Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Prestanda 1245-10  (läst 16011 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #15 skrivet: 11 december 2010, 18:11:21 »
Förresten, VBDiffVp, TS Min - vilken meny är det ?
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #16 skrivet: 11 december 2010, 18:19:55 »
Vet inte, men det stÃ¥r väl i manualen.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #17 skrivet: 11 december 2010, 18:56:57 »
Förresten, VBDiffVp, TS Min - vilken meny är det ?

Ladda ner installatörsmanualen på Nibes hemsida under proukten, flik Dokument tror jag den heter. Max diff framledning ligger under meny 5.1.3, tror det är den Rickard menar. Det kan nämligen vara så att din pump bryter för att framledningens är-värde blir mer än 10 grader mer än bör-värdet. Tror också det kan vara värt att ställa upp det värdet till exempelvis 20, och skriva upp när du gjorde det, och sen lägga upp en ny logg så vi kan se hur driften påverkats. Föreslår att du gör en sak i taget dock, och loggar före och efter. Lättare att hänga med då!
« Senast ändrad: 11 december 2010, 19:00:32 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #18 skrivet: 11 december 2010, 19:43:20 »
Har du shoppat IR-termometern idag då? Nyfiken på om du har någon kortslutning... Om du inte shoppat kan du som sagt göra handpåläggningen, grovt men helt OK för att utesluta att du har samma returtemp som framtemp från någon radiator eller golvvärmeavsticket. Oftast är det problem med raddar som är små eller sitter nära pannrummet.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #19 skrivet: 11 december 2010, 19:56:20 »
Hej, prövar att ställa upp framledningen diff då fr 10 till 17. Jodå, fixade en IR-termometer idag på classe! 499:- för en som går upp till 300 grader. Skall testa radiatorerna i morgon. Varför måste man tejpa, går det inte att IR-möte på vitlackad stål/järnyta ?

240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #20 skrivet: 11 december 2010, 19:58:49 »
PS jag har dragit 10 meter välisolerad till/frånledning under huset (från tillbyggnaden som är en utanpåliggande halvt nedgrävd källare via krypgrunden, aldrig minusgrader där) från pumpen till anslutningspunkten i tvättstugan där den gamla FLVP:n satt som matade huset med radiatorvärme och vv. Funkar fantastiskt bra, även om den som är först upp på morgonen får spola lite längre för att få upp vv så håller den tempen ända upp till vöervåningen.
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #21 skrivet: 11 december 2010, 20:03:32 »
Hej, prövar att ställa upp framledningen diff då fr 10 till 17. Jodå, fixade en IR-termometer idag på classe! 499:- för en som går upp till 300 grader. Skall testa radiatorerna i morgon. Varför måste man tejpa, går det inte att IR-möte på vitlackad stål/järnyta ?


Jodå, på lackad yta går det, jag körde så först. Men sen provade jag att tejpa på och märkte att jag fick lite bättre reproducerbarhet, det verkar helt enkelt mer exakt på en matt yta, jag kör med vanlig vitgul maskeringstejp. Håll termometern mot röret och gör likadant varje gång. Glöm inte att du ska mäta cirka 10 minuter in i en värmekörning, då allt vatten hunnit runt en gång och tempen stabiliserats. Så fort vp stannar eller går över till att göra varmvatten är det inte relevant att mäta längre, så man måste ha lite koll på den. Det bästa, som jag brukar göra, är att höja rumbörtemperaturen så att jag vet att den kommer gå länge, sen väntar jag en kvart och sen mäter jag alla raddar.
« Senast ändrad: 11 december 2010, 20:05:10 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #22 skrivet: 12 december 2010, 08:30:00 »
Kollade igenom tråden en gång och ser att det finns ett par obesvarade frågor. För att (när vi fått ordning på de grejerna vi redan diskuterat) bedöma om driften på din vp är bra i relation till förutsättningarna så skulle man också behöva veta två saker:

1. Hur är pumpen dimensionerad i relation till husets energibehov? Det borde stå i uträkningarna i din offert. Titta efter totalt energibehov, max effektbehov, effekttäckningsgrad, energitäckningsgrad. Eller liknande formuleringar.

2. Hur stora och många raddar har du? För att få optimala driftförhållanden för en VP vill man att volymen i radsystemet är minst 20 liter/kW, i ditt fall alltså 200 liter. Annars kommer det bli lite korta gångtider och många start och stopp eftersom vp värmer en för liten vattenmängd väldigt snabbt och därför betar av gradminuter snabbt. En liten vattenmassa blir ju också snabbare kall när kompressorn vilar. Ta lite bilder på dina raddar vetja, och notera hur många och vilken bredd och höjd de har.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #23 skrivet: 12 december 2010, 13:29:59 »
Hej, jag har 20 st radiatorer som kom med huset (götene) 1997, det är panelradiatorer med lite olika beteckningar, förmodligen storleken de heter 1 st M33-612, 1 st M22-610, 9 st M21-605/608/610/616/618 (olika varianter), 6 st M11-610, 2 st M10-610 och 1 st M22-308. Tror det avser om det är 1, 2 eller tre paneler för de stora radiatorerna bygger ganska rejält jmf de mindre. Höjgden pÃ¥ de flesta är 60 cm, bredden varierar frÃ¥n 100-150 cm. Vet inte det säger nÃ¥got.  Bifogar ett par bilder samt en energikalkyl för huset när jag letade leverantör.

« Senast ändrad: 12 december 2010, 14:08:37 av olof63 »
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #24 skrivet: 12 december 2010, 16:54:25 »
Ny loggning (se bilagade excel-graf) - efter att ha ställt ned cirk-pumpen (vb) till 50% aktiv, 45% ekonomi (avslagen kompressor) ser det ut sÃ¥ här, är det inte lite för stor diff mellan VbFram och VbRet ? Funderar pÃ¥ att ställa upp pmpen igen.  Jag vÃ¥gade aldrig ändra pÃ¥ gradminuterna, den stÃ¥r fortfarande pÃ¥ -60.

Vad bör jag trimma på nu ?

Tack för tipsen

240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #25 skrivet: 12 december 2010, 21:12:02 »
Ny loggning (se bilagade excel-graf) - efter att ha ställt ned cirk-pumpen (vb) till 50% aktiv, 45% ekonomi (avslagen kompressor) ser det ut sÃ¥ här, är det inte lite för stor diff mellan VbFram och VbRet ? Funderar pÃ¥ att ställa upp pmpen igen.  Jag vÃ¥gade aldrig ändra pÃ¥ gradminuterna, den stÃ¥r fortfarande pÃ¥ -60.

Vad bör jag trimma på nu ?

Tack för tipsen

Lite svÃ¥rt att se, men jag tycker det ser ut som att VBdiffen ligger pÃ¥ ungefär 8 grader vilket är utmärkt. Sluta fega, du har gott om utrymme att justera gradminuterna. Ställ genast ner till -120 och logga pÃ¥ samma sätt sÃ¥ det gÃ¥r att jämföra  --/. Antar att du har ändrat Max diff framledning till 17° som sagts tidigare, gör annars det samtidigt. Det värsta som kan hända är att du fÃ¥r innetemperatur som fluktuerar upp och ner nÃ¥gon grad, det kommer du knappt märka.

Vad gäller raddarna så använde jag följande http://www.epecon.se/flash/pdf/proj/MC%20200-600_1111.pdf för att höfta din systemvolym (utan rör, men de brukar inte ge mer än några liter) till cirka 120 liter. Vill du få en riktigt bra drift på värmepumpen så skulle jag rekommendera dig att installera en 100 liters volymtank på framledningen. Då får du en vattenvolym som är optimal för din vp-effekt, längre gångtider, färre starter och stopp.

Nu har du en del att trimma, häng i nu! Och så skulle du ju mäta in och ut på alla raddar! Snart börjar julstöket tomte::
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #26 skrivet: 12 december 2010, 21:39:46 »
Tack för tipset, har inte mätt radiatorerna ännu (!) men det känns OK i handflatan. Skall prova med gradminuterna i morgon. Kollar med röris om extravolymtanken. Skall den sitta före eller efter shuntgruppen (i pannrummet) som matar värmegolvet i källaren ?

240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #27 skrivet: 12 december 2010, 21:48:30 »
Tack för tipset, har inte mätt radiatorerna ännu (!) men det känns OK i handflatan. Skall prova med gradminuterna i morgon. Kollar med röris om extravolymtanken. Skall den sitta före eller efter shuntgruppen (i pannrummet) som matar värmegolvet i källaren ?



Före shunten blir bra. Tanken påverkar inte systemet alls, den ökar bara volymen på systemet. Framledningen från vp ska kopplas till toppen av tanken, röret som går vidare till shunten och radiatorerna ska komma från botten av tanken. Men ta det lugnt, ändra inte för mycket på en gång. Jag hade faktiskt glömt bort din golvvärme, där har du ju ett antal liter till volym. (Har du något injusteringsproteokoll för golvvärmen, där brukar stå volym på golvvärmeslingorna?) Fortsätt med optimeringen av inställningarna först så får du se var du hamnar när allt är optimerat. Då kan du se om det är värt att satsa på en volymtank.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #28 skrivet: 12 december 2010, 21:56:34 »
Hej, hittar ingen volym, men det är 220 meter slinga, 60 kvm golv  diam 22 mm tror jag. Ger 2800 Watt enl ritning.
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #29 skrivet: 13 december 2010, 17:14:14 »
Volym i golvvärmeslingan är ca 2 deciliter per meter => 220 * 0,2 = 44 liter.
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!