Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med värmepump - garantiärende  (läst 25090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad WHUFC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Problem med värmepump - garantiärende
« skrivet: 07 januari 2011, 16:53:44 »
Hejsan,

Jag är frustrerad. Värmepumpen som installerades för ca 1½ år sedan har i princip krånglat sedan installation. Nu har den lagt av helt. Jag har kört enbart med elpatron ett tag på grund av detta. Dyrt, en vinter som denna. Jag tar det från början:

Köpte hus för ungefär två år sedan. Uppvärmningen av huset skedde då genom elpatron. Vattenburet system. Tidigare hade man eldat med olja.

Panna: Diom El/olja CA1

En allt-i-allo-person rev ut oljetanken och frågade om jag var intresserad av att installera en värmepump, som kunde dockas till min befintliga panna. Jag accepterade och följande installation har gjorts:

Mitsubishi Electric
Inomhusdel: BH70L348H01
               : PAR-W21MAA-J

Utomhusdel: PUHZ-RP60VHA3
Värmeväxlare: ACH-70X-30H


Efter installationen började problem med att systemet larmade för luft i systemet. Avluftade, problem tillfälligt borta. Varje gång systemet stängs ned av olika anledningar, uppkommer problemet igen. Installatören har inget svar på varför det är så..

Denna vinter förvärrades problemet. Faktum är att den fungerade relativt bra förra vintern, som nästan var lika sträng. Pumpen ger inte längre någon värme. Eller lite värme ger den, runt 30-35 grader. Ingen felkoder. Ringer installatören. Han har ingen aning om vad som är fel. Han är där vid några tillfällen. Han hittar ingen lösning. Han lovar att återkomma. Han hör inte av sig. Nu vägrar han svara i telefon. Det har varit en månad sedan han var här.

Strax innan pumpen lade av helt, dök felmeddelande "U2" upp. Detta hände precis när avfrostningen gick igång. Det är mycket is på utomhusdelen, jag har avlägsnat isen manuallt. Pumpen går inte igång längre. Har den lämnat in helt nu?

Vad ska jag ta mig till? Installatören gräver ned huvudet i sanden. Garanti? Den gäller väl åtminstone i 3 år? Anläggningen installerades för ca 1½ år sedan.

Tacksam för svar och hjälp.
« Senast ändrad: 07 januari 2011, 17:01:52 av WHUFC »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2011, 17:19:24 »
Hur är värmepumpen inkopplad i systemet?
 In och ut i pannan och fast kondensering bara eller?
Felkod U2 står för onormal hetgastemp. Vilket troligen innebär gasbrist
 
« Senast ändrad: 07 januari 2011, 17:52:15 av cougar »
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad WHUFC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2011, 21:33:31 »
Är lite av en nybörjare när det kommer till värmesystem, så jag har inte full koll på all terminologi, kopplingar etc. Men jag lär mig. Så in och ut i pannan och fast kondensering, vet jag inte helt vad det innebär.

Jag antar att det är kopplat så. Det låter rimligt. Pumpen är kopplad via en värmeväxlare, in i pannan och tillbaka till värmeväxlaren från pannan. Jag skulle kunna ta bilder på hur allt ser ut.

Gasbrist låter också bekant. De två gånger installatören faktiskt varit här, har han fyllt på gas. Då har systemet fungerat i ungefär ett dygn, för att sedan tappa all effektivitet igen. Enligt honom så har systemet gas, men jag undrar om han inte missar något då? Verkar ju konstigt om det tillfälligt börjar fungera igen efter påfyllnad. Borde ju vara ett läckage någonstans.

Sedan tyckte jag att systemet avfrostades väldigt ofta. Hur ofta bör det ske egentligen, under ett dygn? Säg under de sämsta förhållandena, där avfrostning måste ske ofta.

Finns det något bra ställe att hitta alla felkoder, så att jag avläsa och tolka dem? I manualen som installatören efterlämnade, står ingenting. Det är i princip en ren installationsmanual bara.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2011, 21:41:24 »
Finns det nåt synglas vid kompressorn? Hur ser det i så fall ut där när kompressorn har gått nån minnut?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2011, 15:04:49 »
Hej,

Har samma problem med min anläggning. Jag har en Zubadan installerad 2008 med ecodan innerdel.
Tyckte också att min utedel tappat effekt den vintern och i början på december var det helt stopp, en morgon när jag vaknade larmade inneenheten och kompressor samt elmotstånd var blockade. Efter en omstart av hela system fick jag igång elpatronerna men zubadanen vägrade starta.
Ringde service och den kom och tittade på utedelen denna vecka.
Det visade sig att förångaren läcker gas i vänstra nedre gaveln, servicemontören sa direkt att detta är ett fabriksfel och gas har läckt en längre tid,
bra tänkte jag eftersom att det då hoppeligen går på garanti eftersom hela installationen är dryga 2 år och felet inte har någonting att göra med att vi har misskött någonting.
Servicemontören ringde ME men de svarade att garantitiden är 2 år och att det inte spelar någon roll att garantin just hade gått ut.
Lite svagt av ME att inte hjälpa till med tanke på att felet troligen har inträffat under garantitiden men felet konstaterades först nu, speciellt när man har köpt deras premium modell.
Nu har jag alltså 3 alternativ:

1. köpa en ny förångare + byte = dyrt
2. köpa en helt ny zubadan igen = dyrt
3. inte gör någonting och sitta med världens dyraste elpanna

Lider med dig och vet hur jäkligt det känns men min empiriska erfarenhet är att räkna inte med att du får hjälp av ME, tyvärr.



Är lite av en nybörjare när det kommer till värmesystem, så jag har inte full koll på all terminologi, kopplingar etc. Men jag lär mig. Så in och ut i pannan och fast kondensering, vet jag inte helt vad det innebär.

Jag antar att det är kopplat så. Det låter rimligt. Pumpen är kopplad via en värmeväxlare, in i pannan och tillbaka till värmeväxlaren från pannan. Jag skulle kunna ta bilder på hur allt ser ut.

Gasbrist låter också bekant. De två gånger installatören faktiskt varit här, har han fyllt på gas. Då har systemet fungerat i ungefär ett dygn, för att sedan tappa all effektivitet igen. Enligt honom så har systemet gas, men jag undrar om han inte missar något då? Verkar ju konstigt om det tillfälligt börjar fungera igen efter påfyllnad. Borde ju vara ett läckage någonstans.

Sedan tyckte jag att systemet avfrostades väldigt ofta. Hur ofta bör det ske egentligen, under ett dygn? Säg under de sämsta förhållandena, där avfrostning måste ske ofta.

Finns det något bra ställe att hitta alla felkoder, så att jag avläsa och tolka dem? I manualen som installatören efterlämnade, står ingenting. Det är i princip en ren installationsmanual bara.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2011, 17:16:18 »
Surt sa räven,vilken jädra osis Tro.
Går det inte att löda läckan eller byta böjen om det är där det läcker?
Ring några lokala kyl-firmor och be dom kolla vad som kan göras,ta in priser på reperationen.
Kolla först vad dom tar för en ev.koll av förångaren,själv kollade jag med 2st kylfirmor när min autoterm frös sönder förra vinten och dom tog rejält betalt bara för att konstatera vad som var fel.
Jag fick betala sammanlagt till bägge företagena ca 7500:-Inkl.moms för bara felsökning.
Det slutade med att jag lödde förångaren själv,provtryckte och fyllde den med gas igen.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2011, 17:51:52 »
Jo surt som bara den. Hade varit nöjd med det svaret om jag köpt en billig Kinapump men trodde mera om ME.

Är ingen expert inom branschen så vet faktiskt inte om det går att reparera men läckan fanns mellan infästningen / stommen på förångaren på "fel" sida så att säga, dvs utåt på förångaren mot fläktarna till sett från kompressorutrymmet.

Hade läckan varit på insidan där kopparrörs U böjarna finns hade de kunnat fixa det på plats men typiskt nog vara det alltså på andra sidan, därför ville serviceföretaget byta hela.

Problemet är bara att det skulle bli jäkligt dyrt eftersom det är ett ganska tidskrävande arbete att byta hela + att själva delen i sig själv är dyr, kostnaden skulle bli i ungefär samma storleksklass som den totala inbesparingen hittills och då sitter man ändå med en gammal pump och en kompressor som fått jobba övertid pga gasbrist en längre tid.

Men får väl göra som du säger, kika runt och se vilka möjligheter det finns men fan vad jag är less på ME just nu.
 

Surt sa räven,vilken jädra osis Tro.
Går det inte att löda läckan eller byta böjen om det är där det läcker?
Ring några lokala kyl-firmor och be dom kolla vad som kan göras,ta in priser på reperationen.
Kolla först vad dom tar för en ev.koll av förångaren,själv kollade jag med 2st kylfirmor när min autoterm frös sönder förra vinten och dom tog rejält betalt bara för att konstatera vad som var fel.
Jag fick betala sammanlagt till bägge företagena ca 7500:-Inkl.moms för bara felsökning.
Det slutade med att jag lödde förångaren själv,provtryckte och fyllde den med gas igen.
//Thommy Johansson
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2011, 18:15:46 »
Jo surt som bara den. Hade varit nöjd med det svaret om jag köpt en billig Kinapump men trodde mera om ME.

Är ingen expert inom branschen så vet faktiskt inte om det går att reparera men läckan fanns mellan infästningen / stommen på förångaren på "fel" sida så att säga, dvs utåt på förångaren mot fläktarna till sett från kompressorutrymmet.

Hade läckan varit på insidan där kopparrörs U böjarna finns hade de kunnat fixa det på plats men typiskt nog vara det alltså på andra sidan, därför ville serviceföretaget byta hela.

Problemet är bara att det skulle bli jäkligt dyrt eftersom det är ett ganska tidskrävande arbete att byta hela + att själva delen i sig själv är dyr, kostnaden skulle bli i ungefär samma storleksklass som den totala inbesparingen hittills och då sitter man ändå med en gammal pump och en kompressor som fått jobba övertid pga gasbrist en längre tid.

Men får väl göra som du säger, kika runt och se vilka möjligheter det finns men fan vad jag är less på ME just nu.
 

Surt sa räven,vilken jädra osis Tro.
Går det inte att löda läckan eller byta böjen om det är där det läcker?
Ring några lokala kyl-firmor och be dom kolla vad som kan göras,ta in priser på reperationen.
Kolla först vad dom tar för en ev.koll av förångaren,själv kollade jag med 2st kylfirmor när min autoterm frös sönder förra vinten och dom tog rejält betalt bara för att konstatera vad som var fel.
Jag fick betala sammanlagt till bägge företagena ca 7500:-Inkl.moms för bara felsökning.
Det slutade med att jag lödde förångaren själv,provtryckte och fyllde den med gas igen.
//Thommy Johansson
Hej,
Tråkigt att det skulle vara sådant haveri. Dåligt av ME att inte ställa upp. Skedde haveriet inom garantin men konstaterades utanför garanttiden?
Kolla med ditt försäkringsbolag. Eftersom inte pumpen är så gamal så blir inte avräkningen så stor. Jämnför sedan det med att löda. Det kan då vara så att det lönar sig att få en helt ny förångare vilket jag nog skulle föredra.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2011, 20:26:15 »
Ja precis, enligt serviceteknikern har felet inte kommit över en natt utan det har varit ett litet läckage en längre tid så troligen har skadan inträffat under garantitiden men konstaterats efter att garantin löpt ut. Problemet är bara att ingen kan säga exakt när det har hänt.

Med facit i hand borde varningsklockorna ringt tidigare med tanke på att jag funderade över att den gick oftare och längre denna vinter innan den kom upp i inställd temp men lätt att vara efterklok. Dessutom svårare att notera på en inverterpump som vanligen går länge och ofta. Dessutom isade bortre gaveln på förångaren fast snabbare och oftare än vanligt i år men inget jag tänkte på eftersom jag hade samma problem förra vintern, då har ju också vintern hos oss varit kall och fuktig med dimma och rimfrost väldigt ofta i år så ......

Jo måste utvärdera alla olika alternativ men får nog räkna med att vintern 2010/2011 blir den dyraste hittills eftersom risken är stor att detta inte blir fixat i första taget.


 



 
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad WHUFC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2011, 20:57:36 »
Tack för svaren!

Detta innebär att jag måste ligga på hårt nu för att få installatören att sköta sitt jobb. Någon gång i mars, har det gått 2 år sedan anläggningen installerades.

Konstigt ocksÃ¥ att installatören pÃ¥stÃ¥r att det inte finns nÃ¥got läckage. Fast och andra sidan verkar han inte ha nÃ¥gon djupare kunskap om systemet. Han kan i princip bara installera det och hoppas pÃ¥ att det fungerar felfritt. Vid problem stÃ¥r han med kepsen i näven och kliar sig i huvudet.  Sc:,h

Tråkigt att inte ME verkar medgörliga när deras maskiner krånglar. Det hade man ju hoppats på. Ännu tråkigare för min del att jag har en ytterst oseriös installatör också. Ångrar mig ganska rejält att jag inte anlitade en större firma.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2011, 21:07:09 »
Jo ligg på riktigt hårt nu för annars för du betala kalaset helt själv en gång till.

Det är ju självklart att det är någonting som är fel ifall gas behöver fyllas på, fungerar systemet som det ska hålls gasen inne i systemet och behöver aldrig fyllas på.

På slutet fick hade jag så lite gas att förångaren blev randig, efter att jag såg det stängde jag ner helt.

Vi tömde min zubadan på gas för att kontrollera hur mycket som fanns kvar och jag hade ca 1-1,5 kg kvar, full laddning ligger på 5,5kg.



Tack för svaren!

Detta innebär att jag måste ligga på hårt nu för att få installatören att sköta sitt jobb. Någon gång i mars, har det gått 2 år sedan anläggningen installerades.

Konstigt ocksÃ¥ att installatören pÃ¥stÃ¥r att det inte finns nÃ¥got läckage. Fast och andra sidan verkar han inte ha nÃ¥gon djupare kunskap om systemet. Han kan i princip bara installera det och hoppas pÃ¥ att det fungerar felfritt. Vid problem stÃ¥r han med kepsen i näven och kliar sig i huvudet.  Sc:,h

Tråkigt att inte ME verkar medgörliga när deras maskiner krånglar. Det hade man ju hoppats på. Ännu tråkigare för min del att jag har en ytterst oseriös installatör också. Ångrar mig ganska rejält att jag inte anlitade en större firma.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2011, 23:08:25 »
 Hej!  UtgÃ¥r ifrÃ¥n att försäkringen skulle täcka skadan. skadan inträffade när du märkte att den tappar gas.Finns protokoll frÃ¥n service ? när ni fyller pÃ¥ gas ? Som tecknikern sejer att den är fabriksfel ,troligen har inträffat för andra ochsÃ¥.
Ursprungsfel som beror på material och tillverkningsfel.
Att han var ej tillräklig uppmärksam är en pricka på hans certifikat !! Han säljer sitt kunskap.
Vet ej vilken försäkring Ni har,( min som ligger här på skrivbordet ej i fylld än , väntar på montering av vp)
  Har lovat 2Ã¥r frÃ¥n Ã…F + Scanoffice trygghetsgaranti+försäkring 5Ã¥r +trygghets plus 5Ã¥r AmTrust Nordic AB vet ej om den skulle fungera när kalabaliken är en faktum. Sorglig att ME vill ej ta sin del !!
Undersök ytterligare "fabriksfel" bör finnas shans att ordna den.Min ÅF berättade att just en sådant fel har de korrigerats i Finnland,då är den uppenbart fabriksfel.
Jag är shockerad.
/marma
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 14:21:06 av marma »
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad WHUFC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2011, 14:52:49 »
Får inte tag i installatören. Tror han vägrar att svara nu. Helt sjukt.

Hur går man vidare? Kontaktar ME? Hur fungerar ett garantiärende om inte installatören är kontaktbar?

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2011, 21:48:36 »
Får inte tag i installatören. Tror han vägrar att svara nu. Helt sjukt.

Hur går man vidare? Kontaktar ME? Hur fungerar ett garantiärende om inte installatören är kontaktbar?
  Hej ! Du bör ha fÃ¥tt en Support nr frÃ¥n installatören och även försäkring av ngt slag.
Vet ej men misstänker att CanVac du skall kontakta. Sök supporten där,men samla alla kvitto och nr som du har.
Kan hända att din installatör har ingen Certifikat frÃ¥n ME  ?  kolla upp den.Hälsn/Marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad WHUFC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2011, 19:37:00 »
Jag har inget annat nummer att ringa, förutom till installatören. Han driver en enskild firma och står för inköp osv. Har inga andra papper förutom själva kvittot.

Han nämnde något om en femårsgaranti innan installationen. Jag skrev inte på något om denna tilläggsgaranti. Enligt lag så har jag dock 2 års garanti på jobbet, så där kommer han aldrig undan.

Jag börjar misstänka att det är något fuffens bakom inköpet av pumparna. Han är en krängare, har jag fått reda på. Snabba affärer för att tjäna sig en hacka. Om han inte köpt pumparna direkt av en auktoriserad säljare eller direkt från tillverkaren, hur ser skyddet med garanti osv ut då?

Det är nu också uppenbart att personen i fråga gör allt för att inte komma i kontakt med mig. Han tänker helt enkelt skita i att ta sitt ansvar.


Jag ska ta kontakt med ME och ARN i dagarna. Finns det några andra tips?

Utloggad WHUFC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #15 skrivet: 11 januari 2011, 21:45:52 »
Nu har jag även fått reda på att den enskilda firman har gått i konkurs.

Vad gör jag nu? För att det ska vara garanti, måste jag nu bevisa att det är ett fabrikationsfel. Och då måste jag ju antlita en firma som fastställer detta.

Sen om det visar sig vara fabrikationsfel, vad gör jag då? Löser ME det åt mig isåfall?

Fan vad arg jag är.  fiR:

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #16 skrivet: 11 januari 2011, 21:58:44 »
Börja med att tala med ditt försäkringsbolag. Troligen har du maskinskada på hemförsäkringen. Vanligtvis är det inget åldersavdrag före två år, sedan kan det bli 10-15% avdrag per år. Men det skiljer mellan bolag.
Förklara att din värmepump har gått sönder och firman som installerat den gått i kunkurs. Själv vet du inget om värmepumpar och behöver hjälp omgående. Har du ett bra bolag och rätt hemförsäkring tror jag att de löser allt åt dig.

Lycka till
//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2011, 22:06:28 »
Hej ! Lugna ner dig ! Hjälper ej att vara arg ,det hindrar bara att tänka klart.Skadar hälsan.
Försök att gå in på www.canvac.se och klicka dig fram till garanti och suppot mfl ,gör en
felanmälan .där kan du få veta hur du står till,de är ME service i Sveige. de lovar 5 dagar i utredning. Annars jag tror finns här på forumet fler som kan ge bättre råd än jag. Den 5 års garantin försäkringen föjer med ME produkter,man fyller i tillverkningsnr, installatör datum ingår i priset. Lugna när dig och undersök med klar huvud .Hälsn/marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #18 skrivet: 12 januari 2011, 07:32:35 »
Hej ! Lugna ner dig ! Hjälper ej att vara arg ,det hindrar bara att tänka klart.Skadar hälsan.
Försök att gå in på www.canvac.se och klicka dig fram till garanti och suppot mfl ,gör en
felanmälan .där kan du få veta hur du står till,de är ME service i Sveige. de lovar 5 dagar i utredning. Annars jag tror finns här på forumet fler som kan ge bättre råd än jag. Den 5 års garantin försäkringen föjer med ME produkter,man fyller i tillverkningsnr, installatör datum ingår i priset. Lugna när dig och undersök med klar huvud .Hälsn/marma

Det är inte så enkelt. Det är inte bara Canvac som är återförsäljare för ME, det finns många fler även enmansföretag. Som jag skrev tidigare och som ärve 2000 skriver. Ta kontakt med försäkringsbolaget i första hand. Det bör göras utan dröjsmål. Det kommer säkert att lösa sig men det kan ta några veckor. Om du vet någon annan som installerar ME i ditt område kan du även förvarna dem om att de kommer att få en beställning inom det närmaste.

Du är inte den första i Sverige som upplever det här och försäkringsbolagen är vana om än missnöjda.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad WHUFC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #19 skrivet: 12 januari 2011, 16:25:25 »
Har kontaktat mitt försäkringsbolag nu. De kommer att skicka ut en reparationssedel till mig. När jag fått den, ska jag kontakta en firma som kommer och åtgärdar felet. Försäkringsbolaget lämnde uppgifter om vilken firma jag skall kontakta. Jag känner till firman, hört mycket gott om dem.

Sen antar jag att det bara är att skicka in uppgifterna till försäkringsbolaget, betala självrisken och se allmänt belåten ut.

Det löser sig kanske till det bästa, ändå?
« Senast ändrad: 12 januari 2011, 16:27:00 av WHUFC »

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #20 skrivet: 12 januari 2011, 18:58:20 »
Har kontaktat mitt försäkringsbolag nu. De kommer att skicka ut en reparationssedel till mig. När jag fått den, ska jag kontakta en firma som kommer och åtgärdar felet. Försäkringsbolaget lämnde uppgifter om vilken firma jag skall kontakta. Jag känner till firman, hört mycket gott om dem.

Sen antar jag att det bara är att skicka in uppgifterna till försäkringsbolaget, betala självrisken och se allmänt belåten ut.

Det löser sig kanske till det bästa, ändå?

Du ser!
Det kommer att lösa sig, var så säker!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #21 skrivet: 12 januari 2011, 19:06:21 »
Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #22 skrivet: 12 januari 2011, 19:14:38 »
Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.
Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #23 skrivet: 12 januari 2011, 19:20:33 »
Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.
Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert.

/Raptor

Är nog så det funkar hos de andra också men dom står för självrisken. Rätt uselt att göra dåliga grejer och låta kundernas försäkringsbolag ta smällen huvuddunk
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #24 skrivet: 12 januari 2011, 20:25:14 »
Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.
Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert.

/Raptor

Är nog så det funkar hos de andra också men dom står för självrisken. Rätt uselt att göra dåliga grejer och låta kundernas försäkringsbolag ta smällen huvuddunk

Jo,förvisso. Men alternativet är ju att lura på kunden en försäkring som kostar några tusenlappar extra när hemförsäkringen ändå tecker skadan. Då är det ärligare att göra så än att göra som Siba, OnOff mfl...
Huvuddelen av pumparna får få eller inga fel och då ärdet ju dumt att behöva betala för det...

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #25 skrivet: 12 januari 2011, 20:32:53 »
Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.
Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert.

/Raptor

Är nog så det funkar hos de andra också men dom står för självrisken. Rätt uselt att göra dåliga grejer och låta kundernas försäkringsbolag ta smällen huvuddunk

Jo,förvisso. Men alternativet är ju att lura på kunden en försäkring som kostar några tusenlappar extra när hemförsäkringen ändå tecker skadan. Då är det ärligare att göra så än att göra som Siba, OnOff mfl...
Huvuddelen av pumparna får få eller inga fel och då ärdet ju dumt att behöva betala för det...

/Raptor

Tycker ett ärligare alternativ vore att man fick en försäkring pÃ¥ köpet lika som i dag men med den skillnaden att den försäkringen betalade skadan utan att blanda in hemförsäkringen. Tror nog det skulle bli en annan koll pÃ¥ utbytta delar om vp tillverkarna indirekt skulle stÃ¥ för skadorna genom att deras premier höjdes vid mÃ¥nga fel. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #26 skrivet: 12 januari 2011, 20:39:24 »
Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.
Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert.

/Raptor

Är nog så det funkar hos de andra också men dom står för självrisken. Rätt uselt att göra dåliga grejer och låta kundernas försäkringsbolag ta smällen huvuddunk

Jo,förvisso. Men alternativet är ju att lura på kunden en försäkring som kostar några tusenlappar extra när hemförsäkringen ändå tecker skadan. Då är det ärligare att göra så än att göra som Siba, OnOff mfl...
Huvuddelen av pumparna får få eller inga fel och då ärdet ju dumt att behöva betala för det...

/Raptor

Tycker ett ärligare alternativ vore att man fick en försäkring pÃ¥ köpet lika som i dag men med den skillnaden att den försäkringen betalade skadan utan att blanda in hemförsäkringen. Tror nog det skulle bli en annan koll pÃ¥ utbytta delar om vp tillverkarna indirekt skulle stÃ¥ för skadorna genom att deras premier höjdes vid mÃ¥nga fel. 

Det är just det som är problemet. Du får ALDRIG något på köpet. Ska då alla som köper VP vara med och betala de skador som uppstår på en liten del av de sålda anläggningarna?
Garantin är ju ändå 2 år och pressen skulle sättas på installatören som kränger pumpar i 1 år och 11 månader för att sedan gå i konkurs. Där är det största felet i branschen.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #27 skrivet: 12 januari 2011, 20:54:57 »
Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.
Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert.

/Raptor

Är nog så det funkar hos de andra också men dom står för självrisken. Rätt uselt att göra dåliga grejer och låta kundernas försäkringsbolag ta smällen huvuddunk

Jo,förvisso. Men alternativet är ju att lura på kunden en försäkring som kostar några tusenlappar extra när hemförsäkringen ändå tecker skadan. Då är det ärligare att göra så än att göra som Siba, OnOff mfl...
Huvuddelen av pumparna får få eller inga fel och då ärdet ju dumt att behöva betala för det...

/Raptor

Tycker ett ärligare alternativ vore att man fick en försäkring pÃ¥ köpet lika som i dag men med den skillnaden att den försäkringen betalade skadan utan att blanda in hemförsäkringen. Tror nog det skulle bli en annan koll pÃ¥ utbytta delar om vp tillverkarna indirekt skulle stÃ¥ för skadorna genom att deras premier höjdes vid mÃ¥nga fel. 

Det är just det som är problemet. Du får ALDRIG något på köpet. Ska då alla som köper VP vara med och betala de skador som uppstår på en liten del av de sålda anläggningarna?
Garantin är ju ändå 2 år och pressen skulle sättas på installatören som kränger pumpar i 1 år och 11 månader för att sedan gå i konkurs. Där är det största felet i branschen.

/Raptor

Det måste väl vara bättre att alla som köper vp ska vara med att betala än att kalle med direktel ska var med och betala skador som sker på dyra värmepumps anläggningar. Installatörn har inget med garantin att göra klarar oftast inte av felsökning måste vare en med kylbehörighet i alla fall vid större fel. De flesta vp tillverkare har väl speciela firmor som sköter service.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #28 skrivet: 12 januari 2011, 21:03:44 »
Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.
Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert.

/Raptor

Är nog så det funkar hos de andra också men dom står för självrisken. Rätt uselt att göra dåliga grejer och låta kundernas försäkringsbolag ta smällen huvuddunk

Jo,förvisso. Men alternativet är ju att lura på kunden en försäkring som kostar några tusenlappar extra när hemförsäkringen ändå tecker skadan. Då är det ärligare att göra så än att göra som Siba, OnOff mfl...
Huvuddelen av pumparna får få eller inga fel och då ärdet ju dumt att behöva betala för det...

/Raptor

Tycker ett ärligare alternativ vore att man fick en försäkring pÃ¥ köpet lika som i dag men med den skillnaden att den försäkringen betalade skadan utan att blanda in hemförsäkringen. Tror nog det skulle bli en annan koll pÃ¥ utbytta delar om vp tillverkarna indirekt skulle stÃ¥ för skadorna genom att deras premier höjdes vid mÃ¥nga fel. 

Det är just det som är problemet. Du får ALDRIG något på köpet. Ska då alla som köper VP vara med och betala de skador som uppstår på en liten del av de sålda anläggningarna?
Garantin är ju ändå 2 år och pressen skulle sättas på installatören som kränger pumpar i 1 år och 11 månader för att sedan gå i konkurs. Där är det största felet i branschen.

/Raptor

Det måste väl vara bättre att alla som köper vp ska vara med att betala än att kalle med direktel ska var med och betala skador som sker på dyra värmepumps anläggningar. Installatörn har inget med garantin att göra klarar oftast inte av felsökning måste vare en med kylbehörighet i alla fall vid större fel. De flesta vp tillverkare har väl speciela firmor som sköter service.

Inte som premierna är idag men det kan komma att bli så. Försäkringsbolagen är i full färd med att ta fram statistik på skador, beklaga sig i tidningar mm för att vi ska tycka synd om dem. Det är inte synd om dem. Jag har betalat min hemförsäkring i många år utan att behöva utnyttja den. Ett VP haveri är precis vad jag skulle behövaför att få lite för pengarna.

Du har fel om garantin. Installatören lämnar garanti på utfört arbete och stor del av felen som uppstår kommer från en dålig installation. Material och komponentfel ska leverantören/tillverkaren stå för. Visst är det så att man kan vara auktoriserad installatör på ett visst fabrikat men det borgar INTE för att man är speciellt lämpad för uppgiften.
Små skruttinstallatörer som poppar upp och säljer mycket pumpar relativt billigt skulle jag akta mig för. Men så jobbar jag själv för ett större installationsföretag och får vara med och städa upp efter folk som aldrig borde fått sälja en enda pump.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #29 skrivet: 12 januari 2011, 21:11:09 »
Har inte mitsubishi 6 års trygghetsförsäkring verkar ju vara standard i vp branchen.
Jodå, det har dom. Men jag tror det är hemförsäkringsbaserat utan att veta säkert.

/Raptor

Är nog så det funkar hos de andra också men dom står för självrisken. Rätt uselt att göra dåliga grejer och låta kundernas försäkringsbolag ta smällen huvuddunk

Jo,förvisso. Men alternativet är ju att lura på kunden en försäkring som kostar några tusenlappar extra när hemförsäkringen ändå tecker skadan. Då är det ärligare att göra så än att göra som Siba, OnOff mfl...
Huvuddelen av pumparna får få eller inga fel och då ärdet ju dumt att behöva betala för det...

/Raptor

Tycker ett ärligare alternativ vore att man fick en försäkring pÃ¥ köpet lika som i dag men med den skillnaden att den försäkringen betalade skadan utan att blanda in hemförsäkringen. Tror nog det skulle bli en annan koll pÃ¥ utbytta delar om vp tillverkarna indirekt skulle stÃ¥ för skadorna genom att deras premier höjdes vid mÃ¥nga fel. 

Det är just det som är problemet. Du får ALDRIG något på köpet. Ska då alla som köper VP vara med och betala de skador som uppstår på en liten del av de sålda anläggningarna?
Garantin är ju ändå 2 år och pressen skulle sättas på installatören som kränger pumpar i 1 år och 11 månader för att sedan gå i konkurs. Där är det största felet i branschen.

/Raptor

Det måste väl vara bättre att alla som köper vp ska vara med att betala än att kalle med direktel ska var med och betala skador som sker på dyra värmepumps anläggningar. Installatörn har inget med garantin att göra klarar oftast inte av felsökning måste vare en med kylbehörighet i alla fall vid större fel. De flesta vp tillverkare har väl speciela firmor som sköter service.

Inte som premierna är idag men det kan komma att bli så. Försäkringsbolagen är i full färd med att ta fram statistik på skador, beklaga sig i tidningar mm för att vi ska tycka synd om dem. Det är inte synd om dem. Jag har betalat min hemförsäkring i många år utan att behöva utnyttja den. Ett VP haveri är precis vad jag skulle behövaför att få lite för pengarna.

Du har fel om garantin. Installatören lämnar garanti på utfört arbete och stor del av felen som uppstår kommer från en dålig installation. Material och komponentfel ska leverantören/tillverkaren stå för. Visst är det så att man kan vara auktoriserad installatör på ett visst fabrikat men det borgar INTE för att man är speciellt lämpad för uppgiften.
Små skruttinstallatörer som poppar upp och säljer mycket pumpar relativt billigt skulle jag akta mig för. Men så jobbar jag själv för ett större installationsföretag och får vara med och städa upp efter folk som aldrig borde fått sälja en enda pump.

/Raptor

Menade naturligtvis fel på vp har installatören klantat sig ska han betala huvuddunk men blir problem vid konkurser. Blir fel att ta en dålig installation på hemförsäkringen men finns kanske ingen annan lösning när installatören kursat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #30 skrivet: 12 januari 2011, 21:17:07 »
Jag ger min tillåtelse till att WHUFC tar reparationen på hemförsäkringen. Jag accepterar den eventuella höjning av min premie det kan medföra. Vad säger ni andra? ;D ;D ;D

//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #31 skrivet: 12 januari 2011, 21:19:25 »
Jag ger min tillåtelse till att WHUFC tar reparationen på hemförsäkringen. Jag accepterar den eventuella höjning av min premie det kan medföra. Vad säger ni andra? ;D ;D ;D

//2000

Ok då, men bara den här gången... ;D ;D

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #32 skrivet: 16 januari 2011, 02:35:11 »
Detta är viktigt att hålla isär.
Mitsubishi Electric säljer till ÅF och då ingår en 6års försäkring, ett krav.
Canvac köper av M-E (enligt mig ett misstag) och de ger sina ÅF en egen garanti.
Sedan finns vissa ÅF som fått tag i pumpar på sidan av och dessa blir det problem med.

Pga dåligt utförda installationer kommer utbildning krävas för att få montera.

Du har ett serie nummer på pannan och på utedelen, dessa kan man använda för att spåra vilken väg maskinen gått.

//Rickard

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #33 skrivet: 16 januari 2011, 09:28:03 »
Detta är viktigt att hålla isär.
Mitsubishi Electric säljer till ÅF och då ingår en 6års försäkring, ett krav.
Canvac köper av M-E (enligt mig ett misstag) och de ger sina ÅF en egen garanti.
Sedan finns vissa ÅF som fått tag i pumpar på sidan av och dessa blir det problem med.

Pga dåligt utförda installationer kommer utbildning krävas för att få montera.

Du har ett serie nummer på pannan och på utedelen, dessa kan man använda för att spåra vilken väg maskinen gått.

//Rickard

Sedan finns det andra STORA företag som också är återförsäljare som köper direkt från ME.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #34 skrivet: 16 januari 2011, 11:12:44 »
Precis, det är den vägen jag fått min pump och troligen därför det nu är strul med garantin och garantitider.
Eller, det beror säkert på hur bra relation ME har med ifrågavarande företag, är den bra fungerar det säkert men är den inte det kommer slutkunden i kläm, tyvärr.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #35 skrivet: 16 januari 2011, 11:14:48 »
Precis, det är den vägen jag fått min pump och troligen därför det nu är strul med garantin och garantitider.
Eller, det beror säkert på hur bra relation ME har med ifrågavarande företag, är den bra fungerar det säkert men är den inte det kommer slutkunden i kläm, tyvärr.


Har du köpt av ett stort eller litet företag?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #36 skrivet: 16 januari 2011, 12:51:37 »
Det är ingen kedja som finns runt om i landet så på det sättet litet, men vet att företaget fungerar som distributör och åf åt andra mindre företag så volymmässigt kan jag tänka mig att de är någonstans mitt emellan.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #37 skrivet: 17 januari 2011, 15:35:37 »
Hej Tro ! Läste just på min säljarens sida om fel upptäcks efter garantitidens utgång och kan bevisa att den är ursprungs/fabrikations fel, säljaren står för kostnader genom anvisad reparatör.Jag förstår ej riktig hur är möjligt att du ej har Trygghetsförsäkring ?
Din anläggning verkade vara nr 1. Hoppas det ordnar sig snart hälsn  Marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Problem med värmepump - garantiärende
« Svar #38 skrivet: 17 januari 2011, 18:34:58 »
Heh jo min är väl Zubadan prototypen som blivit hårdtestad i lab så säkert därför den smällde efter 2 år.
Nej men du har nog rätt den är en av de absolut första som kom baserat på det väldigt låga serienumret.

Jag håller på och jobbar ut en lösning på problemet via min ÅF och mitt försäkringsbolag så får hoppas det löser sig den vägen, någon form av smäll kommer jag nog att få ta själv när inte ME ville delta men det primära för mig är nog att få igång anläggningen igen så fort som möjligt så jag tar den "lätta och hoppeligen snabbare" vägen ur problemet och betalar själv en gång till. Däremot är jag tacksam gentemot min ÅF som hjälpte till på ett bra sätt för att lösa problemet, skulle ME gjort likadant vore jag helnöjd.

Att börja bevisa och processa med ME kan jag tänka mig kan ta evigheter.....

Hoppas nu bara att Zubadan #2 hÃ¥ller ihop längre än den första  Thumbsup Thumbsup


Och lycka till med din anläggning och hoppas du fÃ¥r den installerad snart. 

Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!