Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16  (läst 15183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #45 skrivet: 26 oktober 2016, 20:20:26 »
Nibe har slutet nivåkärl med säkerhetsventil under på KB. Idag har jag ett öppet nivåkärl utan säkerhetsventil, kärlet är ju öppet så det behövs liksom inte. Kärlet är högsta punkt på KB sidan. Jag tänkte låta detta sitta kvar som det är. Ser inget skäl till att byta. Vad förlorar jag på att köra med ett öppet istället för slutet kärl?

(Vet inte vad som hände, men första bilden hamnade vist upp och ner, fick inte bort den så jag la till en rättvänd. )
« Senast ändrad: 26 oktober 2016, 20:26:10 av Tompa001 »
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #46 skrivet: 26 oktober 2016, 20:26:09 »
Det påstås gå lättare lufta med trycksatt system men jag tror inte det gör så stor skillnad så man kan påstå du förlorar nått.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #47 skrivet: 27 oktober 2016, 05:14:49 »
 Sc:,h
Det skall sitta en säkerhetsventil på toppen av nivåkärlet i normalfallet.
Var sitter den i ditt system?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #48 skrivet: 27 oktober 2016, 07:20:32 »
Men är kärlet öppet lär ju inte säk ventilen behövas även om det säkert ska sitta en där enligt boken. Jag har man säk ventil under kärlet tycke den passade bättre där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #49 skrivet: 27 oktober 2016, 07:28:35 »
Ja, så är det ju, men jag tyckte det såg ut som en "kork" som var skruvad på toppen av kärlet, kanske bara en synvilla?

Det finns ju de som påstår att man kan få kavitation på cirkpumpen om man har systemet trycklöst, så det skapat ett undertryck på sugsidan.
Vet inte om det stämmer, men det var ju någon av installatörerna som påstod det. cocacola?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #50 skrivet: 27 oktober 2016, 07:35:07 »
Vill alltid ha minst 4 mvp på sugstudsen
Oavsett drifttemperatur på vattnet
Det kan uppstÃ¥  kavitation .
Sen  montera säkerhets ventilen
Det sker en avdunstning av alkoholen
Inga öppna kärl inomhus  med alkohol i
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #51 skrivet: 27 oktober 2016, 12:58:01 »


Ja, så är det ju, men jag tyckte det såg ut som en "kork" som var skruvad på toppen av kärlet, kanske bara en synvilla?

Det finns ju de som påstår att man kan få kavitation på cirkpumpen om man har systemet trycklöst, så det skapat ett undertryck på sugsidan.
Vet inte om det stämmer, men det var ju någon av installatörerna som påstod det. cocacola?
Vill alltid ha minst 4 mvp på sugstudsen
Oavsett drifttemperatur på vattnet
Det kan uppstÃ¥  kavitation .
Sen  montera säkerhets ventilen
Det sker en avdunstning av alkoholen
Inga öppna kärl inomhus  med alkohol i
Cc

Nej, det är inget lock på, det ser bara ut så.

Att det ska vara slutet inomhus, är det "lag" eller branschnorm eller liknade pga brandfara? Att det skulle dunsta så mycket att det märkbart sänker alkoholhalten på 400l genom denna öppning låter konstigt, även vatten dunstar ju samtidigt då, om än i mindre utsträckning. Men vem vet, kanske under en 25 årstid att det gör skillnad. Mitt kärl har stått öppet i ca 17år utan att frysa ännu. Samtidigt är det inget större jobb att byta kärl till Nibes, nuvarande kärl har inga gängor i toppen så det går inte att sätta på ventil. Var bara lite lat och tyckte att jag hade ett fungerande kärl, samtidigt som vissa tydligen haft svårt att få dessa kopplingar täta. Men lägger in byte av kärl som sista punkt innan igångkörning. Blir det tidsbrist och jag vill köra igång kan man ju enkelt byta det senare.


Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #52 skrivet: 02 november 2016, 13:44:55 »
I helgen var det dags att byta ut den gamla pumpen. Det var planerat att gå på en dag. Klockan 9 började lossmontering av gamla pumpen. Största problemet här var att tekniktanken bara hade bottendränering av radiatorvattnet, tappvattenberedaren hade bara toppanslutningar. Det visade sig även att golvet har bakfall vilket gjorde att tömning av tanken tog ett tag längre än tänkt. När pump o tank var ute var det dags att rulla in nya pumpen. På allmän inrådan härifrån så avstod jag från att ta ut kyldelen, utan rullande istället in den på plats med hjälp av rörstummpar och två reglar.

Även inkopplingen tog längre än tänkt. Om man dessutom har barn som vill ha skjuts och hästar som ska matas så rinner tiden iväg. Trots att inget riktigt strulade så var jag inte klar framåt middagstid. Dock var tappvattnet klart så vi hade vatten i kranarna, så med kallvatten och både kakelugn och vedkamin så fick pumpen vila sig till nästa dag. Dag två fixades de sista anslutningarna och utegivaren. Att KB rören går att vika ner åt sidan är bra, men eftersom de sitter på samma höjd i pumpen så blir vinklarna lite sisådär när de är nervikta. Antingen måsta den ena peka lite snett bakåt eller snett uppåt. Återstår att fixa är lite klamring och isolering av rör samt montering av innomhusgivare. Även expansionskärlet ska såsmåningom bytas till orginal med lock.

SÃ¥ var det dags att slÃ¥ pÃ¥ pumpen. Först höll jag pÃ¥ att fÃ¥ hjärtattack, för när strömbrytaren slÃ¥s pÃ¥ sÃ¥ blinkar hela displayen till vitt snabbt och slocknar. Ser precis ut som om den gÃ¥r sönder, men kommer snart igÃ¥ng normalt. Under staruppmenyn sÃ¥ startar även KB pumpen. Jag har inget pÃ¥fyllnadskoppen, utan har fyllt genom expansionskärlet och luftat pÃ¥ utgÃ¥ende sida. När C-pumpen startade sÃ¥ sög dock den i sig ca tre liter ytterligare. Jag lät även den stÃ¥ här och gÃ¥ ett tag för att fÃ¥ ut lite mer luft, men det verkade inte komma nÃ¥got mer. C-pumpen ställdes i 10-dagars kontinuerlig drift, men har inte kommit ut nÃ¥gon mer luft och nivÃ¥n i expansionskärlet har varit konstant. När sedan startmenyn var färdig sÃ¥ undrade jag varför inte kompressorn startade. Tänkte att den skulle känna av givare och kalibrera sig. Men efter en ca 10 minuter började jag bli lite nervös igen. Började leta i menyer om det fanns nÃ¥got sätt att tvinga igÃ¥ng den. PÃ¥ nÃ¥gon meny ser jag dock till min förvÃ¥ning att tappvattnet har blivit varmare. Attans tänker jag, nu gÃ¥r den bara pÃ¥ elpatron. Jag ser även att pumpen har en frekvens. Det visar sig att den är sÃ¥ tyst att jag tror att det bara är de tvÃ¥ c-pumparna som gÃ¥r, trots att även kompressorn gÃ¥r. Jag är van vid en kompressor som lÃ¥ter, men denna är nästintill helt tyst. 

Ännu står den helt i fabriksinställningar, inget ändrat. Men familjen klagar på att varmvattnet är för kallt. Och jag håller med. I duschen får man vrida på full värme för att få nästan normal värme, men hett blir det inte. 55 grader borde kännas mer tycker jag. Har inte mätt verklig temp ännu, men det känns för svalt.

Förra pumpen gick pÃ¥ kurva 9, sÃ¥ jag började där, men fick inte upp temperaturen i huset, sÃ¥ höjde kurvan till 10 nu. Vad jag reagerar pÃ¥ är att pÃ¥ infomenyn stÃ¥r en beräknad temp, men enligt samma meny är verklig temp alltid nÃ¥gra grader lägre än beräknad. Varför? Om jag sedan jämför verklig temp med vad mina anläggningstermometrar sÃ¥ diffar det även här där mina termometrar visar nÃ¥gra grader under vad pumpen anger. Detta och det i mitt tycke lite svala duschvatten gör att jag undrar om de interna tempgivarnan behöver kallibreras? Jag är bortrest nu och har inte hunnit pyssla och trima i menyerna ännu. Tänkte att allt även mÃ¥r bra av att bara stÃ¥ och bli lite inkört. Jag tror även att jag har en luftficka nÃ¥gonstans pÃ¥ övervÃ¥ningens returkrets frÃ¥n radiatorerna. Denna krets är tyvärr smalrörig, bara 12mm. Framledningen blir varm medan returen är kall, undervÃ¥ningens retur är mycket varmare. Även bara övre delen av övervÃ¥ningens radiatorer blir varma. Men trots flera luftningar kommer ingen luft ut. Jag tror det är en luftficka i ett returrör som inte kommer vare sig fram eller bak. Tänkte stänga c-pumpen och framledningen i pannrummet och sedan lufta mycket för att tvinga eventuell luft backÃ¥t och upp i en radiator. Det kan ev även vara sÃ¥ att termostaterna, som under bytet var stängda, kärvat och fastnat i stängt läge. Men verkar konstigt att det är samma pÃ¥ alla radiatorer. 

Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #53 skrivet: 02 november 2016, 14:13:19 »
Bra jobbat!  tummenupp

Kolla så att inte duschblandaren pajat eller dragit i sig nåt skräp efter bytet. Jag kan lova dig att 55° inte är kallt i duschen. Vi har aldrig haft dåligt med VV med vår 1245-12:a.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #54 skrivet: 02 november 2016, 15:05:32 »
Kul Grattis  tummenupp

Innan du gör något mer, uppdatera mjukvaran så du slipper eventuella tokigheter pga detta.
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #55 skrivet: 02 november 2016, 15:37:55 »
I helgen var det dags att byta ut den gamla pumpen. Det var planerat att gå på en dag. Klockan 9 började lossmontering av gamla pumpen. Största problemet här var att tekniktanken bara hade bottendränering av radiatorvattnet, tappvattenberedaren hade bara toppanslutningar. Det visade sig även att golvet har bakfall vilket gjorde att tömning av tanken tog ett tag längre än tänkt. När pump o tank var ute var det dags att rulla in nya pumpen. På allmän inrådan härifrån så avstod jag från att ta ut kyldelen, utan rullande istället in den på plats med hjälp av rörstummpar och två reglar.

Även inkopplingen tog längre än tänkt. Om man dessutom har barn som vill ha skjuts och hästar som ska matas så rinner tiden iväg. Trots att inget riktigt strulade så var jag inte klar framåt middagstid. Dock var tappvattnet klart så vi hade vatten i kranarna, så med kallvatten och både kakelugn och vedkamin så fick pumpen vila sig till nästa dag. Dag två fixades de sista anslutningarna och utegivaren. Att KB rören går att vika ner åt sidan är bra, men eftersom de sitter på samma höjd i pumpen så blir vinklarna lite sisådär när de är nervikta. Antingen måsta den ena peka lite snett bakåt eller snett uppåt. Återstår att fixa är lite klamring och isolering av rör samt montering av innomhusgivare. Även expansionskärlet ska såsmåningom bytas till orginal med lock.

Så var det dags att slå på pumpen. Först höll jag på att få hjärtattack, för när strömbrytaren slås på så blinkar hela displayen till vitt snabbt och slocknar. Ser precis ut som om den går sönder, men kommer snart igång normalt. Under staruppmenyn så startar även KB pumpen. Jag har inget påfyllnadskoppen, utan har fyllt genom expansionskärlet och luftat på utgående sida. När C-pumpen startade så sög dock den i sig ca tre liter ytterligare. Jag lät även den stå här och gå ett tag för att få ut lite mer luft, men det verkade inte komma något mer. C-pumpen ställdes i 10-dagars kontinuerlig drift, men har inte kommit ut någon mer luft och nivån i expansionskärlet har varit konstant. När sedan startmenyn var färdig så undrade jag varför inte kompressorn startade. Tänkte att den skulle känna av givare och kalibrera sig. Men efter en ca 10 minuter började jag bli lite nervös igen. Började leta i menyer om det fanns något sätt att tvinga igång den. På någon meny ser jag dock till min förvåning att tappvattnet har blivit varmare. Attans tänker jag, nu går den bara på elpatron. Jag ser även att pumpen har en frekvens. Det visar sig att den är så tyst att jag tror att det bara är de två c-pumparna som går, trots att även kompressorn går. Jag är van vid en kompressor som låter, men denna är nästintill helt tyst.

Ännu står den helt i fabriksinställningar, inget ändrat. Men familjen klagar på att varmvattnet är för kallt. Och jag håller med. I duschen får man vrida på full värme för att få nästan normal värme, men hett blir det inte. 55 grader borde kännas mer tycker jag. Har inte mätt verklig temp ännu, men det känns för svalt.

Förra pumpen gick på kurva 9, så jag började där, men fick inte upp temperaturen i huset, så höjde kurvan till 10 nu. Vad jag reagerar på är att på infomenyn står en beräknad temp, men enligt samma meny är verklig temp alltid några grader lägre än beräknad. Varför? Om jag sedan jämför verklig temp med vad mina anläggningstermometrar så diffar det även här där mina termometrar visar några grader under vad pumpen anger. Detta och det i mitt tycke lite svala duschvatten gör att jag undrar om de interna tempgivarnan behöver kallibreras? Jag är bortrest nu och har inte hunnit pyssla och trima i menyerna ännu. Tänkte att allt även mår bra av att bara stå och bli lite inkört. Jag tror även att jag har en luftficka någonstans på övervåningens returkrets från radiatorerna. Denna krets är tyvärr smalrörig, bara 12mm. Framledningen blir varm medan returen är kall, undervåningens retur är mycket varmare. Även bara övre delen av övervåningens radiatorer blir varma. Men trots flera luftningar kommer ingen luft ut. Jag tror det är en luftficka i ett returrör som inte kommer vare sig fram eller bak. Tänkte stänga c-pumpen och framledningen i pannrummet och sedan lufta mycket för att tvinga eventuell luft backåt och upp i en radiator. Det kan ev även vara så att termostaterna, som under bytet var stängda, kärvat och fastnat i stängt läge. Men verkar konstigt att det är samma på alla radiatorer.
Verkar konstigt om framledningen ligger lägre än börvärde när kompressorn går tvärtom är nog mera vanligt du vet väl om att du kan logga till usb minne så ser du hur vp går utan att du behöver stå där och övervaka den. Kolla blandningsventilen med handen före resp efter så känner du om det skiljer i temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #56 skrivet: 02 november 2016, 16:56:15 »
Tack för svaren.

När jag kommer hem ska jag följa era tips om att kolla blandare, lätt att även flytta över en anläggningstermometer och mäta temp på röret. Verkar som jag har senaste mjukvaran, 7312R9, enl serviceskärmen jag tog kort på vid uppstart. Får även se lite noggrannare om vad framledningstemperaturerna säger så det blir rätt. Tiden var lite knapp för att hinna fundera så mycket innan jag åkte. Fokuserade mest på att lufta radiatorer.
Ska även rota fram ett USBminne och sätta dit för att se hur den beter sig
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #57 skrivet: 05 november 2016, 16:04:08 »
Tänkte sätta upp innomhusgivaren, men den är ju så sjukt ful. Ser ut som en kopplingsdosa man har utomhus eller i en industrilokal, inget man vill sätta i ögonhöjd en bit in på väggen inomhus. Nu är det enkelt att flytta innanmätet till en snyggare dosa, men vet inte var jag ska hitta en. I jämförelse så är inte Thermias heller snygg, men det syns vad det är och är därför acceptabel, men en fyrkantig vit blaffa mitt på en vägg som ingen förstår vad det är ser konstigt ut. Ser mest ut som någon som absolut inte ska hemapula el ändå gjort det.

Har någon förslag på dosa som ser bättre ut?
« Senast ändrad: 05 november 2016, 16:07:32 av Tompa001 »
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #58 skrivet: 05 november 2016, 16:07:57 »
Men varför sätta den mitt på en vägg??? Sätt den mot ett dörrfoder så sticker den inte lika i ögonen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #59 skrivet: 06 november 2016, 10:38:44 »
Får gratulera till att installationen gick vägen och så förhållandevis snabbt ändå.
Vad gäller mjukvaran så kolla att det verkligen är den senaste, senaste uppdateringen fick min 1155 att fungera mycket bättre.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 627
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!