Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoDan  (läst 19250 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zalvi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
EcoDan
« skrivet: 19 augusti 2010, 01:48:49 »
Känner redan att detta blir ett långt inlägg så hoppas att någon har orken att läsa igenom och hänga med i mitt resonemang samt att möjligen besvara frågorna.

Är sedan förra fredagen på jakt efter en ny uppvärmning till villan efter att elpannan packade ihop (Nibe EVC 190 från 1981, så den hade gjort sitt) Har förstått att det efter att ha plöjt forumet upp och ner, under många timmar ihelgen, att det finns stor kompetens hos många av de aktiva medlemmarna på forumet, som med stor inlevelse svara på frågorna och som en nybörjare på området blir ju frågor/svar en fantastiskt intressant och lärorikt läsning.

Men har också förstått att det inte går att säga att den ena eller andra pumpen är bättre eller sämre eftersom det finns så många olika infallsvinklar att ta med i beräkningarna (även att det finns "favoriter" på individ basis ;)), vill dock slänga ut en fråga om en av de pumpar som jag har fått offert förslag på passa mig eller inte. (den ser intressantast ut ur teknik synvinkel men har minst information i offert svaret) Elektronik/mekanik/el/bygg/...ja nästan all teknik har jag hyfsad bra koll på detta men inom VVS och framför allt värme/kyla och med kompressorer så är jag lost Sc:,h, och skulle behöva lite hjälp, jag vet dock inte riktigt vilken info som behövs men vi börja med nedan så får vi se om det behövs mer senare.

Fristående villa (1060) i Sveriges Trädgård (Blekinge) på 120m2 uppvärmd yta, förbrukning på 23500 kwh, tre vuxna människor i hushållet och bara dusch, en framledningstemp mellan 40-55 grader till sektions radiatorer, har dock inte koll på vad den toppade på när riktigt kallt under gångna vintern och har inte koll på vilken volym som finns i radiatorkretsen i pannan (som för den delen åker ut ikväll, sätter dit en varmvattenberedare tillfälligt för att klara hustru och dotters klagan på att det inte finns något varmvatten i huset ;)) Har inte riktigt fattat det här med hur stor inverkan den arbetande volym vatten har för det ena eller andra, (finns det något äldre inlägg som tar sig ann detta?) Gamla Pannan hade i alla fall 110 i förådsberedaren och 80 i dubbelmantlingen, och med 8 element på 150*60cm så finns det säkert någon som kan plocka fram gamla kunskaper om hur mycket vatten det fanns i systemet.

Förslaget innehåller Ecodan med Power Inverter PUHZ-RP-60YHA, Tank EHST-18A-YB9.

Titta jag bara på effekterna på den nya och gamla anläggningen fungera men så enkelt har jag förstått att det inte är.

Efftersom jag kommer att behöva driftsätta anläggningen i steg så har jag försökt att läsa på om det går att bara dra igång tank/elpatron utan att överhuvudtaget ha utedelen inkopplad? Jag hittar ju att det fungera att köra på el om det skulle bli för låg temp ute att kompresorn stoppas eller om det blir något fel på den men det står inget om det går att dra igång på bara el.

Idag har jag avsäkrat med 16 amp till huset och 10 till pannan (ju det är faktiskt bara 10, och det har faktiskt fungerat de snart 19 åren vi har bott i huset, de sista 8 åren sitter det en normcentral och automat säkringar som har en mindre tolerans än de gamla keramik "kropparna" visst sitter det en belastningsvakt som ska se till att huvudsäkringen inte går men det torde inte vara något större problem när pannan är avsäkrad med 10 och huset med 16). I installations instruktionen till EcoDanen står det att den behöver 16A säkring, och det är här problemet kommer för mig 16A på huvudsäkring och 16 på panna, skulle fungera om man använder en belastnigsvakt (har dock inte 100% klart för mig om detta är OK ur en elsäkerhetsynvinkel, någon som har de senaste reglerna klart för sig?) men det finns ingenstans i beskrivningen att det går att koppla in en belastningsvakt till EcuDanen, någon som vet?

Mycket text och många frågor blev det, hoppas någon orkade igenom.

undra jag hur det fungera att bara köra utifrÃ¥n en elsynvikel sÃ¥ borde torde det inte vara nÃ¥gra problem att   och eftersom jag idag har 9 KW som max pÃ¥ elpannan sÃ¥ borde detta ligga inom 

Om jag läser fram och tillbaka
Just nu utan uppvärmning och varmvatten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: EcoDan
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2010, 07:02:37 »
Kan din gamla panna ha varit kopplad för bara 6 kW elpatron?
Annars har jag svårt att se hur du klarat dig på 10 amp till pannan, 9 kW elpatron förbrukar 13 A/fas. se http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12042.20
Det finns ingen riktigt bra manual för din tänkta värmepump, men jag hittar i alla fall detta: http://www.mitsubishivillavarme.se/files/puff/fileable/383.pdf

Det borde gå koppla in en belastningsvakt som stänger av elpatronen helt eller delvis, men kompressorn måste du alltid låta gå då den ger bättre COP än elpatronerna.

Oavsett vilken luft-vattenvärmepump du köper så kommer du att ha liknande problem, om det blir så kallt att värmepumpen helt stoppar kompressorn så blir de rena elpannor, och du kommer att tvingas värme huset med elpatron enbart.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2010, 07:56:12 »
Jag har bara undersökt Zubadan (16kW) och den kompressorn drar som mest 14A. Via en svitch i utedelen kan man strypa den till max 12A.
Om du sedan monterar en effektbegränsare över det ena elsteget så har man stora möjligheter att klara sig med 16A huvudsäkring.
PUHZ-RP60 är betydligt mindre och där tror jag inte att man behöver tänka på att begränsa kompressorns effektuttag via switch (vet heller inte om det är möjligt) däremot kan det vara bra att begränsa ett av elstegen i pannan för att undvika att skjuta huvudsäkringar vid tex matlagning.
Elpannan jobbar i tre steg. Den ena patronen är på 3kw och den andra på 6kW. Sekvensen är enligt föjlande.
3kw, 6kw, 3+6kw. Beroende på hur mycket effekt man tror sig ha tillgänglig så kan man lägga effektvakten över vilken som helst.
Tror man att man klarar 6kw så lägg vakten över 3kW steget.

Jag ligger lågt med mitt köp fram till slutet på september och hoppas att den nya generationen verkligen kommer då.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: EcoDan
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2010, 08:04:17 »
en tanke som slog mig...se till att värmepuympen är en 3fas pump och inte en enfas....jag skulle nog även kollat på Nibe split...den e trefas

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2010, 08:49:16 »
Utedelarna som är 9,3kW (RP60) är enfasmatad. Det är jag ganska säker på att även Nibe split är. Innedelen är däremot 3-fas.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Zalvi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoDan
« Svar #5 skrivet: 20 augusti 2010, 00:29:06 »
Helt rätt Rickard jag har inte heller sett att en 10A skulle räcka fick också för något år sedan problem med att säkringen gick ibland så visst var det så att den precis låg på gränsen fick bli en ny fin 13A, har inte han fått nobel priset som kom på dessa små djur ;D

Visst "problemet" finns ju alltid där om det skulle bli kallt få då kanske bara trycka in mer ved i kaminen.

Nu när jag har plockat ut maskinen så gav jag mig tid att kolla vad den var byglad till och det var 9KW

Jag har tillgång till installations instruktionen för maskinen http://belsing.eu/files/Installation%20manual%20EcoDan%20SWE%203.4.pdf men kan faktiskt inte utläsa om det finns styrning, någon som ser något i denna?

Yes Raptor utedelen är enfas om jag har förstått rätt

 

FÃ¥ blir ett samtal eller mail till deras support imorgon innan beslutet om vilken panna det blir fattas
Just nu utan uppvärmning och varmvatten

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #6 skrivet: 20 augusti 2010, 07:32:34 »
Vad menar du med styrning? Det finns ingen inbyggd effektvakt om det är det du menar.
Elstegen i Ecodan går in enligt mitt tidigare inlägg.
ME säger att man klarar ett normalhushåll med en Zubadan installerad på en 16A huvudsäkring. Jag är däremot tveksam så jag kommer nog att lägga en effektvakt över 3kW steget.
Reläerna för el-patronerna heter C1 och C2.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Zalvi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoDan
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2010, 12:53:15 »
Det var min tanke också att "stänga" sista steget om det var så att uttaget var för stort i huset för övrigt.

Med styrning mena jag att det inte finns någonstans i kopplings schemat som peka på en ingång för denna typ av styrning, det finns bara en massa digitala ingångar "External Digital input" ingen specifikt utpekad för effektreglering.

PÃ¥ utgÃ¥ngssidan finns det tvÃ¥ utgÃ¥ngar för inkopplingen av de olika effekt stegen, utan att ha sett hur pannan ser ut innanför skalet, sÃ¥ tror jag att dessa gÃ¥r till styrning av en vanlig kontaktor, (man skulle ju vilja att det var ett "solid state" relä sÃ¥ man inte fick de traditionella kontaktor brummet efter nÃ¥gra Ã¥r), och här sker ju inkopplingen i steg enligt 3/6/3+6kw, visst det spela ingen roll igentligen om effekt uttaget är för stort i huset och man helt enkel förhindra inkopplingen av elpatronen genom att lägga in belastningsvakten i serie med kontaktor inkopplingen (c1 och C2 i kopplingsschemat) men jag tycker nog att man kan kräva att denna typen av funktion finns i dagens utrustning har man de digitala ingÃ¥ngarna redan pÃ¥ processor kortet sÃ¥ är det  nÃ¥gra fÃ¥ rader kod för att fÃ¥ till funktionen pÃ¥ ett bra sätt. Skulle ocksÃ¥ tro att det kommer nÃ¥gon typ av larm om det inte blir en höjning av temp när pannan hela tiden försöker att koppla in mer och mer effekt när behovet finns.

Tror nog att denna funktionen finns men är inte dokumenterad i beskrivningen

Just nu utan uppvärmning och varmvatten

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2010, 16:06:25 »
Nej, funktionen finns inte. Du mÃ¥ste ha trafo-ringar att lägga om inkommande L1,L2,L3 i huvudcentralen. SÃ¥ det krävs lite mer än nÃ¥gra rader kod. DI är ju bara 1/0. Typ indikering eller larm. Du mÃ¥ste ha analoga ingÃ¥ngar för att kunna ta in 0-10V eller annan typ av analogt mätvärde. Jag misstänker att den nya Ecodanen har dessa funktioner. Den kommer i mitten/slutet av september. 
Montera en effektvakt över manövern till något av elstegen, precis som jag skrev tidigare, så klarar du dej säkert med 16A huvudsäkring.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Zalvi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoDan
« Svar #9 skrivet: 23 augusti 2010, 00:09:26 »
Min tanke var att effektvakten satt externt och ja den behöver jag i vilket fall som, men i mitt tycke så borde det finnas en DI (Digital In) som vill ha en slutning eller brytning (som man får från belastningsvakten) som reglera om sista steget ska kopplas in eller inte, förr fanns ju nästan bara enstegs effektvakter numera så är nästan två stegs standard eller åtminstone lika vanliga som enstegs, men torde i detta fallet vara overkill, en DI användnings för detta ändamålet vore toppen, skulle man som du säger använda en AI (Analog In) och ha en strömavkännigs trafo kopplad till denna så blir det mer invecklat annars håller jag fast vid att det borde vara ett par rader kod för att styra detta över en DI.

Jag har en effektvakt idag och kommer att koppla den över 3 kw styrningen så får vi hoppas på att effektvakten inte har slagit till redan när första steget ska gå in på elpatronen (första 3kw)

Just nu utan uppvärmning och varmvatten

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #10 skrivet: 27 augusti 2010, 08:42:11 »
Lite update:

Det sägs att nya Ecodan (innedelen) har slinga för dockning av solfångare, trådlös fjärrkontroll, mindre byggmått (h 1650mm), 200l tank. Priset är det samma som gamla Ecodan.
Utedelarna är de samma som tidigare.

Ta detta med en nypa salt. Jag har inte sett någon broschyr än men hoppas få en under nästa vecka.

Någon annan som hört något intressant?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #11 skrivet: 16 september 2010, 10:02:14 »
Uppdatering:

Mitsubishi i Japan har stoppat leveransen av alla Ecodan pga "kvalitetsproblem".
Detta berör även alla underfabriker, även den i skottland som levererar till sverige, även om denna inte har haft några problem alls.
Nya Ecodan kommer att lanseras till nästa säsong.

Mitsubishi anser att kvalitet går före försäljning, vilket iofs känns tryggt.
Surt för mej med flera som väntat sedan innan semestern på denna pump.

Gick ut ett mail igår. Mitsubishi Electric Sverige är inte allt för glada.

/Raptor

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Thermorex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: EcoDan
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2010, 21:50:33 »
Som tips kan jag bara säga att du bör kika på Mitsubishi Hydrolution luft /vatten värmepump eller Nibe Split, vilka är desamma och just nu marknadens vassaste luft/ vatten lösning för villavärme.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: EcoDan
« Svar #13 skrivet: 13 oktober 2010, 22:29:37 »
Som tips kan jag bara säga att du bör kika på Mitsubishi Hydrolution luft /vatten värmepump eller Nibe Split, vilka är desamma och just nu marknadens vassaste luft/ vatten lösning för villavärme.


 ;D ;D...jajjemensan.........

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: EcoDan
« Svar #14 skrivet: 14 oktober 2010, 11:53:53 »
Nja, jag sitter lugn i bÃ¥ten.  ::) Det kommer att ramla ner en ny Ecodan i min trädgÃ¥rd inom nÃ¥gra veckor. Av det jag sett och läst sÃ¥ är den lika vass som Spliten med möjlighet till solvärme och kyla. Sedan har den en grymt stor varmvattenberedare och inte som tidigare en mantelberedar pÃ¥ typ 40L.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!