Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 3 grader kan underverk :-)  (läst 10404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
3 grader kan underverk :-)
« skrivet: 05 januari 2010, 21:32:16 »
Installatörerna var förbi idag och strypte några element och nu klarar VP 3 ºC mer i framledningstemp. Igår vid -13 ºC gick tillsatsen in och idag vid -19 ºC så blir det nog TS.
IgÃ¥r orkade den upp till 43 ºC och nu 46,4 ºC.  studs

Mina värden just nu:
Ute: -19 ºC
Inne: 21,8 ºC
Vb ut 46,4 ºC
Vb in 38,9 ºC
Beräknad framledningstemp 46,6 ºC
Hetgas 79,6 ºC
Vätskeledning 40,7ºC
Suggas 3.0ºC
kb in 0,1 ºC
kb ut -2,6 ºC

Inställningar:
Kurva 7 (0)
Inomusgivare: 21,5 ºC
Gradmin: -90
Gradmin tillsats: -450
Värmebärarpumpshastighet: 60%

Med anledning av att framledningstemp och beräknad sådan är nästan lika så går nu gradminuterna sakta ner mot TS start, men väldigt sakta.

Vad betyder vätskeledning och suggas?
Är mina värde ok? Tycker ni att jag bör ha högre deltaT på kalla sidan, har för mig att man skall hålla sig runt 3. Tror att den står på läge 4 eller 5 (av 10). Lite bökigt att kontrollera på 1245:an.

Dock hade jag förväntat mig att kb in skulle vara bättre med tanke på att jag borrat 160m (12m foder) för en VP på 6kw och hålet är 1 månad gammalt. Det kanske är klent berg? Bor i Sundsvall.

Mvh
frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 00:03:18 »
Kul att du skrev upp så mycket olika värden. Man kan ju inte alla, vad de betyder eller vad som är helt normalt. När jag jämför mina värden med dina så är de väldigt lika. Thumbsup

Kb-tempen är nog rätt normal. Här nere i Göteborgstrakten hade jag länge 4-6 gr in, men nu efter den här köldknäppen så sjönk den snabbt till 1,5 gr, och du har ju ännu kallare... :o

Grattis till extravärmen... *vinkar*
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2010, 00:19:44 »
Hej frega!

Det är kallt här också. Installerade 2 element = stora + fläktkonvektor i garage. Nu orkar bara VP upp i 41. Räcker inte riktigt till.
Det jag ska göra är alltså och strypa in elementen på övervåningen. 23 gr där behövs inte.

Ska man styrpa på fram eller retur på elementet och varför? Vilket är enklast och hur tänker man, eller testar man bara?
Vad är det som gör att VP inte orkar med? Mer vatten att värma, eller?

//Lars
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2010, 01:30:48 »
Vad är det som gör att VP inte orkar med? Mer vatten att värma, eller?

Fler radiatorer har ökar avgiven effekt från slingan och kompressorn orkar ju bara med en viss effekt.
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2010, 11:14:35 »
Jag håller också på att justera efter bästa förmåga. Har liknande förhållanden som Frega. Har just ställt om Kb pumpen till proportionell drift ocj läge 3.
Man jag har just nu vid -19 grader -800 gradminuter. Tillsatsvärmen har gått länge nu. Jag har för lite skillnad mellan fram och retur på värmen. Jag har 53,3 ut och 49 i retur. Hur kan jag öka skillnaden. Kör cirkpumpen på 80%. Tacksam för tips.
Bor i Sörmland.
Hus från 1971. Enplanshus med hel källare. Ny VP Nibe 1255 3-6 december 2017. Gammalt borrhål 108 m.

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2010, 18:00:25 »
Man jag har just nu vid -19 grader -800 gradminuter. Tillsatsvärmen har gått länge nu. Jag har för lite skillnad mellan fram och retur på värmen. Jag har 53,3 ut och 49 i retur. Hur kan jag öka skillnaden. Kör cirkpumpen på 80%. Tacksam för tips.
Sänk pumphastigheten så bör deltat öka (4,3 grader är som har konstaterat lite för lite). Men att inte tillskottet orkar lyfta gradminuterna är ju illavarslande. Vad har du mer för värden att bjuda på? Effekt på din pump och kb-temp tex?
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2010, 18:52:01 »
Kolla så du kör på vinterläge och inte höst/vår om du har en Nibe. Jag har för mig att höst/vår kopplar ur elpatron.
Man jag har just nu vid -19 grader -800 gradminuter. Tillsatsvärmen har gått länge nu. Jag har för lite skillnad mellan fram och retur på värmen. Jag har 53,3 ut och 49 i retur. Hur kan jag öka skillnaden. Kör cirkpumpen på 80%. Tacksam för tips.
Sänk pumphastigheten så bör deltat öka (4,3 grader är som har konstaterat lite för lite). Men att inte tillskottet orkar lyfta gradminuterna är ju illavarslande. Vad har du mer för värden att bjuda på? Effekt på din pump och kb-temp tex?
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2010, 19:02:28 »
Tillsatsvärmen(elpatronen) fungerar som den ska, har gått i två dygn nu.

Här kommer mina värden.

Ute: -16,6
Inne: 20,3
Vb ut: 53,2
Vb in: 49,5
Beräknad framledning: 51,0
Hetgas: 90,4
Vätskeledn: 49,6
Suggas: 5,2
Kb in: 1,0
Kb ut: -0,8
Gradminuter: -349
Inställningar.
Kurva: 8 (0)
Inomhusgivaren: 20,5
Gradminuter för start: -60
Gradminuter tillsats: -400
Värmebärarpumpshastigeht: 80%

Vad säjs?
Bor i Sörmland.
Hus från 1971. Enplanshus med hel källare. Ny VP Nibe 1255 3-6 december 2017. Gammalt borrhål 108 m.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2010, 19:47:47 »
Något lågt deltaT både på köldbärarsida och värmebärarsida. Hade du full fart cirkulationspumpen på köldbärar sidan eller - nästan 2grader delta är säkert ok ändå - jag hade åtminstone testat sänka den ett hack för att se om inte deltaT blir runt 3 grader istället. Jag hade kanske satt upp startvärde från -60 till -100 och höjt patronen till -500. Det gäller dock att tempen inne svajar för mycket, för då får man ratta till baka en aning. Hade varit kul och få veta vad du har för temp efter kondensorn..skillnad mella hetgas och efter kondensor så att säga. (76/35 där själv). På värmebärarsidan har du väl också ett delta som är något lågt vilket tyder på att du kör pumpen på lite för hög fart (även där) om jag har förstått det hela rätt. Jag är ingen expert alls och ber andra bekräfta så min iakktagelse stämmer.
Tillsatsvärmen(elpatronen) fungerar som den ska, har gått i två dygn nu.

Här kommer mina värden.

Ute: -16,6
Inne: 20,3
Vb ut: 53,2
Vb in: 49,5
Beräknad framledning: 51,0
Hetgas: 90,4
Vätskeledn: 49,6
Suggas: 5,2
Kb in: 1,0
Kb ut: -0,8
Gradminuter: -349
Inställningar.
Kurva: 8 (0)
Inomhusgivaren: 20,5
Gradminuter för start: -60
Gradminuter tillsats: -400
Värmebärarpumpshastigeht: 80%

Vad säjs?
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2010, 21:25:34 »
Tack för tipsen. Jag justerar pumphastigheterna nu sÃ¥ fÃ¥r vi se hur det blir till i morgon. Man ska ju inte ha för brottom.  Thumbsup
Bor i Sörmland.
Hus från 1971. Enplanshus med hel källare. Ny VP Nibe 1255 3-6 december 2017. Gammalt borrhål 108 m.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2010, 00:00:43 »
Japp, får VPn frispel och det blir istappar i taket är det inte värre än att ändra tillbaka igen. :)
Tack för tipsen. Jag justerar pumphastigheterna nu sÃ¥ fÃ¥r vi se hur det blir till i morgon. Man ska ju inte ha för brottom.  Thumbsup
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2010, 09:21:48 »
Efter sänkningen av CP för värmen så får jag kallare i huset och höjde därför tillbaka till 70%. Har fortfarande bara 4 graders skillnad på vb in o vb ut. Vad kan man annars göra när det inte hjälpte att sänka hastigheten på CP. Däremot har jag fått 2,2 - 2,5 i skillnad på Kb. Men jag är ju inte nöjd, vill ha bättre värden.
Japp, får VPn frispel och det blir istappar i taket är det inte värre än att ändra tillbaka igen. :)
Tack för tipsen. Jag justerar pumphastigheterna nu sÃ¥ fÃ¥r vi se hur det blir till i morgon. Man ska ju inte ha för brottom.  Thumbsup
Bor i Sörmland.
Hus från 1971. Enplanshus med hel källare. Ny VP Nibe 1255 3-6 december 2017. Gammalt borrhål 108 m.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2010, 09:43:13 »
Det fungerar inte att ändra hastigheten på cirkulationspumpen enbart. Man vill ju att radiatorernas medeltemperatur ur värmeavgivningssynpunkt skall vara oförändrad, det skall ju vara samma temperatur inne. Radiatorerns medeltemperaturen ur värmeavgivningssynpunkt är ungefär lika med medelvärdet av framlednings- och returtemperatur.

När radiatorflödet minskas måste framledningstemperaturen öka och returtemperaturen minska för att behålla samma inomhustemperatur. Eftersom Nibe reglerar på framledningstemperaturen måste värmekurvan höjas när hastigheten på cirkulationspumpen sänks. Hade det varit en IVT-pump, som reglerar med hjälp av returen, hade man fått sänka värmekurvan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2010, 10:27:35 »
Roland har ju svarat på ungefär samma fråga även i andra trådar såg jag. Om jag har fattat rätt ökar deltaT på värmebäraren med några grader då cirkulationspumpen för värmebäraren sänks ett hack. Det borde ju innebära att du kan få rätt bra hum om hur mycket du ska kompensera din kurva med om du ser skillnaden mellan tidigare och nuvarande deltaT för värmebäraren. Skillnaden i grader / 2 = ungefärliga temperaturen du ska höja din kurva med. Valda värmekurvan ska väl vara oförändrad, t ex kurva 5, om jag fattat Roland rätt. Hoppas det fungerar bättre nu och att du har riktigt bra värden på dina deltaT för både köld och värmebäraren. Meddela gärna hur det blev när du fått nya siffror. /Jesper
Det fungerar inte att ändra hastigheten på cirkulationspumpen enbart. Man vill ju att radiatorernas medeltemperatur ur värmeavgivningssynpunkt skall vara oförändrad, det skall ju vara samma temperatur inne. Radiatorerns medeltemperaturen ur värmeavgivningssynpunkt är ungefär lika med medelvärdet av framlednings- och returtemperatur.

När radiatorflödet minskas måste framledningstemperaturen öka och returtemperaturen minska för att behålla samma inomhustemperatur. Eftersom Nibe reglerar på framledningstemperaturen måste värmekurvan höjas när hastigheten på cirkulationspumpen sänks. Hade det varit en IVT-pump, som reglerar med hjälp av returen, hade man fått sänka värmekurvan.
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2010, 10:42:52 »
Ursäkta min okunnighet men jag förstår inte en del av vad ni menar jag ska göra.
Jeha: Du säger: "Om jag har fattat rätt ökar deltaT på värmebäraren med några grader då cirkulationspumpen för värmebäraren sänks ett hack. Men jag reglerar Vb pumpen i %. Har just nu 70%, är det den pumpen du menar? Sen säger du att jag ska justera kurvan med en höjning, samtidigt som jag ska behålla t.ex. kurva 5. Jag har kurva 8 nu.
Det här är skitsvårt tycker jag och jag hoppas du inte tröttnar på mina frågor. En sak som försvårsar för mig som okunnig är att ni som kan mer inte använder samma uttryck ibland.
För tillfället har jag -10 och tillsatsavärmen går jag tycker VP borde klara sig själv nu.
Bor i Sörmland.
Hus från 1971. Enplanshus med hel källare. Ny VP Nibe 1255 3-6 december 2017. Gammalt borrhål 108 m.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #15 skrivet: 07 januari 2010, 10:50:47 »
Ja, hastigheten på pumpen på värmebärarsidan, jag har bara 3 hack (I, II, II) på min. Du kan justera den i procent istället, lägre procent där = lägre hastighet på den. Ju mer du sänker hastigheten desto större delta T bör du få. Då måste du justera upp värmekurvan så den skickar lite högre framledningstemp så du får lika varmt inne som tidigare. Optimalt deltaT på värmebärarsidan såvitt jag kan se på forument borde vara runt 7-8 grader (åtminstone över 5 graders skillnad ska du ha). Du behåller kurva 8 som du har, men parallellförflyttar den med en höjning på vredet på din VP. Du har antagligen som jag ett vred på din nibe där du kan ställa in höjning av kurvan (jag har en svart ratt som går att ställa höjning/sänkning av kurvan ifrån -10 till +10. En höjning av kurvan är ju enbart en paralellförflyttning av kurvan så du får tex 1 grad högre framledningsteperatur för kurva 8 vare sig om det är +10 grader eller -20 grader ute. Där borde du kunna höja en grad mot tidigare värde för att se till så du får samma temp inne som tidigare. /Jesper
Ps
Inställning av värmekurva:
Kurva 8 som du har anger ju framledningsteperaturen beroende på utomhustemperaturen och ger VPn rätt framledningsteperatur. Denna kurva ska ge samma temperatur inne om det är 10 plusgrader eller 10 minusgrader. Om det tex är 21 grader inne när det är +10 ute men bara 19 inne när det är -10 ute tyder det är för låg lutning på kurvan och då får man höja till kurva 9 istället för att få lite högre framledning då det är typ -10 ute. Denna kurvinställning har du säkert redan rätt inställd på kurva 8 (om du haft jämn temperatur inne oavsett hur kallt eller varmt det varit ute).

Höjning av värmekurvan:
Låt säga att det efter sänkning av din cirkulationspumpens hastighet blir kallt i huset pga av att värmepumpen (VPn) jobbar efter samma värmekurva 8 och således skickar ut samma framledningstemperatur till dina radiatorer. Du får pga det lägre flödet mycket lägre returtemperatur tillbaka till VPn och därför ett högre deltaT värde (skillnad mellan framlednings-/returtemperatur). Med andra ord får du aningen svalare radiatorer om du ser till helheten. Detta måste du kompensera för genom att vrida upp ratten på din nibe t ex ett hack (en grad). Detta ger då högre framledning (en grad) och bör även ge högre retur (en grad) eftersom du bara "höjer kurva 8" en grad för såväl låga som höga utetemperaturer (parallellförskjutning). Med facit i hand har du således får 1 grad högre framledning samt en grad lägre retur och ett bättre effektivare deltaT-värde för VPn att arbeta med. Sträva efter delta T på 7-8 grader för värmebärarsidan (5-10 grader är väl att anse som ok). Med deltaT på 7-8 grader kan VPn bli väldigt effektiv och du borde då få något mindre elräkning. (Jag kanske inte fattat allt rätt själv, men jag har försökt att få till detta så du säkert kan förstå hur systemet fungerar - hoppas Roland hjälper till med att bekräfta/rätta till ev. felaktigheter /Jesper)
Ds
Ursäkta min okunnighet men jag förstår inte en del av vad ni menar jag ska göra.
Jeha: Du säger: "Om jag har fattat rätt ökar deltaT på värmebäraren med några grader då cirkulationspumpen för värmebäraren sänks ett hack. Men jag reglerar Vb pumpen i %. Har just nu 70%, är det den pumpen du menar? Sen säger du att jag ska justera kurvan med en höjning, samtidigt som jag ska behålla t.ex. kurva 5. Jag har kurva 8 nu.
Det här är skitsvårt tycker jag och jag hoppas du inte tröttnar på mina frågor. En sak som försvårsar för mig som okunnig är att ni som kan mer inte använder samma uttryck ibland.
För tillfället har jag -10 och tillsatsavärmen går jag tycker VP borde klara sig själv nu.
« Senast ändrad: 07 januari 2010, 11:53:44 av jeha »
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #16 skrivet: 07 januari 2010, 12:04:12 »
Hej igen Janus,
glöm inte att posta nya värden så får vi se om det blivit lite bättre. Delta T på värmebärarsidan är lågt, bara runt 3-3,5 grader och borde minst upp i 5 grader, kanske helst 7-8 grader. Jag skulle försöka med 60% på cirkulationspumpen och kompensera genom att höja 2 grader på ratten på din Nibe (Roland föreslog ju kompensering). Ge det ett dygn och kolla hur systemet fungerar och hur innetemperaturen blir.
Jesper
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #17 skrivet: 07 januari 2010, 12:40:17 »
Jeha:
Jag är osäker på hur man svara här på forumet, med citat m.m Men jag vill tacka för alla tips och jag har nu justerat enligt era anvisningar och avvaktar ett dygn. Sen rapporterar jag mina aktuella värden. Tack så länge.
Bor i Sörmland.
Hus från 1971. Enplanshus med hel källare. Ny VP Nibe 1255 3-6 december 2017. Gammalt borrhål 108 m.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2010, 15:48:37 »
När jag skrev sänka värmekurvan menade jag att minska lutningen, inte att parallellförflytta den. Insåg inte att det kunde missförstås.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #19 skrivet: 07 januari 2010, 18:59:40 »
Vi får se om det inte kan bli rätt tillslut i alla fall. :)
När jag skrev sänka värmekurvan menade jag att minska lutningen, inte att parallellförflytta den. Insåg inte att det kunde missförstås.
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #20 skrivet: 08 januari 2010, 00:44:01 »
Såg att det stod en del om deltaT på kalla sidan tidigare i tråden.

Roland,
1) DeltaT KB = 3 gäller väl vid 0/35, dvs 35 graders skillnad mellan KBin och VBfram, vilket blir i janus fall 1/36?
Nu när det är kallt och pumpen levererar 45-50 grader ska deltaT KB bli lägre pga pumpen jobbar mer (komprimerar) och det tas mindre energi ur marken.
2) Dessutom: Givarna för KBin och KBut kan visa fel. Eller rättare sagt de är inga högprecisions-givare och följdaktligen visar de ofta olika. Därför bör man köra enbart KB-pumpen en längre stund då det är varmare ute och värmepumpen står stilla för att ta reda på hur ens egna givare för KB fungerar. Visar det inte lika måste man tänka på denna diff när man ställer in hastigheten på KB-pumpen. Stämmer det, Roland?

//Lars
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #21 skrivet: 08 januari 2010, 09:31:21 »
Du Laros514 skriver något om DeltaT KB. Jag hajar ingenting av detta.... Sc:,h

Här kommer mina aktuella värden.

Ute: -13,4
Inne: 20,0
Vb ut: 54,9
Vb in: 50,1
Beräkn. framl.: 53,4
Hetgas: 92,6
Vätskeledn: 51,5
Kondensor fram: 56,6
Suggas: 4,6
Kb in: 1,7
Kb ut: -2,3
Gradminuter: 546

Inställningar
Kurva 8 (+2)
Inomhusgivare: 20,5
Gradmin: -60
Gradmin tillsats. -500
Vb pump: 60%
Kb pump läge: 2

Som ni ser sÃ¥ har jag fortfarande för liten skillnad pÃ¥ varma sidan. Vad kan man ändra pÃ¥ den här gÃ¥ngen?  Thumbsup
Bor i Sörmland.
Hus från 1971. Enplanshus med hel källare. Ny VP Nibe 1255 3-6 december 2017. Gammalt borrhål 108 m.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #22 skrivet: 08 januari 2010, 10:27:22 »
Ditt deltaT för köldbäraren är skillnad kb in/ut, i ditt fall 1,7+2,3= 4 grader. Låter som om du har lite för lågt flöde på köldbärar pumpen och borde fundera på att höja hastigheten på den. Innan du mixtrar bör du gå in i servicemeny 9 och i undermenyn drift sätta köldbärarpumpen på kontinuerlig drift då kompressorn ej är igång. Du får nog först gå in i meny 8 och sätta på visning av servicemenyn (se manualen). Efter en stunds körning med KB-cirkulationspumpen ser du om in/ut för köldbäraren visar lika temperatur. Visar de inte lika måste du kompensera avlästa värden mot denna felvisning av temperaturen (de ska visa lika temp då man bara kör runt KB när ej kompressorn är igång). Glöm ej att ändra tillbaka KBpumpens drift till intermittent efteråt (ursprungsinställningen).

Beträffande vb in/ut har du skillnad 4,8 grader vilket är något lågt. Där kan du istället sänka hastigheten en aning för att få delatT på ca 7 grader. Glöm dock inte att du måste kompensera med kurvan som Roland pratade om. /Jesper
Du Laros514 skriver något om DeltaT KB. Jag hajar ingenting av detta.... Sc:,h

Här kommer mina aktuella värden.

Ute: -13,4
Inne: 20,0
Vb ut: 54,9
Vb in: 50,1
Beräkn. framl.: 53,4
Hetgas: 92,6
Vätskeledn: 51,5
Kondensor fram: 56,6
Suggas: 4,6
Kb in: 1,7
Kb ut: -2,3
Gradminuter: 546

Inställningar
Kurva 8 (+2)
Inomhusgivare: 20,5
Gradmin: -60
Gradmin tillsats. -500
Vb pump: 60%
Kb pump läge: 2

Som ni ser sÃ¥ har jag fortfarande för liten skillnad pÃ¥ varma sidan. Vad kan man ändra pÃ¥ den här gÃ¥ngen?  Thumbsup

« Senast ändrad: 08 januari 2010, 12:18:12 av jeha »
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #23 skrivet: 08 januari 2010, 11:00:28 »
Roland,
1) DeltaT KB = 3 gäller väl vid 0/35, dvs 35 graders skillnad mellan KBin och VBfram, vilket blir i janus fall 1/36?


Förstår inte frågan, kan du utveckla den?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #24 skrivet: 08 januari 2010, 16:16:05 »
Nu har jag justerat kurvan, satte 9 (+2), för att kompensera sänkning av vb pumpen. Detta för att få bättre DeltaT på värmesidan. Men när jag minskar farten på vb pumpen så måste jag kompensera detta med högra VB ut, eller hur. Det betyder att tillsatsvärmen måste gå ännu mer då den redan går dygnet runt.
Ser att DeltaT ganska snabbt gick upp till 7-7,5 för Vb. Samtidigt steg Gradminuterna till -800.
Jag fattar inte hur större DeltaT ska kunna göra vp effektivare ur min synpunkt då det går åt mer ström, tycker jag i alla fall. Senaste dygnet drog vp 107 kW.
kl 21:28 Just nu -20 grader. Lägger till att jag ändrar tillbaka till 8 (+2). Tycker Vb ut var för ög, beräknad var 60 grader, har aldrig kört ut så hög temp när vi eldade med ved. Nu verkar gradmin stannat vid -900.
« Senast ändrad: 08 januari 2010, 21:32:50 av janus »
Bor i Sörmland.
Hus från 1971. Enplanshus med hel källare. Ny VP Nibe 1255 3-6 december 2017. Gammalt borrhål 108 m.

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #25 skrivet: 08 januari 2010, 21:43:30 »
Roland,
1) DeltaT KB = 3 gäller väl vid 0/35, dvs 35 graders skillnad mellan KBin och VBfram, vilket blir i janus fall 1/36?


Förstår inte frågan, kan du utveckla den?

Det jag menade var att DeltaT KB = 3 som är det man vill uppnå på kalla sidan genom att ändra hastigheten på VB-pumpen gäller väl när man får in 0 grader från kollektorslangen och skickar iväg 35 grader till radiatorerna. Som det har varit nu, dvs svinkyla gäller väl inte detta, eller? Är inte DeltaT KB < 3 då, pga kompressorn måste arbeta mer och skicka ut varmare vatten på radiatorerna.
Om man ställer in DeltaT KB till 3 när det är svinkyla så kommer man då att ha dett högra DeltaT KB än 3 när det blir varmare.
Jag kanske har helt fel... Roland, förstår du nu vad jag vill få fram?
//Lars
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #26 skrivet: 09 januari 2010, 09:21:21 »
Jag gör en paus med trimmningen av värmepumpen. Vi har nu haft 15-20 grader kallt sen i jul och det verkar fortsätta. VP är mer som en elpanna nu och jag tycker inte att inställningarna har så stor betydelse. Vi hörs. Thumbsup
Bor i Sörmland.
Hus från 1971. Enplanshus med hel källare. Ny VP Nibe 1255 3-6 december 2017. Gammalt borrhål 108 m.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #27 skrivet: 09 januari 2010, 11:52:53 »
Det jag menade var att DeltaT KB = 3 som är det man vill uppnå på kalla sidan genom att ändra hastigheten på VB-pumpen gäller väl när man får in 0 grader från kollektorslangen och skickar iväg 35 grader till radiatorerna. Som det har varit nu, dvs svinkyla gäller väl inte detta, eller? Är inte DeltaT KB < 3 då, pga kompressorn måste arbeta mer och skicka ut varmare vatten på radiatorerna.
Om man ställer in DeltaT KB till 3 när det är svinkyla så kommer man då att ha dett högra DeltaT KB än 3 när det blir varmare.
Jag kanske har helt fel... Roland, förstår du nu vad jag vill få fram?
//Lars

Ändrar man hastigheten på VB-pumpen ändras inte deltaT för köldbäraren märkbart.

DeltaT = 3 är ingen gyllene regel som följas utan åtskillnad. Vad som är bäst värde beror på pumpens effekt och slangens längd. Optimala värdet borde vara högre för kraftigare pumpar. Jag brukar rekommendera att man inte skall gå under 3. Jag tror att man kan säga generellt att lägre värden än 3 gör att köldbärarpumpen drar mer el utan att kompressorns förbrukning minskar i motsvarande grad. Dessutom ger lägre differensen dålig anpassning mellan deltaT och kölmediets glide och det skall teoretiskt leda till lägre effektivitet.

Det är riktigt att deltaT för köldbäraren sjunker när det blir kallt ute och pumpen måste göra varmare vatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad horsetrailer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östernärke
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 3 grader kan underverk :-)
« Svar #28 skrivet: 10 januari 2010, 00:17:36 »
Jag vill bara säga att med tanke på NIBEs torftiga anvisningar så är era råd här guld värda för en novis. Jag är MYCKET tacksam för att ni tar er tid att hjälpa oss som inte är VP-scientists!!
NIBE 1125-8 dockad till en VPA300/200.
150 kvm i två plan, blandat tilläggsisolerat 1800-tal och normalisolerat 1990-tal.
4 pers.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!