Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säkerhetsventil  (läst 1571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Säkerhetsventil
« skrivet: 11 juli 2007, 19:01:33 »
Jag har en säkerhetsventil på köldbärsidan som droppar lite efter ominstallationen (den var ju gammal och när jag öppnade den för att släppa ut lite köldbärare, så blev den aldrig riktigt tät igen (som vanligt med säkerhetsventiler?).

Jag vill inte öppna hela köldbärarsidan igen.  Undrar om man bara kan skruva pÃ¥ en säkerhetsventil till pÃ¥ utloppet pÃ¥ den gamla säkerhetsventilen?  Eller kommer ventilerna att ha svÃ¥rt att öppna när de skall i sÃ¥ fall?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Säkerhetsventil
« Svar #1 skrivet: 11 juli 2007, 21:21:38 »
För att fÃ¥ rätt funktion mÃ¥ste dÃ¥ den gamla stÃ¥ öppen, skulle den vara/bli tät fÃ¥r du ju tvÃ¥ ventiler i serie och dubbelt sÃ¥ högt tryck och det är ju inte sÃ¥ bra.Kan du inte bara lätta pÃ¥ trycket och byta ut den läckande? 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Säkerhetsventil
« Svar #2 skrivet: 11 juli 2007, 21:35:32 »
Jo, jan kan ju lätta pÃ¥ trycket och tappa ur all köldbärare som ligger ovanför säkerhetsventilen.  Men det är en hel del liter som rinner ut dÃ¥ och jag ville undvika det.

Men är det helt säkert att det verkligen blir "dubbelt" tryck som "kombin" kommer att hÃ¥lla?  Det var detta jag var lite osäker. HÃ¥ller verkligen eventuellt tryck i utloppsledningen emot sÃ¥ mycket pÃ¥ trycket i inloppet som skall öppna den fjäderbelastade käglan?

Kan man bara lÃ¥ta den gamla säkerhetsventilen stanna i öppet läge, eller är det för stor risk att den skall hoppa tillbaka till stängt läge igen?  Kan man stoppa in en liten plastring eller pinne för att gillra upp den i öppet läge?  GÃ¥r det att skruva ut fjädern pÃ¥ nÃ¥got sätt, utan att säkerhetsventilen släpper ut nÃ¥got vatten (förutom i utloppet förstÃ¥s).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Säkerhetsventil
« Svar #3 skrivet: 11 juli 2007, 21:52:22 »
Trycket kan bli dubbelt om den första blir tät.  Har du tex 2kpa pÃ¥ baksidan ventilen och fjädern öppnar vid 2kpa behövs det 4kpa tryck för att öppna ventilen, först mÃ¥ste trycket pÃ¥ baksidan bli kika stort som pÃ¥ framsidan och sedan mÃ¥ste fjädern tryckas ihop.
Det går säkert att sabba den läckande och plocka bort fjädern, den bör ju vara ditsatt från "kransidan".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Säkerhetsventil
« Svar #4 skrivet: 11 juli 2007, 22:00:27 »
AngÃ¥ende trycket, sÃ¥ antog jag att tryckets betydelse pÃ¥ utloppssidan skulle ha en mycket mindre betydelse än trycket pÃ¥ inloppet, med en mindre exponerad yta pÃ¥ utloppet jämfört med inloppet, och ett tryck som inte är i fjäderns rörelseriktning.  Men det är kanske fel tänkt?

Skall nog försöka att skruva ur fjäderbelastningen...  DÃ¥ borde det vara tämligen säkert...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Säkerhetsventil
« Svar #5 skrivet: 11 juli 2007, 22:30:55 »
Det finns ett annat sätt som kan få gamla s-ventiler att täta. Knacka på sidan av ventilen med lämpligt tillhygge, det kan hjälpa käglan att täta. knUp En nödlösning, tills tillfälle yppar sig för att göra jobbet riktigt.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!