Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ackumulatortank av gammal oljetank  (läst 1528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Ackumulatortank av gammal oljetank
« skrivet: 06 september 2006, 21:30:33 »
Klippt från ett annat ämne:
Tack för bra inlägg. J
ag har redan en ack tank,den är på 3kubik( ombyggd oljetank). Det känns som om den har gjort sitt. 3 Kubik va mycket å värma upp när jag elda med ved. I tanken går det rör som värms upp av vattnet. Dessa rör går till elementen. Vet dock inte riktigt hur detta funkar. Han som byggde huset drog rör både hit och dit. De rörläggare jag har haft hemma hos mig har alla sagt att det är många rör.

Funkar det? Är det ingen risk att den rostar sönder och läcker?

Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Smultron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Ackumulatortank av gammal oljetank
« Svar #1 skrivet: 07 september 2006, 20:16:42 »
Det har funkat i sedan 1978, frågan är hur länge till.Det kan jag inte svara på. Men tanken har slagit mig att någon dag när jag går ner till pannrummet ska tanken va tom. Det har tack och lov inte hänt än.
Hus byggt 1977 330kvm totalt. Uppvärmt ca 300kvm. Nibe 1215 8,5 kw 183m borra 180 aktivt. Installerad 15 nov 2006. Bor i Sotenäs kommun(Västkusten)

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Ackumulatortank av gammal oljetank
« Svar #2 skrivet: 07 september 2006, 21:36:03 »
varför skulle den rosta söner?? det är ju dött vatten både i panna och radkrets.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Ackumulatortank av gammal oljetank
« Svar #3 skrivet: 07 september 2006, 22:21:51 »
varför skulle den rosta söner?? det är ju dött vatten både i panna och radkrets.

Är det helt dött då? Det är väl inte tryck i tanken?

Jag tänker att det bara är en tank fylld med vatten utantryck där värmen både hämtas och lämnas via kopparslingor. Är den inte helt tät så kommer det in syre och vattnet blir frätande. Men har tanken hållt tätt i nästan 30 år så funkar det ju uppenbarligen :)

Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!