat 1 1/2 plans hultsfredhus i piteå på 200 kvm,med fristående dubbelgarage 60kvm.
17st kompaktradiatorer k22 + 1st 3500w konvektorelement i garage.Nibe Fighter 1125 10kw ,201m borrning ,500 liter acctank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!