Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt värmesystem frÃ¥n direktverkande el  (läst 1170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Nytt värmesystem från direktverkande el
« skrivet: 18 november 2010, 10:59:13 »
Hej

Funderar och funderar på hur jag skall lösa konverteringen från direktverkande till vattenburet i min nya kåk.

Planen ser ut såhär, är det rimligt? Har ni några andra förslag?

Huset är på 110kvm med 110kvm källare. Isolerfönster på övervåningen. Huset är byggt -75. Vi kommer vara 2 vuxna och 2 barn (första på ingång) de närmsta tio åren.

Min tanke är att först och främst när jag renoverar övervåningen stegvis lägga ner golvvärme i alla rum.

Fråga 1: Har ni något tips på hur man skall göra när man bygga golvvärme etappvis? Om fördelaren utgår från hallen så vill jag ju helst inte behöva riva upp golvet varje gång jag skall koppla på en ny slinga. Jag vill heller inte dra det i källaren, då jag skall renovera denna vid ett senare skede och vill ha så lite vattendragning som möjligt där då.
Kan man eventuellt dra det upp om vinden??


Detta kopplar jag till en ackumulatortank (750L?) på bottenvåningen med elpatron.
DÃ¥ har jag i steg 1 vattenburen el.

Steg 2 görs när dräneringen görs runt om huset, då passar jag på att gräva ner ytjordvärme. Får gjort detta billigt tillsammans med en kompis som har grävmaskin.
Därefter kopplar jag in en lämplig värmepump som matar acktanken.

Fråga 2: Vilken pump kan vara lämplig att använda till detta? Räknar väl att jag förbrukar totalt ca 25000 kWh så som det ser ut idag

Steg 3 är att renovera källaren och eventuellt lägga golvvärme där eller alternativt sätta vanliga element. Vet inte om jag orkar bila upp hela skiten. Har dock rätt så bra höjd där ca 2,3m så jag kan ju säkert isolera och flytspackla golvvärme ca 2 dm.

Fråga 3: Vad tror ni om det? Är det lönt, hur mycket isolering krävs för att värmen inte skall krypa neråt allt för mycket?

Steg 4 är att koppla solvärme ner till acken

Fråga 4: Har hört talas om system där solvärmen vintertid hjälper till att värma kollektorslangen till optimal temp för pumpen med hjälp av en värmeväxlare. Tydligen kan man få extremt låga driftskostnader på detta sätt. Läs exempelvis här: http://www.kjvvsteknik.se/svenskt_rekord_i_lag_energifo.html är det någon som vet mer om detta och kan ge mer info på hur det exakt fungerar?

Vad tror ni om denna lösning? Verkar den rimlig? Eller hade ni gjort annorlunda?

Mvh
Fredrik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt värmesystem från direktverkande el
« Svar #1 skrivet: 18 november 2010, 12:42:09 »
1. Från golvvärmefördelaren i hallen så kan du dra lite grövre rör fram till varje rum under golvet som du sen drar själva golvvärmeslangen i. Tänk på att även dra ett rör för sladden till tempgivare i varje rum. Sen brukar man inte ha termostaterna aktiva med värmepump men man bör ändå förbereda för såna.

2. En 7-8 kW VP borde vara OK.

3. Ju mer isolering desto bättre. Väljer du alternativet radiatorer så se till att dimensionera dessa rejält.

4. Om man har en väl fungerande VP-anläggning så har du billig värme ändå. Rent ekonomiskt brukar det då bli väldigt lång återbetalningstid för solvärmelösningar. Men tycker du det är kul att hålla på med så ta pengarna från hobby-kontot.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Nytt värmesystem från direktverkande el
« Svar #2 skrivet: 18 november 2010, 17:09:41 »
För ytjordvärmen i sig behövs inte någon stor tank, 200 liter duger bra
som "knäpp"- och arbetstank. Då kan du köra med termostater aktiva i alla
rum om du vill. Om du redan nu har bestämt att det skall bli solvärme, så är
det förstås klokt att sätta in rätt tank med en gång även om du inte har direkt
nytta av hela volymen.

Det är ju som Carl N säger att för varje ny besparingsåtgärd man gör så blir
"vinsten" mindre än om man hade gjort samma åtgärd tidigare i åtgärdskedjan.
Som jag ser det är det inte antingen VP eller solfångare, det är både och.....
Det är bara solen som kan komma ner i driftkostnad 0 och VP måste hjälpa solen
på vintern.

Som du mycket riktigt själv tagit reda på så går det att göra mycket effektiva system
om vi låter VP och sol samarbeta. Det kommer sig av att VP går allt bättre ju högre temp
den får att utgå ifrån (upp till en viss gräns) och solfångarna går bättre och bättre ju
lägre temp vi matar dem med (gäller plana solfångare ner till temperaturer som inte ger
kondensering på kollektorplåten).

Om jag skulle rita ett sådant system skulle det typiskt bli en stor tank som får falla fritt i
temperatur (ner till temperaturer där vi inte får kondens på tanken). I denna tank lämnar
solen sina lägsta temperaturer, varmvattnet förvärms och KBin till VP passerar förbi denna
tank på väg in till VP. Se'n ritar jag in en liten högtemperaturtank där solens högsta
temperaturer lämnas av och där VP:s VB lämnar av energi. Om VP förmår göra temperaturer
på 55-60 grader kan vi göra slutberedning av varmvattnet i toppen av högtemperaturtanken.
Klarar den inte dessa temperaturer får vi göra slutberedning med el. Det är denna, lilla tank
(ca 400 liter) som du då skulle sätta in redan från början som "knäpp"- och arbetstank.

När du drar golvvärmerören skall golvvärmefördelaren vara högsta punkten, eftersom du annars
kan få problem med luftningen av slingorna. Även "hängmattor" där matningsrören går lägre
än slingorna kan vara jobbiga att köra luften ut, eftersom luften i slingorna måste släpas med
i nerförsbacke innan de når avluftaren. Räkna inte med att den vanliga cirkulationspumpen klarar
lufta ett sådant system.

När det gäller golvvärme i en gammal källare så är det ofta en tveksam åtgärd eftersom du inte kan
komma upp i tillräcklig tjocklek på isoleringen.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!