Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Växelventil som plötsligt spelar maracas och grÃ¥ter en smula.  (läst 5498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
Jo, så är det. Pumphuset är gjutjärnsklumpen som sitter i rörledningen mellan två avstängare och motorn är skruvad i pumphuset med i bästa fall fyra blankförzinkade insexskruvar. Motorns framände har ett pumphjul på axeln, som passar in i pumphuset. Mässingslocket i motorns bakände döljer ett skruvmejselspår i axeln som används för att få igång rotationen om pumpen har kärvat efter en längre tids overksamhet.

Den övre pumpen sköter cirkulationen av systemvattnet och det är ju ganska varmt, så där bildas inte kondens. Och skulle det läcka så att det droppar på den skulle det snabbt avdunsta.

Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Nu har servicekillen varit här. Det visade sig att det var själva ventildelen, mässingskopplet, som hade läckt vatten upp i själva motor/elektronikdelen. När den togs loss kunde vi hälla ut svart vatten ur den, inte konstigt att den fick spel!  :o BÃ¥da delarna är nu bytta och pumpen verkar fungera som den ska!  tummenupp

Jag ska hålla lite span på att det inte läcker i några kopplingar de kommande dagarna men annars får pumpen tuffa på som den ändå gjort i snart ett år.

Förövrigt sa killen att motor/elektronikdelen har han inte upplevt några problem med, men att ventildelen hade han sett någon som börjat läcka, dock inte så att den fyllt elektronikdelen med vatten.

EDIT:

Den rostiga cirk.pumpen tyckte han inte var något att oroa sig för, de brukar tydligen se ut så. Personligen tycker jag fortfarande att det är fel ytbehandling på den med tanke på att den ska sitta i en så tuff miljö. Nu har jag ju dock dokumenterat att det ser så illa ut redan efter ett år, så pajar den på grund av detta framöver har jag grund för reklamation.
« Senast ändrad: 26 augusti 2015, 12:35:54 av Paxman »
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!