Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…rsförbrukning?  (läst 2367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
Årsförbrukning?
« skrivet: 09 januari 2008, 16:29:28 »
Vad kan man hoppas på för årsförbrukning om man kör med L/V modell Energicentra´s pump?
Gör av med ca 20-25m3 ved idag, nyligen installerat en L/L som kommer att hjälpa till också.

Huset är ett normal isolerat 30-talshus med 2glasfönster 120m2 + delvis uppvärmdkällare.

Efter att jag installerat L/L pumpen så har jag en stigartemp till radiatorerna på ca 30-45 ºC, är det ett lämpligt hus att köra L/V i?

Vad tror ni? Känns surt att lägga massa pengar å inte veta något om slut kostnad, förstår att det är helt omöjligt att
få exakta svar med kanske en cirkus kostnad??? Sc:,h

Hej hej!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Årsförbrukning?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2008, 01:32:23 »
20-25 m3 ved motsvarar ca 18-22 MWh, Jag skulle tippa på att du kan komma ner i 8-10 MWh/år i energiförbrukning (exklusive hushållsel) om VP:n är OK dimensionerad och att du bor i södra Sverige.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Årsförbrukning?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2008, 09:05:19 »
Nu bor jag inte i södra Sverige utan i dalarna, inte mycket vinter här heller men ändå.

L/L pumpen levererar mycket bra, bättre än väntat måste jag säga. Huset har relativt små rum, trånga passager mm, så det är väl inte ett toppen hus för L/L.

Men den är ju ganska stark, drygt 4kwh vid -15. Den & Energicentra´s pump borde kunna bli ganska bra, allafall ner till ca -5 - -10, tror ni inte?
Vore bra om L/L klarade kanske 70% av värmen, L/V resterande 30% + tappvatten.

Sitter jag och drömmer eller är det möjligt??


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Årsförbrukning?
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2008, 11:51:57 »
Har funderat på samma sak,

men energicentrapumpen är en R410 som alltså jobbar i ett lägre temperaturintervall än dom vanliga L/V med R407. Det betyder att den inte går så högt i avgiven temperatur, men ger istället bra COP och värme nedåt -5 ºC till -20 ºC, när vanliga R407 börjar krokna.

Ditt hus är kanske litet för litet isolerat, så du måste ha en något för hög framledningstemperatur för en Energicenter-pump?

Mitt drömläge för en Energicenterpump är låg framledningstemp, många radiatorer och spetsning av VV i separat el-beredare. Då kan pumpen kan gå med låg drifttemp och låg temperatur på in-vattnet till pumpen.

Dessutom har jag fått för mig att pumpen gärna vill ha en separat vattenslinga med rent vatten att jobba mot. Men det vill nog alla L/V?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Årsförbrukning?
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2008, 12:09:57 »
När jag pratade med Krister på Energicentra så sa han att den rekommenderade tempen var som mest 52-53 ºC & det räcker ju för mig. Sen är det ju det med legionella, men det är ju bara att elda i emellanåt.
Men jag vet inte hur många minutlitrar med 52 ºC vatten den kan producera vid -10. Kanske bara räcker till tappvatten, om ens det??

Jag har ju inte så många radiatorer men det borde kompenseras av L/L pumpen, tror jag??

Vad gäller separat slinga så är det ju ett filtrerat system som gäller.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Årsförbrukning?
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2008, 13:11:18 »
Enligt Boverket räcker det om pumpen kommer upp till +50 ºC någon gång per 14 dagar.

Hur många minutlitrar VV man får beror ju på hur stor pump man valt, utetemp och vad huset drar i värme.

Antar att 52-53 ºC är maximalt ut från pumpen. Har man (som jag) acktank, gammal värmepanna och shunt emellan, så tappar man nog några grader på vägen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Årsförbrukning?
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2008, 13:32:20 »
Jag har tänkt att koppla in så att L/V värmer acktankarna 1500 liter, då har man en bra buffert för kalla nätter. Det blir ju ett ganska långsamt system med för & nackdelar.

Matar jag med 50 ºC så borde det väl bli 50 i tankarna också??
Visst tankarna släpper ju ut lite värme men det är ok för källaren är för kall som det är nu.

Jag förstod det som att pumpen kunde tuffa på & leverera sina drygt 50 grader, men har man för hög vattenhastighet så kommer det ju inte att gå.

Som i mitt fall så matar man tank nr1 övre delen är tappslinga, mitt på tank 1 så sitter radiatorshunten.
Det innebär ju att L/V kommer att prioritera VV, när värmen har kommit till radiatoruttaget mitt på tanken så tar väl den det som blir över. Om pumpen kan leverera mer värme än som förbrukas så blir tankarna fulla till slut & pumpen stannar.

Tänker jag fel??

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Årsförbrukning?
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2008, 13:51:49 »
Enligt Boverket räcker det om pumpen kommer upp till +50 ºC någon gång per 14 dagar.
Jag trodde det var 60oC i tanken och 50oC vid tappstället?  Sc:,h
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Årsförbrukning?
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2008, 13:56:30 »
Jag tänker oxå så,

när pumpen kan producera mer värme än vad huset behöver (=shunten shuntar ut) så stiger tempen i acktankarna till inställt BÖR värde för pumpen.

Om pumpens cirkulationspump är varvtalsstyrd, så kanske den går ner i varv när VBin temperaturen börjar närma sig BÖR.?

Eftersom det är en on-off så borde den stanna när deltat (skillnaden in -ut blir för liten)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!