Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare  (läst 4903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dev

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kristianstad:s trakten
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej alla värmepumpsgurus! :)

Tack för ett riktigt bra forum som man kan lära sig massor i! Thumbsup

Har nu kommit så långt i vårat värmepumpsköp att vi hamnat på nedanstående konf.

IVT Greenline HT Plus E9 med 500 slang, DVB200/90FC varmvattenberedare och 100 l arbetstank.

Huset är 1 1/2 med 100 på bottenplan och 80 på ovanplan.
Har i nuläget inga radiatorer på ovanplan utan ska kompletera vid inredning av ovanplanet.

Och undrar då om IVTs 100l arbetstank räcker om jag måste strypa flödet på vissa radiatorer
och dom inte är termostatstyrda utan har manuel strypning(konstantläge).
Har 10 st radiatorer på nedan plan och tror det kan bli aktuellt att strypa på 3 st då rummen är ganska små och dom övriga ganska stora.
Det är väl drygt 3 meter per strupen radiator (matningen från pannan går upp på vinden och upp mot taket och matar i sin turen en stam
som i sin tur matar 4 stammar med 2-3 radiatorer kopplade från(parallelt))
som jag räcknar det blir minskat flöde i.
Rören är 25 och systemet är uppbyggt för självcirkulation om jag förstått det rätt.
Ska så småning om kompletera med ytterligare 4 radiatorer i bottenplanet.
Funderar på om jag ska välja IVTs 300l tank istället.
Priset är väl inte så pass mycket högre, 100l skulle gå på drygt 4000:-

Någon som vill uttala sig i frågan? :)


« Senast ändrad: 31 maj 2007, 12:56:49 av dev »
VP: IVT Greenline HT Plus E9, 500m slang, DVB200/90FC varmvattenberedare och 100 l arbetstank.
Hus: 1 ½ plan från sekelskiftet på 180m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2007, 13:54:13 »
Om systemet är byggt för självcirkulation med entumsrör och troligen rejäla sektionsradiatorer? ??? så har du rätt mycket vatten i systemet ändå, jag tror att en 100 liters tank kan räcka. Väljer du en 300 literstank, ställ då upp tillskottstimern då jag misstänker att du kommer få en rätt hög omsättningstid på systemet.

Det blir normalt inga problem att strypa några radiatorer med manuell instrypning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dev

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kristianstad:s trakten
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2007, 14:10:57 »
Tack för det snabba svaret! :)

Men hur funkar det när jag inrett på vinden och jag ändrar på systemet (ganska opraktiskt rördragning) så att självcirkulationen inte
fungerar likadant som nu. Räcker det då med 100l, visserligen blir det radiatorer istället för rören.
Radiatorerna är H=600 Djup=80 L=1100, vad räknas det som? Liten, mellan, eller stor? ???
Har mängden radiatorvatten någon betydelse för själva VP:n, då jag tänker att jag bara värmer 75% av huset i dags läget?


VP: IVT Greenline HT Plus E9, 500m slang, DVB200/90FC varmvattenberedare och 100 l arbetstank.
Hus: 1 ½ plan från sekelskiftet på 180m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2007, 18:55:03 »
Vad är det för typ av radiatorer?
Dubbla med konvektorplåt emellan är helt OK grejor.
Sen kan det bli problem om inte alla rör har samma dimension, flödet kan bli bra mycket sämre om dimensionen pÃ¥ de nyare grejorna är mindre, detta kan dÃ¥ balanseras genom att du stryper in alla gamla radiatorer sÃ¥ att vattnet även tvingas in i de nyare delarna.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2007, 20:02:40 »
Men hur funkar det när jag inrett på vinden och jag ändrar på systemet (ganska opraktiskt rördragning) så att självcirkulationen inte
fungerar likadant som nu. Räcker det då med 100l, visserligen blir det radiatorer istället för rören.
Radiatorerna är H=600 Djup=80 L=1100, vad räknas det som? Liten, mellan, eller stor? ???
Har mängden radiatorvatten någon betydelse för själva VP:n, då jag tänker att jag bara värmer 75% av huset i dags läget?

Rätta mig gärna om jag har fel,
men självcirkulationen förstör du hur som helst, eftersom det kommer att hamna en CP i systemet som hanterar cirkulationen.

Volymtanken är väl tänkt för att se till att antalet start-stopp blir så få som möjligt om volymen på resten av systemet är för litet. I det fall att du adderar fler radiatorer kommer den totala volymen att öka och likaså behovet av extra volym i form av en tank.

I mitt fall så valde jag att ha en extra tank på 100L fast jag bygger ut systemet med 4 vanliga radiatorer och 2 st fläktkonvektorer detta eftersom jag sannolikt skulle dra på mig onödigt mycke start-stopp under hösten och våren då det är lite halvkallt.

/markus
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad dev

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kristianstad:s trakten
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2007, 20:13:32 »
Hmm... Sc:,h Dom ser likadana ut som Rinkabyrörs sektionselement REX-R, är det bra eller ska man kika på en annan modell till ovanplan. Hade tänkt att kompletera med rex-r på nedanvåningen om jag inte kan få tag på några begagnade. Helst vill nog sambon ha samma på ovan plan.

Är dom tillräkligt effektiva?  ??? Vilken dimension ska man ha pÃ¥ rören pÃ¥ ovanplan för att fÃ¥ optimalt flödde, kan förlägga dom längs väggarna, där kommer det att bli kryputrymmen sÃ¥ dom kommer inte synas men man kan krypa in och inspektera dom.

Svar på meskola: Har tidigare även haft en CP på oljepannan, antar att självcirkulationen inte varit optimal tidigare men att den kanske underlättat värmetransporten lite. Angav det mest då det resulterade i att jag har aningens längre rördragningar.

Föresten tack för reponsen killar! Thumbsup

VP: IVT Greenline HT Plus E9, 500m slang, DVB200/90FC varmvattenberedare och 100 l arbetstank.
Hus: 1 ½ plan från sekelskiftet på 180m2

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2007, 20:20:35 »
Svar på meskola: Har tidigare även haft en CP på oljepannan, antar att självcirkulationen inte varit optimal tidigare men att den kanske underlättat värmetransporten lite. Angav det mest då det resulterade i att jag har aningens längre rördragningar.

Misstänkte att det var sÃ¥ eftersom självcirkulation är förhÃ¥llandevis omodernt och kanske inte det effektivaste sättet...  ;D
men ett system dimensionerat för självcirkulaiton har jag uppfattat är bar i VP hänseende...

/marku´s

Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2007, 07:15:48 »
Hmm... Sc:,h Dom ser likadana ut som Rinkabyrörs sektionselement REX-R, är det bra eller ska man kika på en annan modell till ovanplan. Hade tänkt att kompletera med rex-r på nedanvåningen om jag inte kan få tag på några begagnade. Helst vill nog sambon ha samma på ovan plan.

Är dom tillräkligt effektiva?  ??? Vilken dimension ska man ha pÃ¥ rören pÃ¥ ovanplan för att fÃ¥ optimalt flödde, kan förlägga dom längs väggarna, där kommer det att bli kryputrymmen sÃ¥ dom kommer inte synas men man kan krypa in och inspektera dom.

Det där med effektiviteten måste man nästan räkna på hur mycket W/m2 boyta som de ger. Den du angav (590x75x1080) ger 666 W vid DT30 enligt Rinkaby, en sån räcker till max ca 10 m2 boyta i ett äldre hus. För en vind på 80 m2 bör du nog ha minst 8 st.

Sen bör man ha samma dimension när man bygger ut som på befintligt just för att få ett jämnt flöde, men det kan vara svårt och dyrt att hitta rör grövre än 22 mm men det är absolut minimum.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dev

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kristianstad:s trakten
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2007, 08:06:43 »
Det var ju tur att jag tänkt kompletera med några extra radiatorer på neder plan för att slippa frysa till vintern! :)
Har nyligen flyttat in i huset så jag vet inte riktigt hur varmt/kallt det blir på vintern, men ganska dragit om fötterna skulle jag tro.
Krypgrund med endast orginal plankgolv på! Thumbsup Men det är sånt man får ta när man skaffar hus från sekelskiftet. :)

Hur funkar det om man dubblar längden på rex-r radiatorerna, blir det den dubbla effekten eller?
Kan ev få tag i liknande mina men med dubbla längden, är det okej att använda begagnat?
Vilken typ av rör ska man använda för att bygga ihop med det gamla systemet? Koppar? Järnrör?
Har levt hela livet med direktverkande el så jag är inte så insatt i det här med vattenburen värme. :D
VP: IVT Greenline HT Plus E9, 500m slang, DVB200/90FC varmvattenberedare och 100 l arbetstank.
Hus: 1 ½ plan från sekelskiftet på 180m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare
« Svar #9 skrivet: 01 juni 2007, 11:04:15 »
Dubblar du längden på radiatorn så dubblas uteffekten, jepp.
Begagnade radiatorer funkar lika bra som nya.
Jag tror att de flesta gamla system är byggt i järn, väljer du detta så finns det 1''-rör att få tag på. Jag har aldrig hållt på med (schysta) järnrör men jag misstänker att det är mycket jobb med detta. Koppar är betydligt enklare att jobba med men det är dyrare, man måste använda mässing vid övergångarna mellan järn och koppar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dev

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kristianstad:s trakten
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2007, 14:52:31 »
Det låter ju som det vettigaste är att fortsätta med 1":s rör om man kan få tag på det.
Antar att det blir mer jobb iofs då man måste gänga rören.
Men hur är det med hållbarheten på järnrören, är det samma som koppar eller dom rostar inifrån? Sc:,h
Håller tummarna och hoppas att jag kan få tag på 4st 180 långa radiatorer från ett rivningshus
för en smörgåstårta, vore lite billigare än Rinkaby rör. :) Föresten kan man köpa upphängningar lösa
eller man måste få dom med också?
VP: IVT Greenline HT Plus E9, 500m slang, DVB200/90FC varmvattenberedare och 100 l arbetstank.
Hus: 1 ½ plan från sekelskiftet på 180m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare
« Svar #11 skrivet: 01 juni 2007, 18:56:27 »
Det som händer med järnrör är att syret i vattnet reagerar med järnet och bildrar järnoxid. Radiatorvattnet blir då svart men då allt syre reagerat ut händer inget mer. Så länge som vattnet inte byts ut så funkar detta bra. Man kan givetvis byta vattnet några gånger under rörens livstid, men för mycket nytt vatten kan resultera i att rören så småningom tunnnas ut och kan börja läcka.

Om du kan få loss några radiatorer från en rivningskåk, se till att få med upphängningarna också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare
« Svar #12 skrivet: 01 juni 2007, 22:58:49 »
Jula har en billig gänverktygssats för järn (stål) rör, runt 800:-.
Använd lin och pasta (för allt i världen inte gängtejp)
när du skruvar ihop rören, det är idiotsäkert.
Hållbarheten är extremt bra kanske längst av alla system
om man inte byter ut vattnet för ofta som Carl skriver.
Läste dock någonstans att den syremängd som finns i
vattnet om man byter det i ett normalstort system bara
genererar ca 4 gram rost, inte alltför allvarligt.
Billigt är det också jmf med koppar, snart vågar man väl inte ha koppar
hemma med risk för att bli rånad :)
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad dev

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kristianstad:s trakten
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare
« Svar #13 skrivet: 02 juni 2007, 23:01:38 »
Okej, satsar på att få med upphängningarna också! ;)

Dom kommer väl att tappa ur systemet när dom installerar VP:n och jag får väl tömma när jag
kompleterar med nya radiatorer. Men det ska väl klara sig hoppas jag.
Ska man be dom sätta ventiler på rören till radiatorerna med avtappningskran så man kan
tömma radiator kretsen och VP:n för sej eller?  Sc:,h

Behöver man tömma helt för att byta termostaterna, har 2 st moderniteter som läcker eller man kan fixa dom på något sätt? ???

Kör med lin och pasta =), fick dra om inkommande vattnet då jag kopplade ur pannan
för oljan tog slut och kopplade in en VVB som jag lånat (15l brrrr)

Tack för tipset om gängsatsen! Thumbsup
VP: IVT Greenline HT Plus E9, 500m slang, DVB200/90FC varmvattenberedare och 100 l arbetstank.
Hus: 1 ½ plan från sekelskiftet på 180m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av arbetstank/ac-tank/volymförstorare
« Svar #14 skrivet: 03 juni 2007, 09:54:38 »
Avstängningar till radiatorerna behövs, avtappning brukar finnas på VP:n. Systemet kommer att tappas ur då VP:n installeras, passa på att byta ut trasiga koppel mm då. Sen behöver du inga termostater, det räcker med ventildelen. Ta gärna nån sort där det är enkelt att förinställa grundflödet, typ Danfoss.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!