Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bullerskydd av utedel???  (läst 2935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bullerskydd av utedel???
« skrivet: 29 oktober 2006, 17:03:02 »
Mors.

Tänkte kolla om det är någon som kommit på en bra lösning för att slippa onödigt buller från utedelen. Det borde ju finnas en hel del bullerätande material som skulle passa för detta. Själv har vi en plåtfasad på huset just nu och jag antar att den transporterar och ökar ljudet en del. Mina grannar har inte klagat men jag kollade med dem och de hör den helt klar nu när den gått in i läge2. Kanske räcker det med att bullerskydda mot fasaden på huset och ena sidan. Någon här på forumet borde provat?

MVH

/Oree
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad berta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bullerskydd av utedel???
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2006, 21:41:05 »
Har lite av samma bekymmer,men även en granne som klagar !
Har sett att Sanyo har marknadsfört ett buller-väderskydd i trä för sina pumpar, men det är lite fel mått för min Toshiba ras10.
Vill mycket gärna ha tips från någon med erfarenhet av "bullerskydd"
 studs studs
Bor i Stockholmstrakten. Har haft en Toshiba RAS10 JKVP-E(R410A) sedan mars 2005. Byttes i april 2023 till en Toshiba RAS-35 Edge. Edgemodellen har fördelen att innerdelen sluttar, så kravet på min 5cm luftspalt mot innertaket lätt uppfylls. Märker också helt annan verkningsgrad. Vi har ett 11/2-planshus på 140 m2 från 1980 med treglasfönster. Direktverkande elvärme med nya oljefyllda elektroniska termostater.

Utloggad Gustaf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bullerskydd av utedel???
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2006, 10:07:21 »
Hej
Funderade mycket på buller samt vatten och is innan jag installerade pumpen och valde att placera utedelen ca 10m från fastigheten bakom en friggebod. Rören ligger i en kulvert av trä ovan mark och är isolerade med 60mm glasull samt 30mm frigolit. På varje sida finns ett staket fyllt med ljudisolering. Själv hör vi inte pumpen och grannarna störs inte.

En bild över installationen finns i bildgalleriet. Driftsatte anläggningen i september 05 och även om installationen orsakar förluster har totala årsförbrukningen gått ner från 25 till 14 000 kwh.

Mvh
Gustaf

Utloggad berta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bullerskydd av utedel???
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2006, 20:36:40 »
Hej Gustaf ! Tack för Ditt engagemang, men vårt hus är ett gavelradhus och Din lösning skulle ej funka för vår del.
//Berta
Bor i Stockholmstrakten. Har haft en Toshiba RAS10 JKVP-E(R410A) sedan mars 2005. Byttes i april 2023 till en Toshiba RAS-35 Edge. Edgemodellen har fördelen att innerdelen sluttar, så kravet på min 5cm luftspalt mot innertaket lätt uppfylls. Märker också helt annan verkningsgrad. Vi har ett 11/2-planshus på 140 m2 från 1980 med treglasfönster. Direktverkande elvärme med nya oljefyllda elektroniska termostater.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!