0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, så är det ju, men jag tyckte det såg ut som en "kork" som var skruvad på toppen av kärlet, kanske bara en synvilla?Det finns ju de som påstår att man kan få kavitation på cirkpumpen om man har systemet trycklöst, så det skapat ett undertryck på sugsidan.Vet inte om det stämmer, men det var ju någon av installatörerna som påstod det. cocacola?
Vill alltid ha minst 4 mvp på sugstudsen Oavsett drifttemperatur på vattnet Det kan uppstå kavitation . Sen montera säkerhets ventilen Det sker en avdunstning av alkoholen Inga öppna kärl inomhus med alkohol i Cc
I helgen var det dags att byta ut den gamla pumpen. Det var planerat att gå på en dag. Klockan 9 började lossmontering av gamla pumpen. Största problemet här var att tekniktanken bara hade bottendränering av radiatorvattnet, tappvattenberedaren hade bara toppanslutningar. Det visade sig även att golvet har bakfall vilket gjorde att tömning av tanken tog ett tag längre än tänkt. När pump o tank var ute var det dags att rulla in nya pumpen. På allmän inrådan härifrån så avstod jag från att ta ut kyldelen, utan rullande istället in den på plats med hjälp av rörstummpar och två reglar.Även inkopplingen tog längre än tänkt. Om man dessutom har barn som vill ha skjuts och hästar som ska matas så rinner tiden iväg. Trots att inget riktigt strulade så var jag inte klar framåt middagstid. Dock var tappvattnet klart så vi hade vatten i kranarna, så med kallvatten och både kakelugn och vedkamin så fick pumpen vila sig till nästa dag. Dag två fixades de sista anslutningarna och utegivaren. Att KB rören går att vika ner åt sidan är bra, men eftersom de sitter på samma höjd i pumpen så blir vinklarna lite sisådär när de är nervikta. Antingen måsta den ena peka lite snett bakåt eller snett uppåt. Återstår att fixa är lite klamring och isolering av rör samt montering av innomhusgivare. Även expansionskärlet ska såsmåningom bytas till orginal med lock.Så var det dags att slå på pumpen. Först höll jag på att få hjärtattack, för när strömbrytaren slås på så blinkar hela displayen till vitt snabbt och slocknar. Ser precis ut som om den går sönder, men kommer snart igång normalt. Under staruppmenyn så startar även KB pumpen. Jag har inget påfyllnadskoppen, utan har fyllt genom expansionskärlet och luftat på utgående sida. När C-pumpen startade så sög dock den i sig ca tre liter ytterligare. Jag lät även den stå här och gå ett tag för att få ut lite mer luft, men det verkade inte komma något mer. C-pumpen ställdes i 10-dagars kontinuerlig drift, men har inte kommit ut någon mer luft och nivån i expansionskärlet har varit konstant. När sedan startmenyn var färdig så undrade jag varför inte kompressorn startade. Tänkte att den skulle känna av givare och kalibrera sig. Men efter en ca 10 minuter började jag bli lite nervös igen. Började leta i menyer om det fanns något sätt att tvinga igång den. På någon meny ser jag dock till min förvåning att tappvattnet har blivit varmare. Attans tänker jag, nu går den bara på elpatron. Jag ser även att pumpen har en frekvens. Det visar sig att den är så tyst att jag tror att det bara är de två c-pumparna som går, trots att även kompressorn går. Jag är van vid en kompressor som låter, men denna är nästintill helt tyst. Ännu står den helt i fabriksinställningar, inget ändrat. Men familjen klagar på att varmvattnet är för kallt. Och jag håller med. I duschen får man vrida på full värme för att få nästan normal värme, men hett blir det inte. 55 grader borde kännas mer tycker jag. Har inte mätt verklig temp ännu, men det känns för svalt.Förra pumpen gick på kurva 9, så jag började där, men fick inte upp temperaturen i huset, så höjde kurvan till 10 nu. Vad jag reagerar på är att på infomenyn står en beräknad temp, men enligt samma meny är verklig temp alltid några grader lägre än beräknad. Varför? Om jag sedan jämför verklig temp med vad mina anläggningstermometrar så diffar det även här där mina termometrar visar några grader under vad pumpen anger. Detta och det i mitt tycke lite svala duschvatten gör att jag undrar om de interna tempgivarnan behöver kallibreras? Jag är bortrest nu och har inte hunnit pyssla och trima i menyerna ännu. Tänkte att allt även mår bra av att bara stå och bli lite inkört. Jag tror även att jag har en luftficka någonstans på övervåningens returkrets från radiatorerna. Denna krets är tyvärr smalrörig, bara 12mm. Framledningen blir varm medan returen är kall, undervåningens retur är mycket varmare. Även bara övre delen av övervåningens radiatorer blir varma. Men trots flera luftningar kommer ingen luft ut. Jag tror det är en luftficka i ett returrör som inte kommer vare sig fram eller bak. Tänkte stänga c-pumpen och framledningen i pannrummet och sedan lufta mycket för att tvinga eventuell luft backåt och upp i en radiator. Det kan ev även vara så att termostaterna, som under bytet var stängda, kärvat och fastnat i stängt läge. Men verkar konstigt att det är samma på alla radiatorer.