Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KB-ut dubbelt upp mot KB-in  (läst 2137 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
KB-ut dubbelt upp mot KB-in
« skrivet: 21 maj 2007, 22:33:36 »
Jag har sedan installation haft helt normal KB-temp, dvs då kompressorn inte jobbar så ligger in- resp ut på samma nivå med möjligen någon tiondels grad diff.
Under drift är KB-diffen 3-5 grader.

Hux flux är KB helt omvänt. KB-in ligger på 6-7 grader och KB-ut på 12-13 grader. Dvs jag har dubbelt så hög uttemp när kompressorn inte är i drift.
Under drift ligger KB-ut bara ett par grader lägre, men fortfarande klart över KB-in.

¿Que?

Pumpen tycks funka helt normalt trots att den förefaller värma upp borrhålet istället för att dra ur värme ur det.
Inga larm har gått i pumpen.

Kan det vara fel i någon givare, eller ska jag höja farten i cirkulationspumpen?
Nu har jag satt cirkulationspumpen att gå kontinuerligt, men det tycks inte förändra något.

Vad tror ni experter?
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: KB-ut dubbelt upp mot KB-in
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2007, 05:43:31 »
Förmodligen en defekt (eller lossnad) tempgivare på KB-ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: KB-ut dubbelt upp mot KB-in
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2007, 09:13:59 »
Kör kb pumpen separat, dvs med stoppad kompressor. Åtmistone Nibe har en funktion så att man kan göra det. Läs sedan av kb värdena, de skall då var lika. När vp srår kan spillvärme ev göra att man får avikande värden.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: KB-ut dubbelt upp mot KB-in
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2007, 09:49:43 »
Kör kb pumpen separat, dvs med stoppad kompressor. Åtmistone Nibe har en funktion så att man kan göra det. Läs sedan av kb värdena, de skall då var lika. När vp srår kan spillvärme ev göra att man får avikande värden.

///AndersA

Jo, det var just det jag gjorde genom att sätta KB-cirkulationspumpen att gå kontinuerligt och felvisningen är densamma.
Det förefaller som om felet är linjärt, dvs KB-ut-tempen anges konstant som 6 grader över det korrekta värdet.
Rickard prickar nog rätt i att det handlar om en defekt givare.
Någon som vet om man måste tappa ur KB-vätska för att kunna byta givaren, eller om den sitter utanpå röret? Det är fullt av isolering så man ser det inte vid snabb blick.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: KB-ut dubbelt upp mot KB-in
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2007, 12:16:06 »
På de flesta vp sitter de utanpå röret.


//AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: KB-ut dubbelt upp mot KB-in
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2007, 14:00:00 »
Ringde och pratade med Nibes support som skickar en ny givare till mig.
Mycket god service.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: KB-ut dubbelt upp mot KB-in
« Svar #6 skrivet: 22 maj 2007, 14:42:28 »
Du vet väl om att du kan kalibrera värdena på givarna i styrdatorn på Nibe. jag vet inte om det går att motverka så stor missvisning som du hade men några grader går. Kolla i manualen.
Ja jag håller me dom Nibes goda service, har bara goda erfarenheter.
AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: KB-ut dubbelt upp mot KB-in
« Svar #7 skrivet: 22 maj 2007, 15:14:57 »
Du vet väl om att du kan kalibrera värdena på givarna i styrdatorn på Nibe.
Jag är nästan säker på att det inte går på 1230.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: KB-ut dubbelt upp mot KB-in
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2007, 09:00:40 »
Det går inte att kalibrera värdena på 1230, vilket är en smula problematiskt.
Jag har monterat en ny givare som fungerar utmärkt.
Problemet är bara att den inte är matchad med givaren i KB-in, vilket i sin tur innebär att de visar olika temperatur........
Så nu är frågan om jag ska byta givare även i KB-in för att få samma värde?
Ja, herregud....... huvuddunk
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 771
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!