Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tuning av Ivt Ht plus C9  (läst 5390 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Schumi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kleppe, Norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tuning av Ivt Ht plus C9
« skrivet: 14 december 2008, 22:52:00 »
Hos meg anbefalte innstallatøren å kjøre anlegget og sløyfene manuelt uten termostater. Kun stille inn knekk kurven og åpningen på diverse sløyfer til ønsket temp var oppnådd.
Er dette en rimeligere måte å kjøre anlegget på, eller bør jeg kjøpe termostater til anlegget. (Har ledninger og el bokser klart der det trengs)
Hvofor er det eventuelt en fordel med å kjøre anlegget og sløyfene manuelt?
Jeg merker at så lenge det er konstant sirkulasjon i systemet, så dropper returen fort og pumpen stopper og starter flere ganger i døgnet.

« Senast ändrad: 16 december 2008, 21:50:59 av Schumi »
Ivt Ht Plus 9
Borehål 160meter
Varmer opp just nu 180kvdm av 320 totalt
1 år = 3500 timer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tuning av Ivt Ht plus C9
« Svar #1 skrivet: 19 december 2008, 09:58:34 »
Jag gissar att en sløyfene är det som på svenska kallas radiator. Normalt behövs inga termostater. Pumpen skall starta flera gånger per dygn. Den kan starta 15-20 gånger per dygn när det är några grader varmt ute utan att det är fel på inställningarna. Blir det kallt ute kommer antalet starter att minska, likaså om det är varmt ute.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Schumi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kleppe, Norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tuning av Ivt Ht plus C9
« Svar #2 skrivet: 22 december 2008, 22:18:33 »
Takker for svar :)

Jeg har gulv-varme. Pumpen går nå ca 10 timer i døgnet ved 2-4 grader ute.
Angrar litt på jeg ikke la varmekabler i mellom gulvvarmen på badene med tidsinnstillning til morgene. Nå er gulvflaten lite kald syns jeg, men varm da varmen står på.
Ivt Ht Plus 9
Borehål 160meter
Varmer opp just nu 180kvdm av 320 totalt
1 år = 3500 timer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tuning av Ivt Ht plus C9
« Svar #3 skrivet: 23 december 2008, 19:08:30 »
IVT-pumparna arbetar normalt med 5 graders differens mellan till och frånslagstemperatur. Har man golvvärmesystem, kan man minska differensen. Det blir då jämnare värme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Schumi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kleppe, Norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tuning av Ivt Ht plus C9
« Svar #4 skrivet: 23 december 2008, 21:26:49 »
Ja Roland jeg har funnet meny 1.4  koblingsdiffen, den stod som du sa pÃ¥ 5, satte denne ned til 4 nÃ¥. Mulig jeg mÃ¥ stille inn gulv-varme sløyfene litt mer nÃ¥, pga overflate tempen blir litt lavere pÃ¥ bade gulvet. Ergo jeg mÃ¥ skru opp tempen og stille inn returen pÃ¥ resterende i huset.
Eller er dette feil fremgangsmetode?
Ivt Ht Plus 9
Borehål 160meter
Varmer opp just nu 180kvdm av 320 totalt
1 år = 3500 timer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tuning av Ivt Ht plus C9
« Svar #5 skrivet: 23 december 2008, 22:18:15 »
När man ställer in värmesystem med radiatorer börjar man med att öppna alla termostater. Sedan ser man till att det är finns några radiatorer som kortsluter systemet (ungerfär samma temperatur ut som in). De skall strypas, det är väl där sløyfene kommer in gissar jag. Principen bör vara densamma för golvvärmesystem.

Därefter försöker man hitta en lämplig inställning av pumpens reglerkurva. Det kan ta tid när det gäller golvvärme då det tar något dygn eller längre innan en ny inställning. Det kan sen bli frågan om fininställning av strypventilerna om det är något rum som blir för varmt. Får hela huset fel temperatur är det pumpens värmekurva som skall ändras.

Sänks kopplingsdifferensen 1 grad skall man inte behöva ändra något annat om jag har förstått IVT:s system rätt. Börvärdet blir detsamma, det är pendligen kring börvärdet som minskar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Schumi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kleppe, Norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tuning av Ivt Ht plus C9
« Svar #6 skrivet: 23 december 2008, 22:43:07 »
Okey, skal forsøke å gjør som du beskriver her Roland :)

Jeg har hatt pumpen nå i ett år, og måtte justere tempen ned lite i sommer. Men da syns jeg det ble for kaldt i badegulvet. (Er vandt med varmekabler typen el kraft)
Så nå når vinteren er her så har jeg stilt opp tempen lite, tempen e stuen er 22-23 grader det er det på resten av huset. Stiger til 24+ ved kvelden da lys står på noen timer.
Problemet ligger kun i badegulvet, overflate tempen på flisene er for kaldt syns jeg, mens tempen i rommet er ok, 24-25 grader. Sløyfen ligger som ett sneglehus, altså med avastand 15 cm, resten av huset er 30 cm mellom sløyfene.

Min tanke etter endel forsøk på justering er å sette tempen litt opp slik turen blir varmere, og for å holde tempen nede i resten av huset utenom badet blir å strupe ned ventilene som ikke går til badet og la baderommet stå fullt åpen. Og da koblingsdiffen var på 5 grader ble det stor forskjell på tempen, så jeg satte denne ned til 4.

Jeg har stilt inn på kurvan 1.3, og husker ikke standard innstillingene. Vet du hva de skal stå på?
Ivt Ht Plus 9
Borehål 160meter
Varmer opp just nu 180kvdm av 320 totalt
1 år = 3500 timer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tuning av Ivt Ht plus C9
« Svar #7 skrivet: 24 december 2008, 11:36:26 »

Jeg har stilt inn på kurvan 1.3, og husker ikke standard innstillingene. Vet du hva de skal stå på?


Det beror på husets isolering, man måste prova sig fram. Vill man att samma inställning skall fungera över ett större utetemperaturintervall måste reglerkurvan knäckas nedåt vid låga utetemperaturer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Schumi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kleppe, Norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tuning av Ivt Ht plus C9
« Svar #8 skrivet: 24 december 2008, 12:44:37 »
Akkurat, ja jeg vil tro det er bra isolert da huset er bygget i 07/08. Da skal jeg sjekke det litt ut og justere etter følelsen.

Men hva med overflate tempen på baderomsgulvet, der er ikke tempen direkte kald, men kunne gjerne vert varmere etter mitt behov.
Det er gjerne slik at på ett vannsystem kontra strøm system så vil det bli naturlig med en lavere temp på gulvets overflate?
I og med jeg kjører uten termostater så sirkulerer vannet i sløyfene konstant, og blir oppvarmet da det er for lav retur. Det jeg har sett er at det kan gå flere timer før retur blir kald nok til å varmes oppp igjen. Da den varmes opp er turen oppi 40 grader og da kjens gulvet bra varmt, men da pumpen slutter med å produsere varmen fortsetter systemet og sirkulere, og tempen på returen synker fort og da blir det lite kaldere.

Er det derfor bedre med termostater? De stenger og lukker sløyfen helt eller er de alltid litt åpne?

God jul forresten :)
Ivt Ht Plus 9
Borehål 160meter
Varmer opp just nu 180kvdm av 320 totalt
1 år = 3500 timer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tuning av Ivt Ht plus C9
« Svar #9 skrivet: 25 december 2008, 16:12:03 »
Termostater kan ge problem med golvvärme i och med att det tar så lång tid för systemet att reagera på en förändring. I det här fallet med cykeltider på flera timmar skulle jag vilja rekommendera att prova med 3 graders kopplingsdifferens. Det blir några fler starter per dygn men golvets temperatur blir jämnare.

Mindre kopplingsdifferens hjälper inte mot kallt badrumsgolv. Att det känns kallt beror nog på golvmaterial och det faktum att man ofta går barfota där. Tätare slingor i badrumsgolvet hade hjälpt men det är lite sent nu.

Ställer man in värmen sÃ¥ att badrumsgolvet känns bra och använder termostaterna eller strypventilerna för att reglera temperaturen i de andra rummen kan det bli sÃ¥ att det blir ojämn temperatur över golvet dÃ¥ flödet i de sløyfene (nu begriper jag vad det betyder) blir lÃ¥gt. Har inga rÃ¥d att ge, problemet är utanför vad jag tycker är mitt kompetensomrÃ¥de. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Schumi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kleppe, Norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tuning av Ivt Ht plus C9
« Svar #10 skrivet: 27 december 2008, 13:14:50 »
Termostater kan ge problem med golvvärme i och med att det tar så lång tid för systemet att reagera på en förändring. I det här fallet med cykeltider på flera timmar skulle jag vilja rekommendera att prova med 3 graders kopplingsdifferens. Det blir några fler starter per dygn men golvets temperatur blir jämnare.

Mindre kopplingsdifferens hjälper inte mot kallt badrumsgolv. Att det känns kallt beror nog på golvmaterial och det faktum att man ofta går barfota där. Tätare slingor i badrumsgolvet hade hjälpt men det är lite sent nu.

Ställer man in värmen sÃ¥ att badrumsgolvet känns bra och använder termostaterna eller strypventilerna för att reglera temperaturen i de andra rummen kan det bli sÃ¥ att det blir ojämn temperatur över golvet dÃ¥ flödet i de sløyfene (nu begriper jag vad det betyder) blir lÃ¥gt. Har inga rÃ¥d att ge, problemet är utanför vad jag tycker är mitt kompetensomrÃ¥de. 

Jeg har lagt slyngarne med en avstand på 15 cm som anbefalt av innstallatør. Men på oppholdsrom har jeg lagt avstanden på 30 cm som også er anbefalt på 20mm rør typen jeg har brukt.

Hvis jeg lar pumpan starte og stoppe enda mer(setter koblings diff til 3), vil det forkorte levetiden til kompressoren?

Jeg er takknemlige for dine tips Roland og har vert til stor hjelp sålangt.

Skal forsøke på å stille inn tempen slik som du sa på baderummet og justere resten etter den sløyfen.



Ivt Ht Plus 9
Borehål 160meter
Varmer opp just nu 180kvdm av 320 totalt
1 år = 3500 timer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tuning av Ivt Ht plus C9
« Svar #11 skrivet: 27 december 2008, 14:31:33 »

Hvis jeg lar pumpan starte og stoppe enda mer(setter koblings diff til 3), vil det forkorte levetiden til kompressoren?


Svårt att säga, det finns naturligtvis en gräns där antalet starter börjar påverka livslängden men det verkar som om ingen vet var den går. Under 10-15 starter per dygn skall det inte vara något problem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Schumi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kleppe, Norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tuning av Ivt Ht plus C9
« Svar #12 skrivet: 31 december 2008, 13:50:18 »
Da har jeg klarat å få tempen i badrumsgulvet til en fin komfort :)

Stilte på 1.4 koblingsdiffen ned fra 5 til 4, og justerte ned varmekurvan 1.1 til 3.7

Jevner varme over det hele og til nå en behagelig temp på gulvet i baderummet.

Men idag så jeg at GT10 og GT11 hadde nesten samme temp. Borvarde ut -0,9 og inn -0,6. Har ikke sett de temp resultatene før.
Det har vert mer slik: Ut -0,5 til -1 og Inn 1 til 3 grader. Går pumpen for ofte og klarer ikke å varme opp borehullet fort nok?

Disse temperaturene så jeg da den var på slutten av sin oppvarming av VV, den hadde akkurat nådd sin temp på gulvvarmet og gikk direkte på VV. Og i sluttfasen på VV var tempen ut og inn som beskrevet over her. Jeg forstår ikke helt hvorfor...
Ivt Ht Plus 9
Borehål 160meter
Varmer opp just nu 180kvdm av 320 totalt
1 år = 3500 timer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tuning av Ivt Ht plus C9
« Svar #13 skrivet: 31 december 2008, 14:17:24 »

Men idag så jeg at GT10 og GT11 hadde nesten samme temp. Borvarde ut -0,9 og inn -0,6. Har ikke sett de temp resultatene før.
Det har vert mer slik: Ut -0,5 til -1 og Inn 1 til 3 grader. Går pumpen for ofte og klarer ikke å varme opp borehullet fort nok?


Att GT10 och GT11 visar nästan samma värde behöver inte betyda så mycket. Givarna kan visa fel någon grad eller två. Det faktum att man kan läsa av tiondels grader vilseleder, man tror att de skall vara mer exakta än de är. Till den skillnad mellan GT10 och GT11 som jag avläser på min pump måste jag lägga till 1 grad då ena givaren visar 0,3 grader fel och den andra 1,3 grader. Ställ köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift och läs av när kompressorn har stått still i åtminstone 15 minuter. GT10 och 11 skall då vara samma värde, troligen skiljer de sig åt.

Det skall vara lägre differens i slutet av en varmvattenkörning än när pumpen värmer golvet. Värmebärartemperaturerna är betydligt högre vid varmvattenberedning = lägre effekt på pumpen = lägre värmeuttag från berget = lägre differens mellan köldbärartemperaturerna.

Problem med borrhÃ¥let visar sig genom att köldbärartemperaturerna är lÃ¥ga. Det är inte frÃ¥gan om det i det här fallet. Differensen är en funktion av köldbärarpumpens hastighet, effektuttaget och, vilket är troligt i det här fallet, felvisning hos givarna.   

Gratulerar till badrumsgolvet!
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Schumi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kleppe, Norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tuning av Ivt Ht plus C9
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2009, 22:48:57 »
Ett nytt spørsmål angående timeren på tilskuddtimer. Jeg har satt timeren til å gå på i 6.2 til 120minutt, men problemet er at sekundene teller ned til 0 og begynner på nytt uten at minutt tellere teller ned.
Eksempel: 1.59.59---->1.59.00----->1.59.59 ikke 1.58.59
Skal det være slik?
Ivt Ht Plus 9
Borehål 160meter
Varmer opp just nu 180kvdm av 320 totalt
1 år = 3500 timer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!