Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥ngtider  (läst 3981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
GÃ¥ngtider
« skrivet: 18 januari 2011, 09:38:07 »
Nu när temperaturen ligger över 0 grader så blir gångtiderna väldigt korta och jag upplever att pumpen startar och stoppar mest hela tiden, detta trots att jag har 220L som fungerar som volymförstoring.
Vad är normalt vid varmare väderlek när det gäller gångtider och start/stop?
Jag har provat att köra på rumsgivare och det verkar som att det blir något bättre.

Ni som har system som reglerar på returtem, har ni samma problem?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥ngtider
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2011, 10:02:16 »
Hej, Jag har också en tank på ca 200l (oljepanna), brukar shunta allt vatten via den när det blir varmare samt ändra den externa cirk.pumpen till lägsta hastighet. Då får jag vettiga gångtider även vid mildare väderlek. Dessutom har jag en rejäl puckel på värmekurvan vid just 0 grader.
I mitt fall tycker jag det har blivit bättre med gÃ¥ngtiderna med nyare SW, de tidigare versionerna gav ännu mera on/off fenomen. Sedan kan man väl labba med PID inställningar ocksÃ¥ i styrkortet för att anpassa trögheten efter just sitt eget hus men det har jag aldrig testat utan har alltid kört med std. värde. 
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: GÃ¥ngtider
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2011, 10:23:52 »
Jag var också inne på att ställa upp kurvan lite men jag har redan 21,5 grader och det verkar onödigt att höja. Regleringen skiljer sig åt mellan din och min och PID:en kan jag inte komma åt.
Värmebehovet är inte så stort just nu. Beräknat på toppeffekt så borde snittbehovet över dygnet vara ca 4-4,5kW och det är ju den minsta avgivna effekten så det myckna startandet och stoppandet väl något man får ta vid just den här temperaturen.

En annan riktig nödlösning skulle kunna vara att schemalägga temperauthöjning och temperautsänkning med nÃ¥gra timmars intervall...  :)

Senaste dygnets förbrukning var 28kWh inklusive värmekabel och VV.

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥ngtider
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2011, 12:31:30 »
Jo precis vad kan man när huset inte vill ha mera energi  :)

Och det borde väl egentligen inte vara så farligt med många start och stopp på en inverterpump, den startar ju så mjukt och fint.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GÃ¥ngtider
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2011, 16:09:50 »
Hur upplever ni att pumpen väljer så att säga rätt effektsteg på pumpen när effektbehovet är lågt? Jag tycker att min vill sällan använda säg steg 1 och 2 även om den ligger över börvärdet på returen, detta hade ju gett längre gångtid. Sen verkar den ha svårt att hålla returen på rätt temp, just nu ska jag ha runt 22 grader och den ligger för det mesta runt 23-24 grader.

Nu har jag ju det gamla styrkortet version E3.01 det blir kanske bättre med den nyare versionen om jag nu kan få dem till att byta ut det.
1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: GÃ¥ngtider
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2011, 16:38:32 »
Hur upplever ni att pumpen väljer så att säga rätt effektsteg på pumpen när effektbehovet är lågt? Jag tycker att min vill sällan använda säg steg 1 och 2 även om den ligger över börvärdet på returen, detta hade ju gett längre gångtid. Sen verkar den ha svårt att hålla returen på rätt temp, just nu ska jag ha runt 22 grader och den ligger för det mesta runt 23-24 grader.

Nu har jag ju det gamla styrkortet version E3.01 det blir kanske bättre med den nyare versionen om jag nu kan få dem till att byta ut det.

Jag har inga steg i min bara frekvens och det fungerar bra. 35Hz ligger den på när det inte finns något större effektbehov.
Kan tänka mig att regleringen i din pump är hanska trög då denreglerar på retur. Låg förstärkning (P-band) och hög integrering (I-tid). Då kan en liten förändring i är-värdet ta långtid att närma börvärdet även om det påverkar huset. Kör du med innegivare och i så fall vilken påverkan? Det kan öven vara så att ju även vara så att din kurva är någon grad för hög eller givarpåverkan lite för låg.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GÃ¥ngtider
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2011, 18:11:07 »
Citera
Jag har inga steg i min bara frekvens och det fungerar bra. 35Hz ligger den på när det inte finns något större effektbehov.
Kan tänka mig att regleringen i din pump är hanska trög då denreglerar på retur. Låg förstärkning (P-band) och hög integrering (I-tid). Då kan en liten förändring i är-värdet ta långtid att närma börvärdet även om det påverkar huset. Kör du med innegivare och i så fall vilken påverkan? Det kan öven vara så att ju även vara så att din kurva är någon grad för hög eller givarpåverkan lite för låg.

/Raptor

Är det bara i den du har som den visar frekvensen eller gör den det i den nyare versionen på styrkortet?

Jag kör med innegivaren ställd på 18,5 grader då den sitter i frånlufts aggregatet och detta ger rätt exakt 20,5 grader i rummen och med påverkan 5.

Kurvan kör jag på V20 och H24 som de rekommenderar till golvvärme i betong.

Just nu hade jag börvärde 22,8 men ärvärde 24,6 på returen, pumpen gick med steg1 och 2.
1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥ngtider
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2011, 18:48:42 »
Jo har noterat samma sak på min, kontrollerar man inställningarna kan returvärdet stiga så pass högt att värmebehov ändras från ja till nej i menyn men pumpen går ändå och stannar alltså inte fastän vv behov = nej och hv behov = nej.

Att den visar frekvensen tror jag bara gäller den nya modellen och alltså inte den med borö ecodan tank + styrenhet.


Hur upplever ni att pumpen väljer så att säga rätt effektsteg på pumpen när effektbehovet är lågt? Jag tycker att min vill sällan använda säg steg 1 och 2 även om den ligger över börvärdet på returen, detta hade ju gett längre gångtid. Sen verkar den ha svårt att hålla returen på rätt temp, just nu ska jag ha runt 22 grader och den ligger för det mesta runt 23-24 grader.

Nu har jag ju det gamla styrkortet version E3.01 det blir kanske bättre med den nyare versionen om jag nu kan få dem till att byta ut det.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GÃ¥ngtider
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2011, 18:51:54 »
Då gör den precis som min, jag förstår ju att man måste ha en viss stopp fördröjning annars blir det ju stopp direkt men min ligger ju typ 2 grader över och går ändå för fullt under rätt lång tid.
1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥ngtider
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2011, 19:05:10 »
Jo precis, den borde förstå att stega ner när börvärdet uppnås men av någon anledning verkar den inte gör så, har testat en massa med olika styrkort och alla har haft denna egenskap.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!