Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Coolix och avfrostning.  (läst 4687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Coolix och avfrostning.
« skrivet: 26 januari 2012, 10:05:01 »
Det gäller den lilla pumpen. Lade märke till att den har inte avfrostat. Ska lamellerna vara helt täppta med isen?
Hur kan man tvinga den i avfrostning under värmedrift? Om det går?

Jag fick starta den i kyla tills den blev ren. Nu är den i ren fläktdrift. Tills någon kommer med tips.

Dessutom lade jag märke till att när den avfrostade (för 3? veckor sen?) lade jag märke till att den började oppe ifrån och ner. Medan idag kollade jag min andra (Rustas ZIBRO) pump som avfrostar nere ifrån. ?

Hur fungerar avfrostningen? Allt jag vet är att pumpen använder rummets luft. Men kopplar den om till kyldrift under avfrostningen?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Coolix och avfrostning.
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2012, 12:17:45 »
Ja den kopplar om till "kyldrift" när den avfrostar så att köra den i AC läge är som att tvinga den att avfrosta

Kör du i FP läge?
En del pumpar bygger is när man kör FP läge
för att undvika detta kör upp pumpen på max värme någon gång per vecka så pumpen känner av om det behöver avfrostas.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Coolix och avfrostning.
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2012, 13:50:28 »
Ok. Tack.

Körde den på 22 grader. När den byggde på isen, körde kyl. Nu kopplade till värme drift och direkt då den blev varm till vanlig ren fläkt. Får se om den orkar flytta värmen från BV till öv.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Coolix och avfrostning.
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2012, 22:13:18 »
Jag hade problem förra året med att det byggde på is. En kompis med Coolix hade inga problem alls. Jag kopierade hans inställningar - och har inte haft några problem sedan dess! Jag öppnar luftspjället på innerdelen så mycket det går och väljer även swing. Troligen stryps luften för mycket vid originalinställningen så att avfrostningen störs. Jag hade även problem med att den inte höll temperaturen vid fp. Nu har jag kört med fp sedan i nov och ingen is har byggts på. Efter strömavbrott måste man åter ställa in den som jag beskrev tidigare, annars börjar problemen igen.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Coolix och avfrostning.
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2012, 22:51:44 »
Vilka inställningar?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad mucho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Coolix och avfrostning.
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2012, 10:05:52 »
Min byggde också is, men när jag tog bort hönsnätet så blev allt bra =)
Dock så gör det säkert garantin ogiltig, så använd ditt omdöme här. Var också EXTREMT försiktig när du tar bort det, lamellerna på utedelen böjs jättelätt. Och det ser inget snyggt ut med dem böjda.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Coolix och avfrostning.
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2012, 19:35:29 »
Vilka inställningar?

Jag öppnar luftspjället på innerdelen så mycket det går och väljer även swing. Fläkten på medium. Nu håller den dessutom temperaturen. Till och i helgen när vi hade -22 gr höll den +7 gr i garaget. Med default inställningarna klara de den inte att hålla frostfritt.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Coolix och avfrostning.
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2012, 21:50:28 »
Jag öppnar luftspjället på innerdelen så mycket det går och väljer även swing. Fläkten på medium. Nu håller den dessutom temperaturen. Till och i helgen när vi hade -22 gr höll den +7 gr i garaget. Med default inställningarna klara de den inte att hålla frostfritt.

Aha. Ok. kan stämma.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!