Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Ecodan luft/vatten 16kw  (läst 15550 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Mitsubishi Ecodan luft/vatten 16kw
« skrivet: 26 juni 2008, 15:10:22 »
Jag provar att ställa frågan här istället angående jämförelsen mellan nya Mitsubishi Ecodan 16kw jämfört med andra luft/vatten som kan vara likvärdiga.
Jag bifogar ett diagram angÃ¥ende lite effekter vid olika vatten och utomhus temperaturer. Hoppas nÃ¥gon har motsvarande diagram pÃ¥ andra märken och modeller, inte värdens bästa information kanske men alltid nÃ¥got  ;D
Jag antar att någon luft/vatten pump guru här på forumet kan utvärdera Mitsubishin.
Det som är intressant är effektivititeten under 1 års tid användning och inte bara vilken som är bäst vid tex -10 grader.
Jag ställer frågan då jag funderar på att sätta in en Mitsubishi och jag inte är så bra på luft/vatten värmepumpar
Jag bor i mälardalen så det är knappt minusgrader längre på vintrarna
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Ecodan luft/vatten 16kw
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2008, 23:12:49 »
Problemet med M-E 16kW är att lägsta avgiven värme effekt är 4,5kW sen går den on/off.
Har du ett stort hus som kräver 4,5kW stor del av året är det okej.

Sen enligt min mening ska man inte blanda radiatorvatten med tappvatten i samma tank, 185/40 med en inverter värmepump.

Har inte sett M-E innerdel i sprängskiss så jag vet inte exakt vad de gjort men misstänker att de byggt den svenska/nordiska innerdelen som en bergpumps innerdel.

//Rickard

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Ecodan luft/vatten 16kw
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2008, 01:00:41 »
Har länge funderat pÃ¥ pool och dom rackarna kräver lite effekt om man ska fÃ¥ skön badtemperarur för en badkruka som mig  ;)
Vet inte hur officiella servicemanualer och dylikt är sÃ¥ jag törs inte lägga upp nÃ¥got sÃ¥dant utan att fÃ¥ pÃ¥ skallen  :-X
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Ecodan luft/vatten 16kw
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2008, 19:03:21 »
Nu sitter Ecodan på plats.
Den verkar riktigt bra, sommartid iallafall  ;D
Det värsta är att fruntimmret i huset har insett att man kan duscha hur länge som helst jämfört med Nibe Fighter 310P som satt där tidigare  knUp
Försökte provocera maskinen för att se om elpatronerna går in men det verkar vara för varmt ute för att lyckas med det.
Utedelen går att ställa om på 75 eller 50% effekt om man vill slippa för mycket on/off
Nu är det bara lite slantar till en Pool som saknas  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Ecodan luft/vatten 16kw
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2008, 21:37:34 »
Hej, det skall bli spännande när den gjort sitt första år och jag hoppas att du förmedlar dina erfarenheter här.
Den har ju rejäl effekt även när det blir lite kallt men Sanyos co2 ger lite bättre COP samt även högre uttemp vilket krävs när det är kallt eller vid högtempsystem.
Den verkar helt klart suverän för poolvärme.
Hur ligger prisnivån?
Vem tillverkar innedelen?
Hur verkar styrsystemet?
Lycka till med din investering den är spännande.
Ha det!

JFL inne pÃ¥ tredje säsongen med Sanyo CO2 utan nägot strul  :)
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Ecodan luft/vatten 16kw
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2008, 22:33:52 »
Hej jfl

Jag har ingen koll på vad Sanyos maskin levererar vid olika temperaturer.
Man kan inte bara stirra sig blind på COP värdet, räcker inte maskinen till går elpatronen in så är det COP 1 på den !!
Då Ecodan leverarar ca 10 kw vid -15 så tvivlar jag på att elpatronen någonsin kommer att skjuta till extra muskler.
Det är riktigt att COP inte är sÃ¥ högt vid dom temperaturerna men det är bättre än 1  :)
Jag har vattenburen golvvärme som har stått i dvala när jag använt luftvärmepumpar.
Det är Borö som har tillverkat tanken, ABB har stått för vissa delar.
Prisnivån är väl inte den roligaste, börjar jag sälja den kommer den hamna på ca 75000:- inkl moms.
Styrsystemet verkar lättskött med en hel del inställningar om man vill prova olika kurvor.
Är inte sÃ¥ insatt i luft/vatten sÃ¥ kom inte med nÃ¥gra avancerade frÃ¥gor  ;)
Har för tillfället lite konstiga siffror på en del givare då dom har en bugg i displayenheten, det kommer ett nytt "kreditkort"
som är enkelt att byta nu snart så alla givare stämmer.
Efter att ha haft Nibe Fighter 310P kan bara allting bli bättre  ;D
För tillfället mycket nöjd med Ecodan, betydligt mindre el att dra jämfört med Daikin
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad EA_73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Ecodan luft/vatten 16kw
« Svar #6 skrivet: 24 september 2008, 19:39:00 »
Hej

Pratade med en röris idag om denna VP. Verkar vara grymt effektiv. Har du ngn mer feedback?? Vart finns du och vad skulle en installation kosta.
1 1/2 plans villa med hel källare i Jönköping. 117 kvm källare, 117 kvm entréplan samt 48 kvm övervåning. Från den 17 nov 2008 en Boch CC160 samt EHP AW 10.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Ecodan luft/vatten 16kw
« Svar #7 skrivet: 30 september 2008, 16:55:06 »
Hej

DÃ¥ligt med feedback dÃ¥ det är varmt ute  ;D
Det lilla maskinen har gÃ¥tt sÃ¥ har allting fungerat mycket bra, värmer upp tom tank pÃ¥ 185 liter  till 52 grader med enbart utedelen.
Vet inte om det är possitivt egentligen dÃ¥ ungarna och fruntimmret duchar och badar längre istället  knUp
Jag håller till i Nykvarn utanför Södertälje.
Installationskostnaden beror helt och hÃ¥llet pÃ¥ hur ditt pannrum ser ut idag, är det ett "tomt" pannrum utan bortforsling  och inte alltför krÃ¥nglig rördragning för rörisen och kylmontören sÃ¥ hamnar monteringen gissningsvis pÃ¥ mellan 10-20000:- om du lejer bort allt. Gör man lite jobb själv om man har den kunskapen eller har vänliga grannar/jobbarkompisar sÃ¥ kanske ni enbart behöver ta hjälp av en kylmontör och dÃ¥ är priset ca 4000-5000:-
Allt beror pÃ¥ vart i landet man bor, finns det ingen konkurens pÃ¥ kylfolket där ni bor kan dom ta i pÃ¥ priset sÃ¥ man storknar  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ulfeldt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mitsubishi Ecodan luft/vatten 16kw
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2008, 21:26:15 »
Har väntat på en luft-vatten vp typ Ecodan i många år!, Har förnärvarande endast luft/luft och kamin samt en avställd oljepanna! Var kan man hitta ordentligt med info om Ecodan, Mitsubishi´s hemsida rätar inte ut så många frågetecken! Hur marknadsförs pumpen, har inte sätt någon annonsering!
/Magnus  :D

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Ecodan luft/vatten 16kw
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2008, 21:43:10 »
Är det någon specifik info du letar efter ?
Kan hålla med om att Mitsubishi inte har så mycket annonsering på den produkten.
Bor ni i Stockholmstrakten kan ni gå på hem & villa mässan där den borde finnas samt även tekniker som kan svara på dom flesta frågor förhoppningsvis.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mitsubishi Ecodan luft/vatten 16kw
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2009, 23:02:53 »
hur går det med pumpen, några problem?

har inte fattat hur många kw den är på, är det 16kw inkl värmepatron? har två gubbar på jobbet som har och en av dom sa att den är på 9kw, båda har haft problem med nån trevägsventil.




230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!