Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.  (läst 7386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad molsson

  • Definitionen av en forumstalker, som nu
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« skrivet: 29 oktober 2013, 20:51:23 »
Efter en längre offereringsprocess så valde jag en Thermia bv-pump (se: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52701.0 )

Nu har borraren varit här, och efter 54 meter utan berg givit upp. Mitt alternativ är således Luft/Vatten. Jag vet inte om jag pallar 2 månaders research och offerter igen. Vilken är den bästa pumpen idag? Ska jag helt enkelt hålla mig till Thermia, eller leta annat?

Help me Värmepumpsforum, you are my only hope...
« Senast ändrad: 29 oktober 2013, 20:53:46 av molsson »
20-tals brädkåk i Stockholmsområdet. 2 våningar, 140 m2+delvis värmd källare (40m2) Daikin Altherma 11.3 - 300 liter VVB.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2013, 07:04:51 »
Hej!

Din begränsning verkar vara takhöjden, 180 cm är ju inte speciellt högt. CTCs EcoZenith I250L är 150 hög (reshöjd 170) så denna lär få plats. Med i andra tråden angiven förbrukning kopplas en EcoAir Villa 410 till denna. Ska tre personer duscha på raken bör en separat VVB kopplas in efter pannan.

EcoZenith I250 är en sprillans konstruktion så att det kan finnas barnsjukdomar går inte att utesluta tyvärr.

Om du redan är inne på Thermia och har förtroende för den installatören: Thermia Atec Plus. Thermias egen innedel i Total får du inte ens in med skohorn, men med Plus kan du ladda vilken VVB som helst. Tänk dock på att Thermia Plus saknar arbetstank med tanke på start/stopp och knäpprisk. Går att sätta in naturligtvis.

Mecaterm har en låg panna som heter MasterQal 200, strax under 150 hög. Precis som CTC är vattenvolymen i minsta laget tyvärr. Storebror 300 får inte plats hos dig. Samma sak där, sätt en separat VVB efter pannan. Mecaterm har 10 kW VP i två utföranden.

Men problemet är att Nibe, Daikin, Mitsu etc gör bra pumpar också, det är ingen lätt värld att välja i. Installatören är dock otroligt viktig.

/Marcus

Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2013, 08:16:02 »
Skulle säga att du behöver ca 10-12kW maskin för att få ut ca6kW vid minus 20grader med en luft/vatten

Fabrikatet spelar inte så stor roll men ett axplock med tanke på höjden
Nibe F2040-12 med SMO20 och VPB200 (klarar -25°C)
Daikin Altherma 11kW med vägghängd inomhusenhet samt fristående varmvattenberedare (klarar -25°C)
IVT/Air120 Bosch/EHP12 tillsammans med AW290 (bosch CC160 höjd 1660mm)  (klarar -20°C) men kan bli tajt med resningshöjden
CTC är redan nämnd  (klarar -22°C)
Mecaterm Arctiq EVI är redan nämnd  (klarar -25°C)
Thermia är redan nämnd


EDIT: Rättat en temperatur
« Senast ändrad: 30 oktober 2013, 12:03:03 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2013, 09:32:07 »
Kan verkligen rekommendera CTC:s nya Eco Air 400 och Zenith I250. Klarar av att göra ordentligt med varmvatten jämfört med föregångaren Eco el, så att du skulle behöva en extra vvb är inte troligt. Kollegan fyller sitt hörnbadkar utan problem. Kondensvattentråget är mycket bra, bara att koppla slang till och leda till avlopp. Ljudet från utedelen är väldigt. Avfrostningen är numera hovsstyrd vilket ger mer gångtid vid låga temperaturer. 10 års trygghetsgaranti på köpet som även täcker fel som kostar mindre än självrisken gör saken inte sämre :).

http://www.ctcvarme.se/web/Hembesok_Biobiljett.aspx

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2013, 10:55:15 »
CTC verkar äntligen ha kommit ikapp konkurrenterna  ;)

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2013, 14:51:46 »
CTC verkar äntligen ha kommit ikapp konkurrenterna  ;)

Ja vad säger man, inte ens nära.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2013, 15:19:23 »
Skulle säga att du behöver ca 10-12kW maskin för att få ut ca6kW vid minus 20grader med en luft/vatten

Daikin Altherma 11kW med vägghängd inomhusenhet samt fristående varmvattenberedare (klarar -25°C)
Daikins Altherma 11,4kW levererar 9,9kW vid -15°c
Daikin, vad annars?

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2013, 19:48:13 »
Kan verkligen rekommendera CTC:s nya Eco Air 400 och Zenith I250. Klarar av att göra ordentligt med varmvatten jämfört med föregångaren Eco el, så att du skulle behöva en extra vvb är inte troligt. Kollegan fyller sitt hörnbadkar utan problem.

Mjo, det tvivlar jag inte på. Det går att få massor med VV ur den lilla tanken om den laddas högt i temp i båda tankdelarna. Men verkningsgraden sjunker.

På sommaren fullkondenserar den och då blir det gott om VV. På vintern med hög framledning likaså. Men höst och vår tappar den normalt i kapacitet iom lägre framledning (och därmed temp i undre tank). Självklart är det beroende av värmesystem, problemet blir mer uttalat med golvvärme.

Shuntade system likt CTC och Mecaterm är kompromisser ur denna synvinkel. Jag hade satt en VVB och låtit VP jobba flytande mot framledningen och så inte alltför hög temp i övre tank. Sliter mindre på prylarna.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2013, 08:43:58 »
Skulle säga att du behöver ca 10-12kW maskin för att få ut ca6kW vid minus 20grader med en luft/vatten

...
Daikin Altherma 11kW med vägghängd inomhusenhet samt fristående varmvattenberedare (klarar -25°C)
...

Jag har Altheman på 11.4 i min kåk, varianten med allt i en box inne - dvs "hydrobox" och vvb i ett skåp. Den är 1700 hög så den går knappast att resa med 1800 i takhöjd. Så yes, du åker på en hydrobox på väggen å en separat vvb. Min kåk är på ca 150 kvm fullt uppvärmd yta och ca 80 kvm (bla dubbelgarage) med lite svalare temp. Efter nästan ett år med min anläggning är jag helnöjd. Har en fläktkonvektor i g:a pannrummet, men jag kommer att komplettera med fler vad det lider i källaren.
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2013, 16:11:18 »
Jag skulle gissa att du inte alls behöver en 10 kW-VP eftersom du förmodligen ändå behöver tillskott från elpatronen när det är -15 och kallare (vilket det ju inte är så ofta i Sthlm).
CTC EcoZenith i250L är 1550 hög och får alltså plats hos dig. Pris strax över 40 kkr.
CTC EcoAir 408 är mellanmodellen av deras nya luft/vatten och den levererar 4,2 kW vid -7. Fördelen är att du inte har en massa onödig överkapacitet vår-sommar-höst. Pris strax över 40 kkr.

Bra garantier, bra service från CTC/Enertech om nånting krånglar.

När man rådfrågar experter på andra ställen än här på forumet så får man rådet att det blir bäst totalekonomi på lång sikt om man dimensionerar en LVVP så att den täcker ca 70-80% av årsbehovet av värme.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad molsson

  • Definitionen av en forumstalker, som nu
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« Svar #10 skrivet: 17 november 2013, 17:08:03 »
Då kom leverantören sent omsider tillbaka med en offert på en Atec 11, 125' installerat... Det måste ju vara kopiöst dyrt?
20-tals brädkåk i Stockholmsområdet. 2 våningar, 140 m2+delvis värmd källare (40m2) Daikin Altherma 11.3 - 300 liter VVB.

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
SV: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« Svar #11 skrivet: 17 november 2013, 20:47:14 »
Det låter ju dyrt, men jag tror att Thermia är bland de dyraste på LV-pumpar också. Jag fick en Atec offererad för 125 tkr också, och började titta på alternativ istället. Det finns bra pumpar för en bit under 100 tkr om man tittar på andra märken... :)

/Oxford
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« Svar #12 skrivet: 17 november 2013, 21:00:46 »
Bra produkter kostar, sen har dom kanske anställda som ska lite lön också. Köpa billigt blir dyrt i längden.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« Svar #13 skrivet: 17 november 2013, 21:04:48 »
Om du kan installera CTCs nya EcoAir och EcoZenith för 90 000 så måste en Atec tjäna in 40 000 (inkl ränta) på 8-10 år. Det blir väl omkring 4-5 MWh/år med dagens elpriser. Gör den det?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
SV: Behöver hjälp att hitta en luft/vatten fort.
« Svar #14 skrivet: 18 november 2013, 14:15:28 »
För övrigt har jag kollat runt lite och sett andra på detta forum som fått pris på Atec med installation för 95 tkr, så det är nog din leverantör som vill tjäna gott på dig. Ta offert från några fler Thermia ÅF om du gillar märket, annars är IVT, Bosch och andra märken minst lika bra val...

/Oxford
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!