Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...  (läst 16024 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« skrivet: 10 december 2010, 21:49:50 »
Fantastiskt att vi valt att köpa en värmepump av ett fabrikat som inte verkar strula ett dugg.
Rent maskinellt tror jag inte det finns ett enda problem nämnt på hela forumet förrutom recievern som bytts ut på alla Zubadan och styrkorten i de tidiga Ecodan tankarna.
Smått otroligt!
Det finns ju betydligt fler med Ecodan än vi pÃ¥ forumet men att sÃ¥ fÃ¥ är medlemmar pÃ¥ forumet mÃ¥ste vara ett gott tecken. För inte är det väl sÃ¥ att vi som väljer ME är en speciell typ av människor som inte ägnar oss Ã¥t sociala medier  ???

Det finns ju alltid en downside. Vi har ju precis fått vår egna vrå i forumet där vi ska klappa varandra på ryggen och avhjälpa fel och problem. Det har knappast varit aktuellt, eller hur?

Jaja, vi får väl hoppas på några riktigt kalla dagar, höga returtemperaturer, igensatta filter mm så vi förtjänar vår plats här på forumet!

Själv hade jag - 16 här för en timme sedan men för pumpen verkar det vara rena Thailands-semestern  ;D

Trevlig helg!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« Svar #1 skrivet: 10 december 2010, 23:35:10 »
Helo ! Du flydde hit ,jag förstår dig.Du har en bra pump. vi skall hita på ett sett att få de
andra som har köpt Z16 ut i landet bli medlemmer. Kanske Youtub eller Face ,tvitter kan vi hitta dem. Tyvärr finns ej tilgänglig statisk om det . WickLeaks ?Ha en trevlig vecko slut.Marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« Svar #2 skrivet: 11 december 2010, 12:17:53 »
Helo ! Du flydde hit ,jag förstår dig.Du har en bra pump. vi skall hita på ett sett att få de
andra som har köpt Z16 ut i landet bli medlemmer. Kanske Youtub eller Face ,tvitter kan vi hitta dem. Tyvärr finns ej tilgänglig statisk om det . WickLeaks ?Ha en trevlig vecko slut.Marma

Har ni ingen FB-grupp  ;) Det har ju till och med vi Bosch-ägare: http://www.facebook.com/home.php?sk=group_168962446449818  ;D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« Svar #3 skrivet: 11 december 2010, 19:51:40 »
Hej
Om det ska finnas något att anmärka på så tycker jag att plåten på sidan,den som följer lamellerna
kunde varit byggd längre ifrån lamellerna.
Jag får viss påisning på den sidan.
Har funderingar att ta min "Dremel"och kapa bort plåten på sidan.
Detta lilla "skönhetsfel"har mina luft/luft åxå,plåten ligger nästan imot lamellerna på dom med.
Annars finns absolut ingenting att klaga på.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« Svar #4 skrivet: 11 december 2010, 20:38:20 »
Citera
Har ni ingen FB-grupp  ;) Det har ju till och med vi Bosch-ägare: http://www.facebook.com/home.php?sk=group_168962446449818  ;D
Citera

Jo jag fixade en men kan inte länka fiR:
//Thommy Johansson
« Senast ändrad: 11 december 2010, 20:49:29 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« Svar #5 skrivet: 12 december 2010, 17:46:55 »
Hej
Om det ska finnas något att anmärka på så tycker jag att plåten på sidan,den som följer lamellerna
kunde varit byggd längre ifrån lamellerna.
Jag får viss påisning på den sidan.
Har funderingar att ta min "Dremel"och kapa bort plåten på sidan.
Detta lilla "skönhetsfel"har mina luft/luft åxå,plåten ligger nästan imot lamellerna på dom med.
Annars finns absolut ingenting att klaga på.
//Thommy Johansson

Jag har sett samma sak. Det blir bara is där om det snöat och är minusgrader. Annars försvinner det i alla fall från min. Går det att göra manuell avfrostning på din?


/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« Svar #6 skrivet: 12 december 2010, 21:23:58 »
Hej,

Samma på min, det kan bli riktigt mycket is på en riktigt kort tid ifall det är kallt, dimmigt och/eller snöar.
Vi hade några dagar med -20C och dimma, då blev det såhär.
Problemet ifall man inte får bort det är att det byggs på och hela utedelen får så småningom astma.
Notera dock att bilden är frÃ¥n förra Ã¥ret när utedelen hade en kraftigare men kortare avfrostningsinställning, nu kör den längre och lugnare vilket verkar att fungera bättre men nog bildas det en del is ifall förhÃ¥llandena är dÃ¥liga. 



Hej
Om det ska finnas något att anmärka på så tycker jag att plåten på sidan,den som följer lamellerna
kunde varit byggd längre ifrån lamellerna.
Jag får viss påisning på den sidan.
Har funderingar att ta min "Dremel"och kapa bort plåten på sidan.
Detta lilla "skönhetsfel"har mina luft/luft åxå,plåten ligger nästan imot lamellerna på dom med.
Annars finns absolut ingenting att klaga på.
//Thommy Johansson

Jag har sett samma sak. Det blir bara is där om det snöat och är minusgrader. Annars försvinner det i alla fall från min. Går det att göra manuell avfrostning på din?


/Raptor

Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« Svar #7 skrivet: 12 december 2010, 23:56:35 »
Hej
"Tro" Jag tro r knappt mina ögon  ;)
Så mycket påisning har inte jag,men mycke eller lite så önskar jag iallafall att det inte fanns något.
Jag förstår om det blivit bättre än förra året om du kan köra avfrostningen lite lugnare.

"Raptor" Jag har inte satt in mej i manuella avfrostningar,men omöjligt tordes det inte vara om man kan ändra lite på någon switch.
Läste lite om "Behovsfunktion"där man kan begränsa energiförbrukningen,tänkte om avfrostningen svarar på den inställningen.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« Svar #8 skrivet: 13 december 2010, 07:57:47 »
Nej, så där mycket is har jag inte varit i närheten av. Det blir inte ens så mycket så att det täcker för hålen. Bara lite i mitten.
Kan tyvärr inte behovsfunktionen så jag kan inte svara på det. Jag undrade mest om du kan göra en avfrostning via ett alternativ i reglercentralen.
Tar den värmen från radiatorkretsen när den avfrostar?

/Raptor
« Senast ändrad: 13 december 2010, 09:28:52 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« Svar #9 skrivet: 13 december 2010, 08:54:17 »
Jo den tar värme från radiatorkretsen när den avfrostar, vad jag har hört var det några som fått sin värmeväxlare sönderfrusen förra vintern när renssilen var stockad, kallt ute och den avfrostade, den fick helt enkelt inte tillgång till tillräckligt mycket med värme vilket gjorde att värmeväxlar gick sönder.
Via switchar kan man reglera både hur kraftigt den ska avfrosta samt hur länge det får ta.

Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad micckke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« Svar #10 skrivet: 13 december 2010, 14:06:23 »
Har också en hel del påisning på sidan av min Zubadan. Är det någon annan på forumet som har testat att få bort isen på annat sätt än vanlig avfrostning. För det borde väl påverka prestanda lite om det lägger på för mycket is på den?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« Svar #11 skrivet: 13 december 2010, 14:17:34 »
Har också en hel del påisning på sidan av min Zubadan. Är det någon annan på forumet som har testat att få bort isen på annat sätt än vanlig avfrostning. För det borde väl påverka prestanda lite om det lägger på för mycket is på den?


Du kan ju ta en hink med varmvatten och hjälpa till under avfrostningen.
Jag har så lite is att det inte kan påverka många procent. Det byggs bara på om det snöar och är minusgrader. I alla fall är det så på min. Om den inte klarar att avfrosta och isen bygger på mer och mer kan det vara tecken på andra fel.

I övrigt bildas det SJUKT mycket is under pumpen fast jag har bra avrinning. Det är säkert redan 6-7 cm på sina ställen och värre lär det väl bli innan den här vintern är till ända.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« Svar #12 skrivet: 13 december 2010, 14:52:36 »
När min kladdade igen förra Ã¥ret med gamla avfrostningsinställningar slog jag om ecodan till elpannedrift för en stund och spolade av utedelen med varmvatten. Snabbt och effektivt.  Thumbsup



Har också en hel del påisning på sidan av min Zubadan. Är det någon annan på forumet som har testat att få bort isen på annat sätt än vanlig avfrostning. För det borde väl påverka prestanda lite om det lägger på för mycket is på den?

Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad svecke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« Svar #13 skrivet: 13 december 2010, 18:39:32 »
Fantastiskt att vi valt att köpa en värmepump av ett fabrikat som inte verkar strula ett dugg.
Rent maskinellt tror jag inte det finns ett enda problem nämnt på hela forumet förrutom recievern som bytts ut på alla Zubadan och styrkorten i de tidiga Ecodan tankarna.
Smått otroligt!
Det finns ju betydligt fler med Ecodan än vi pÃ¥ forumet men att sÃ¥ fÃ¥ är medlemmar pÃ¥ forumet mÃ¥ste vara ett gott tecken. För inte är det väl sÃ¥ att vi som väljer ME är en speciell typ av människor som inte ägnar oss Ã¥t sociala medier  ???

Det finns ju alltid en downside. Vi har ju precis fått vår egna vrå i forumet där vi ska klappa varandra på ryggen och avhjälpa fel och problem. Det har knappast varit aktuellt, eller hur?

Jaja, vi får väl hoppas på några riktigt kalla dagar, höga returtemperaturer, igensatta filter mm så vi förtjänar vår plats här på forumet!

Själv hade jag - 16 här för en timme sedan men för pumpen verkar det vara rena Thailands-semestern  ;D

Trevlig helg!

/Raptor


Min har löst ut ca 3 gÃ¥nger pÃ¥  överhettningsskyddet för elpatron. Ã…terförsäljaren hänvisar mig att fel anmäla pÃ¥ denna sida http://www.canvac.se/felanmaelan.html?id=161  bruakr det vara sÃ¥?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: PÃ¥ Ecodan fronten intet nytt...
« Svar #14 skrivet: 13 december 2010, 19:03:25 »
Fantastiskt att vi valt att köpa en värmepump av ett fabrikat som inte verkar strula ett dugg.
Rent maskinellt tror jag inte det finns ett enda problem nämnt på hela forumet förrutom recievern som bytts ut på alla Zubadan och styrkorten i de tidiga Ecodan tankarna.
Smått otroligt!
Det finns ju betydligt fler med Ecodan än vi pÃ¥ forumet men att sÃ¥ fÃ¥ är medlemmar pÃ¥ forumet mÃ¥ste vara ett gott tecken. För inte är det väl sÃ¥ att vi som väljer ME är en speciell typ av människor som inte ägnar oss Ã¥t sociala medier  ???

Det finns ju alltid en downside. Vi har ju precis fått vår egna vrå i forumet där vi ska klappa varandra på ryggen och avhjälpa fel och problem. Det har knappast varit aktuellt, eller hur?

Jaja, vi får väl hoppas på några riktigt kalla dagar, höga returtemperaturer, igensatta filter mm så vi förtjänar vår plats här på forumet!

Själv hade jag - 16 här för en timme sedan men för pumpen verkar det vara rena Thailands-semestern  ;D

Trevlig helg!

/Raptor


Min har löst ut ca 3 gÃ¥nger pÃ¥  överhettningsskyddet för elpatron. Ã…terförsäljaren hänvisar mig att fel anmäla pÃ¥ denna sida http://www.canvac.se/felanmaelan.html?id=161  bruakr det vara sÃ¥?

T.Johansson som hänger här är CanVac återförsäljare och säljer Ecodan. Han kan säkert svara på det.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!