Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperaturer i borrhÃ¥let  (läst 2739 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Temperaturer i borrhålet
« skrivet: 10 augusti 2004, 18:06:34 »
Hej på er
Har någon mätt temperaturen på vattnet i borrhållet topp till botten vid stillestånd och sett hur temperaturen ökar med hålets längd, samt hur dessa temperaturer sjunker som mest. Att bara köra runtköldbäraren får man ett medelvärde vilket blir missvisande.

Sitter och provar en dimensionering på en värmeväxlare omden skulle klara av utan köldbärarslangar? Som prov satte jag 4grader in på vattnet och 1 grad ut, kikar jag på plattan på vattensidan så sjunker den till som minst 0,3 grader vilket skulle innebära att ingen påfrysning.

Tacksam om nÃ¥gon kan bidra med  information, i värsta fall för man ta kontakt med nÃ¥gon och frÃ¥ga om man för provmäta, en arbets kamrats borrhÃ¥l är under hans infart, tror inte han skulle gilla om vi mätte där

satt och läste en rapport från SGI men tyckte den var väldigt diffus angående svenska förhållanden

Någon som känner till någon rapport om öppna system?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Temperaturer i borrhålet
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2004, 22:35:05 »
Vet att SGU har gjort omfattande tempmätningar i obelastade borrhål. Säsongsvariationen är rätt hög även i ett obelastat borrhål.
tilltagande temp med tilltagande djup kan vi nog glömma om vi nu inte borrar mycket djupt.
på Geotec (brunnsforum) har sånt diskuterars tidigare.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Re:Temperaturer i borrhålet
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2004, 10:30:04 »
Hej Bertil
Läste Varia 511, efter en del lusläsning så hittade jag lite mer, men det finns en hel del fel i rapporten så man undrar ibland vad som är rätt.

I den rapporten var det dock knapert med direkta mätningar, inget på öpnna kolletorsystem vilket är det jag tycker är intressesant. Samt inget hur temperaturer ändras med belastning och med dess varaktighet

För de som vill ha lite mer kött pÃ¥ benen skulle jag klart rekomendera att läsa den, den är ju pÃ¥ svenska och bara 236 sidor  ;D
Går att ladda ner som pdf från deras hemmsida

Mewn det varkar som en kompis grannar kan släppa till så jag kan få mäta på de hålen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Re:Temperaturer i borrhålet
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2004, 21:15:01 »
Byggforskningsrådet gav för länge sedan ut en rapport som heter Markvärme - En handbok om termiska analyser av Johan Claesson m.fl. Del III innehåller en hel del information om hur temperaturen varierar med belastning och tid.

Tyvärr är det nog så att den numer är mycket svår att tag i.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Erland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Temperaturer i borrhålet
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2004, 15:17:07 »
Hej R717!
Tack för de vänliga orden! Jag har inte lurat ut vem du är än, jag har ju haft att göra med ett antal syskonpar under åren annars får du väl ge dig till känna på erland.ejder@edu.laholm.se

När jag skulle ha borrat i våras funderade jag på att montera en lina med temperatursensorer i borrhålet, men när jag fann att det skulle behövas ett extra, tomt rör för att kunna få ner en sådan utrustning avstod jag eftersom jag befarade att det skulle minska vattenomsättningen i hålet.

Det moderna sättet att mäta borrhålstemperaturer är annars den sk OTDR- (eller DTS-)metoden: en laserpuls sänds genom en optiisk fiber i borrhålet och bakåtspritt ljus analyseras. Fibern kostar bara 10 - 15 kr/m men mätutrustningen ca en halv million. Det lär finnas minst en utrustning i Sverige.

Se t ex

www.geso-jena.de/en/publikationen.htm

och där

Hurtig et al:  Fibre optic temperature measurements: a new approach to determine the dynamic behaviour of the heat exchange medium inside a borehole heat exchanger.

och

Hurtig et al:  Faseropische Temperaturmessungen in Bohrungen - Messmethodik und Ergebnisse -

Se särskilt fig. 7 i den senare där det framgår vilka stora variationer man kan ha i värmesituationen på olika djup i ett borrhål!

Jag har nu två borrhål på vardera 121 m, 2,5 m till vatten, 8 resp 10 m till berg. Det första hålet gick in i väldigt krossat berg och massor av vatten på 113 m och det andra ger en del vatten men inte alls så mycket. Jag har satt precisionstemperatursonder på båda ingående rören bl a för att se om det vattenrika hålet ger mer värme vid lika strömning.

Vad gäller Euronoms Exotank VPS 500 har jag bara gjort lite testkörninmgar än, det finns ju ingenstans att dumpa utvunnen energi just nu, jag får återkomma.

Erland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!