Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Analys av en loggning IVT 600  (läst 3309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Analys av en loggning IVT 600
« skrivet: 13 december 2007, 14:02:18 »
Har precis skaffat loggningsutrustning till min IVT 600. Så här är resultatet från senaste dygnet.

Konstaterar att Optiman får kämpa för att ladda varmvatten när det är kallare än noll grader ute. Likaså, i natt har kompressorn gått hela tiden. dT (T9-T8) var då lågt, ca 3 grader och när jag började duscha imorse gick elpatron igång. Dock har installationsfirman inte bytt elpatron i pannan ännu, så kl 07:20 löste säkringen till pannan ut (även om jag satt toppeffekten till max 4,75kW snedbelastas en fas och automatsäkringen löser). Jag råkade vara där när säkringen löste så jag satte igång systemet direkt.

Det jag inte förstår är att innan säkringen löste var T3 ca 63 grader. Efter att jag satte igång systemet har T3 trillat ned till ~49 grader inom bara någon minut. Kan någon förklara varför?

Därefter har värmepumpen försökt jaga upp varmvattnet till 59 grader och det tog fram till kl 12:45 innan den var nöjd och tog en halvtimmes paus.

IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Analys av en loggning IVT 600
« Svar #1 skrivet: 14 december 2007, 08:08:27 »
Att optimera en luft/vatten tycker jag är svårt. Det är mycket enklare att optimera en VP som jobbar med ett medium som inte är så nyckfullt som vädret utomhus. Har funderat över varför kompressor gick hela natten och försöker få ett samband till kopplingsdifferensen. Min kopplingsdiff var satt till 6 grader. Om den hade varit lägre, hade kanske pumpen nått upp till stopp-temp?

Har satt kopplingsdiff till 4 igen. Finns det läge att minska den till lägre än 4 med tanke på att kompressorn gick hela tiden? Bifogar nattens rapport. Tvingade fram en avfrostning igårkväll för att se om det gjorde någon skillnad på dT, vilket det gjorde. Den ökade med ca 2 grader efter avfrostning, från ca 3 till ca 5 grader.

Villkoren för avfrostning, dvs T12 - T11 var före manuell avfrostning +1,7 och efter avfrostning -1,7. Utetemp var -1,7 och med nuvarande inställningar bör avfrostning ske när T12 - T11 > 4,3.

Sammantaget tycker jag detta är svårt. Måste samla på mig mer erfarenhet innan man pillar, fabriksvärdena för många parametrar är nog bra, medans andra är mindre bra där vi bor, exempelvis villkoren för avfrostning, speciellt runt intervallet 0 grader utetemp och däromkring
« Senast ändrad: 14 december 2007, 08:10:09 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Analys av en loggning IVT 600
« Svar #2 skrivet: 14 december 2007, 15:56:39 »
Hej Erik-NA,

att pumpen har gått hela natten beror inte på kopplingdifferensen utan troligen för att den behöver gå för att hålla bör värdet. Jag tycker du ska ställa min på kopplingsdifferensen till 4 grader. Det finns ingen anledning till att öka eller minska denna temp.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Analys av en loggning IVT 600
« Svar #3 skrivet: 14 december 2007, 16:30:48 »
Enligt min tolkning om varför den har gått hela natten är att delta T över pumpen är så litet så att stopptemp på framledning inte kan nås, vilket du skriver.
T12 - T11 > avfrostningsgräns uppnås heller inte, för då skulle den avfrosta. Det jag funderar över är om en avfrostning skulle innebära ett högre delta och uppnådd stopptemp och därmed skulle pumpen inte gå hela natten?
« Senast ändrad: 14 december 2007, 22:34:39 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Analys av en loggning IVT 600
« Svar #4 skrivet: 16 december 2007, 13:55:37 »
Har tillverkat en graf (bifogad pdf) över senaste dygnet. Blir inte riktigt klok på detta faktiskt. Ca kl 01:55 startade VP värmeproduktion. VP gick konstant fram till kl 05:40 då eltillskottet kickade in för att sedan växla över vill varmvattenproduktion.

Min fråga är varför VP har gått kontant från kl 01:55 till 05:40? För om man jämför kl 08:11 till kl 10:24 är utetemp (T2) ungefär samma, och under den perioden har den stannat 2ggr. Skillnaden är att VP har före kl 08:11 kört varmvattenproduktion samt att dT (T8-T9) är betydligt lägre (Sjunkade från 3,6 ned till 3,2 grader) från kl 01:55 till 05:40. I perioden från 08:11 till 10:24 är dT över 5,5 grader.

Jag har också lagt in T12 - T11 i grafen (svart linje), dvs den diff som bestämmer om avfrostning skall ske. Jag har fabriksvärden förutom vid 0 grader utetemp då jag har sänkt diffen till +4 grader (fabriksvärdet är +8 grader)

Kan man förvänta sig att det skall vara så här? Att VP skall gå flera timmar för en värmeproduktion när utetempen är endast -2 grader medans den under andra perioder löser samma värmeproduktion på ca 30 minuter? Kan man göra något åt det? Känns oekonomiskt att den skall behöva "kämpa så länge för så lite".

Dippen kl 06:50 är en avfrostning.


« Senast ändrad: 16 december 2007, 14:02:22 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Analys av en loggning IVT 600
« Svar #5 skrivet: 17 december 2007, 10:33:19 »
Hej Erik-NA,

visar T2 och T12 samma temperatur då värmepumpen står still? Vad är T12-T11 ett par minuter efter en avfrostning?

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Analys av en loggning IVT 600
« Svar #6 skrivet: 17 december 2007, 13:14:51 »
Har uppdaterat pdf:n med det du frågar efter.

Se bifogad pdf. Den är på flera sidor.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Analys av en loggning IVT 600
« Svar #7 skrivet: 17 december 2007, 15:56:45 »
Citera
Kan man förvänta sig att det skall vara så här? Att VP skall gå flera timmar för en värmeproduktion när utetempen är endast -2 grader medans den under andra perioder löser samma värmeproduktion på ca 30 minuter? Kan man göra något åt det? Känns oekonomiskt att den skall behöva "kämpa så länge för så lite".

Jag har funderat över samma sak.

Där jag bor kan det ibland vara ett antal minus på natten men plusgrader på dagen.
Min förra L/V var dockad  mot tank (panna 360l) med shuntat rad.system.
Då körde jag upp den lite grand i temp på kvällen, sedan hade jag en nattsänkning på ca fyra grader fram till ca lunchtid. Rumstemp påverkades mkt lite trots sänkningen dessutom var jag ju på jobbet på morgonen.
Totalt var det lönsamt att ha en viss övertemp i systemet på dagen och sedan nattsänka.
Vet inte om det är applicerbart på flytande kond. men resonemanget är intressant.

Har nu en CTC och den stångar sig blodig varje natt för att nå 55 (var fjärde start), vilket är omöjligt med radiatorlast. Varför köra 6-7 grader över rad.bv när dessutom inget VVbehov finns Sc:,h
Lägre COP och TVV förbrukningen nattetid är obefintlig, CTC har ju samma tank till allt så det blir rad.vatten till slut (dessutom kör jag än så länge VV med elberadere huvuddunk). Det blir ju lite annorlunda när det finns separat beredare.

mvh
//Uddo
 
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Analys av en loggning IVT 600
« Svar #8 skrivet: 17 december 2007, 22:15:04 »
En annan märklig sak som jag upptäckte till natten idag.
Från kl00 till 08 gick VP konstant. Den växlade hela tiden mellan värmevatten och varmvattenproduktion enligt de kriterier som är uppsatta i regon.

Tydligen orkade inte VP ensam lyfta värmevattnet till rätt temperatur och då börjar regon shunta in vatten från pannan med resultatet att pannans temp sjunker vilket föranleder ett varmvattenbehov.

Till slut, runt kl 07:30 kickar eltillskottet in och fenomenet upphör.

Om VP fick möjligheten att höja varmvattnet till stopp-temp och därefter "fokusera" på värmevatten, då hade kanske inte regon shuntat in något vatten från pannan i elementkretsen och förmodligen hade kanske vp också fått vila en stund när stopp-temp nåtts.

Det känns ju oekonomiskt om vp skall producera värmevatten i onödan, det blir ju dålig COP?

I och för sig, om VP inte har tillräckligt effekt för att lösa värmevattenbehovet skall ju pannan shunta in värmevatten för att "täcka upp". Till slut uppstår det ett varmvattenbehov och så länge som VP kan lösa detta varmvattenbehov själv utan eltillskott, då hamnar man ju i detta ekorrhjul. Men det måste ju vara ineffektivt?
« Senast ändrad: 17 december 2007, 22:21:19 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Analys av en loggning IVT 600
« Svar #9 skrivet: 18 december 2007, 08:39:21 »
Hej,

det är normalt att den växlar mellan varm- och värmevatten produktion. Detta för att undvika akut varmvatten brist eller kalla element. Tiderna för varm- och värmevatten produktion kan du optimera om du vill och du kan ställa in den så den "fokusera" på värmevatten. Jag tror inte din värmepump producerar värmevatten i onödan utan den försöker nå börvärdet och vid tillskott är värmepumpen kopplad för värmeproduktion och inte till varmvattenproduktion för att ökar COP. Personligen tror jag att du har en för liten värmepump. Optima 900 är en något större pump och det är den som villorna i mitt område installerar och som installatören här rekommenderar för normalstor villa med källare och jag bor ändå i Skåne med varmt klimat.
« Senast ändrad: 18 december 2007, 08:46:38 av mikaelanderlund »

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Analys av en loggning IVT 600
« Svar #10 skrivet: 18 december 2007, 13:13:55 »
Gällande tider, så har jag inte ändrat på fabriksvärderna. 20 min värmevattenproduktion samt 30 min varmvattenproduktion när det nu finns behov av respektive förståss.

Jag hoppas inte att jag har för liten pump. Skall nog ligga lågt ett par dagar och inte pilla på anläggningen och se vad som händer.

Denna natt var kallare och då såg det ut enligt nedan. Vp har gått hela natten, med ett rätt lågt dT, och eltillskottet har stöttat varmvattenproduktionen. kl 11:30 var jag pillade på pannan och tvingade fram en avfrostning, vilket höjde dT från 2,8 grader till ca 5 grader.
« Senast ändrad: 18 december 2007, 13:37:12 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!