Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmesystem projekt, RÃ¥d och Tips önskas.  (läst 1284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cromevicke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmesystem projekt, Råd och Tips önskas.
« skrivet: 30 oktober 2010, 01:24:02 »
Jo då har man lite idéer på att bygga om värmesystemet. Har några förslag frågan är om vilket som är bäst och om de kommer bil bra och ge energivinst.

Idag värms huset upp med oljefyllda el rad, och en varmvattenberedare. Huset är på CA90kvm. lång-smal öppen planlösning.

Idèn som slagit mig nu är att jag har en äldre Luft/vatten pump som det vore intressant och experimentera med.

* För att slippa rad/golv värmeslinga. Varför inte montera en Vent kanal pÃ¥ vinden  med don ner i vardera rum, med ett vattenburet batteri i som gÃ¥r frÃ¥n acktank-VP? Suga luften frÃ¥n rummet längst bort och sedan ha en fläkt som cirkulerar luften. AlltsÃ¥ bara cirkulera luften och ej ta in nÃ¥gon ny uteluft.
Och då även köra tappvarmvatten från VP.

Borde väl fungera och vara energisnålare än att ha ett från/tilllufts agg,då man måste värma upp den kalla ute luften. För det här lär ju inte påverka huset grund vent?

Är jag helt ute och cyklar eller är det min smarta dag idag?

MVH


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmesystem projekt, Råd och Tips önskas.
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2010, 08:04:33 »
Det finns de som har liknande uppvärmningssystem.
Här är ett aggregat för just denna typen av uppvärmning.
Men det lär bli dyrare i installation än t ex en fläktkonvektor eller LLVP.
Förutom kostnaden för värmeaggregatet tillkommer ventilationsrören och isolering, och det är tyvärr dyra grejer.
Du kan ju kolla upp kostnaden för spirorör på länken nedan.

http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=172&category_id=f5ed271570e642803aa5d5c916ea7a58
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmesystem projekt, Råd och Tips önskas.
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2010, 08:23:52 »
I det område jag jobbar finns det massvis av hus av det värmesystem med luftcirkulation som du nämner och de har alla samma byggsätt:
Luften till uppvärmning tas i det sista rummet (brasrum, hobbyrum eller liknande) och luft från tvättrum, bastu, kök går direkt ut via värmetillvaratagande
Den uppvärmda luften går tillbaka till rummen via golvet och ventilerna är under fönster för att ta bort "kallraset"

Så mitt råd är att inte rubba luftcirkulationen i huset med inblåsning via taket, försök istället klura ut hur du kan få uppvärmning i rummen som bygger på den rätta luftcirkulationen

Att gå via mellantaket (värmeisolerade) eller uppe vid taklisten med värmerör för vatten är ofta en lätt sak, använder man RadiPex så är det enklast
« Senast ändrad: 30 oktober 2010, 08:28:06 av Mekaniker »
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!