Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmesystem i ett fritidshus, bergvärme eller frÃ¥nluftsvärme??  (läst 7355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andytheking

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej

Vi skall bygga ett nytt hus på kusten i bohuslän och är väldigt fundersamma till vilket värmesystem vi skall ha. Huset kommer byggas som en åretrunt bostad men kommer användas som ett fritidshus. Vi kommer vara i huset stor del på sommaren, flertal helger under vår och höst och vissa helger under vinterhalvåret. Detta innebär att vi inte kommer använda huset i större utsträckning under uppvärmningssäsongen. Vi kommer sänka värmen i huset till någonstans 12-15 ºC när vi inte är där.

Huset är av skärgårdstyp, 165 m2 med förhöjd väggliv på plan 2.

Flertalet av de som lämnat offerter har haft med en frånluftsVP och det ingår även hos den firma som vi bestämt oss för. Jag vill dock rådgöra med experterna i detta forum om FLVP är rätt för denna typ av hus?

Det jag blir tveksam till är att det inte genereras någon extern värme såsom människor, maskiner, belysning etc som gör bidrar till att ge FLVP mer energi att hämta. Eller? Borde inte en FLVP ha bäst utnyttjande om det finns extern energitillförsel? Annars blir den väl som Luft/vatten-pump?

Då undrar jag om det finns bättre alternativ, och mina funderingar hamnar oftast vid bergvärme. Är det bättre att ta en BVP istället? Eller finns det något annat? Solvärme tror jag inte skulle passa då jag inte har någon bra placering, ytvärme (jord och vatten) kan jag inte heller använda.

Tänker jag rätt, känner mig lite förvirrad??

/Andreas


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det beror lite på vilken pump det handlar om vissa sänker utluften till ca -15 och kan då utvinna värme ur luften ner till den temperaturen andra sänker utluften till ca 0 grader och måste då gå in och stötta med el mycket tidigare.
Utan att ha en aning om dit hus tycker jag att du ska kolla lite på isolering, tjockare isolering kostar relativt lite, är en engångskostnad den fungerar under husets livslängd och den billigaste energin är den du aldrig behöver köpa.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Om jag skulle bygga nytt hus idag skull jag ta bergvärme alla gånger.

Bygga ett hus för i runda slängar 2,5-3miljoner så har en extrakostnad för bergvärme på ca 150-200000:- inte så stor betydelse
Dessutom rätt dimensionerad/lite över dimensionerad får man bekymmerslös värme dygnet runt året om och förhoppningsvis utan elspets.
Om man i framtiden måste sälja är bergvärmen ett bra köpargument för spekulanterna eftersom de vet att de får låga energikostnader.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
HÃ¥ller med LMF. Om ni i övrigt bygger och utrustar huset som Ã¥retruntbostad bör ni för framtida marknadsvärdes skull köpa värmesystem som lämpar sig för uppvärmning till 23° Ã¥ret runt. Däremot bör det faktum att ni avser underhÃ¥llsvärma huset under hela uppvärmningssäsongen tills vidare pÃ¥verka dimensioneringen av bergvärmen. En kraftigt dimensionerad bergvärmepump som klarar att värma till 23 grader vid svinkyla utan mycket tillskott kommer vid underhÃ¥llsvärmning under höst och vÃ¥r bara behöva "dutta" med värmeproduktion. Detta kommer ge mÃ¥nga  start/stopp vilket mÃ¥nga tror förkortar livslängden pÃ¥ vp-n. Det finns sätt att komma runt detta, se bara till att diskutera saken när ni träffar bergvärmeinstallatörer för offert. Är ni säkra pÃ¥ att ni kommer behÃ¥lla huset minst 10-15 Ã¥r (sen kan man se vp som avskriven) som fritidshus kanske ni ska ta en klenare vp avpassad för effektbehovet vid underhÃ¥llsvärmning, det kommer innebära att vp behöver stötta med elpatron när ni är där under den kalla Ã¥rstiden, men totalkalkylen kan bli bättre ändÃ¥. Borran bör förstÃ¥s ändÃ¥ dimensioneras enligt det potentare alternativet sÃ¥ att en ny ägare kan byta till kraftigare vp utan att borra om.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tycker väl förstås att en vettig luft/vatten VP är ett bra alternativ i Bohuslän.
Ni bör också ha en med fjärrstyrning och övervakning så ni kan styra och ha koll då ni inte är där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Jag tycker väl förstås att en vettig luft/vatten VP är ett bra alternativ i Bohuslän.

Det vete tusan efter den här vintern... Ta ett snack med NAO först...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Skulle liksom andra satsa på bergvärme och förvärmd tilluft via värmeväxlare om jag byggde nytt idag.
Utöver detta skulle jag satsat på ett väl dimensionerat frikylesystem, har för mig att forumgurun Lexus sa att man kunde utnyttja ventilationssystemet för frikyla.
Jag tror du minst har pengarna tillbaka på detta oavsett om du behåller huset eller säljer det.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Skulle liksom andra satsa på bergvärme och förvärmd tilluft via värmeväxlare om jag byggde nytt idag.
Utöver detta skulle jag satsat på ett väl dimensionerat frikylesystem, har för mig att forumgurun Lexus sa att man kunde utnyttja ventilationssystemet för frikyla.
Jag tror du minst har pengarna tillbaka på detta oavsett om du behåller huset eller säljer det.

Vet ej om jag skulle satsa på FTX. Vill man verkligen mecka med filterbyten och dammsugningar när det gäller ett hus som ändå i överskådlig tid kommer användas som ledighets-tillflykt? Återbetalningstiden på FTX blir ganska lång om man har ett väl fungerande bergvärmesystem. Dessutom tenderar folk att vilja ha dörrar och fönsterpartier öppna mer i ett fritidsboende (lyssna på fågelsången kanske), vilket sabbar verkningsgraden rejält på återvinningen. Ett enkelt frånluftsystem är inte fel. Lite synd på kylan förstås... Å andra sidan hör det väl sommaren till att svettas lite inomhus så att man pallrar sig ut i den ljuva brisen...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
HÃ¥ller med Lmf.

Nybygge = bergvärme.

Kostnaden platsar inom investeringen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Jag tycker väl förstås att en vettig luft/vatten VP är ett bra alternativ i Bohuslän.
Det beror pÃ¥ hur nära kusten man bor. Jag har havet 150 meter bort... Vi tittade pÃ¥ LV före BV, men de grannar som har LV klagade alldeles för mycket pÃ¥ avfrostningstider. Havet fryser ju aldrig och har en makalös förmÃ¥ga att skapa ispansar pÃ¥ allt..... Före jag flyttade hit sÃ¥g jag aldrig nÃ¥got större problem med att skrapa bilen, men numera krävs det ju bÃ¥de stämjärn och dynamit  :)

Personligen hade jag satsat på BV vid nybygge oavsett om det är ett fritidshus eller permanentboende. Merkostnaden är inte så stor, men vinsten på sikt är det....

//H

Utloggad andytheking

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej igen, och tack för alla synpunkter!

Den planerade FLVP är en Comfortzone CE50 och vad jag förstår så sänker den temperaturen till -15 och skall vara ganska effektiv jämfört med andra FLVP. Jag lutar nog mer åt BV, men inläggen har mer handlat om investeringskostnaden och ev återbetalning om jag säljer huset, men jag undrar om jag kommer tjäna såpass mycket på en BV när det gäller driften så det är värt den extra investeringen om jag behåller huset??

Om jag nu skulle ta en FLVP (då jag inte är säker på om det går att ta en BV pga att tomten inte är speciellt stor) så nämns det en del om fjärrstyrning, finns detta till Comfortzone?

/Andreas
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 13:13:47 av andytheking »

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Hej Andy,

Jag stod inför samma val för drygt 10 år sedan och valde golvvärme värmd av en bergvärmepump till huset som är ca 160 kvm.

Detta ångrar jag inte, har ca 18-19 ºC året runt så jag kan åka dit när jag vill - till en total el kostnad ca 5-6000 kr/år inkl hushållsel.

Som vetilation har jag självdrag med separat fläkt till badrum / toalett.

Bekvämt framför allt utan strul och viktigt med låg total driftskostnad.

Mvh
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
...då jag inte är säker på om det går att ta en BV pga att tomten inte är speciellt stor...
Hålet ska vara placerat minst 4m från huset så det bör inte vara ett problem.
Med FTX så slipper du kalldrag från tilluften och kan kanske välja en klenare vp och grundare borrhål.
Tänk på vad skönt det är att komma in i ett hus som håller 23 ºC när det är 28 ºC utomhus.
Tiden går fort och vips så kanske det är dags att använda huset som permanentboende.
Jag skulle inte snåla in på värme/klimat-systemet om jag byggde nytt.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
Du har fått många kloka råd från flera riktigt duktiga personer inom området. En, i mitt tycke, oslagbar komplettering till vad du än väljer som huvuduppvärmningskälla är en braskamin. Lite ved, en snabbt tänd brasa som du snart har 24-28 grader värme framför är en komforthöjare av oslagbar sort...
Vilken modell och vilket märke har nog mindre betydelse men en roster(med asklåda under) och exvis. täljsten som tyngd och värmeförråd, det tror jag starkt på med egen mångårig empirisk erfarenhet som grund!
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Byggde nytt för fem årsedan... Med FLVP. En fighter 360. Den är ett minne blott och nu finns bergvärme med FTX. Golvvärme valde vi från början, även en kamin.
Så mitt råd är en bergvärme-anläggning med ett FTX-aggregat av kvalitet. Kompletterar man med en braskamin så är det oslagbart!
En fjärrövervakning av värmen är nästan ett måste om man inte bor i huset.
Inte roligt att komma dit en fredagkväll och värmen har stoppat och huset är fruset med 30 cm is över hela golvet :'(
Sånt KAN hända...

Förövrigt önskar jag er Lycka Till!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!