Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken värmekälla skall vi välja?  (läst 5108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad _Heinrich_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Vilken värmekälla skall vi välja?
« skrivet: 05 januari 2009, 09:34:10 »
Hej

Är ny här på forumet så vi får se om jag postar det rätt :-)

Vi har köpt ett 1 och 1/2 plans hus med källare. Boytan är runt 120 kvm och en "kall" källare nu på runt 75 kvadrat som vi nu vill värme också till komfortvärme typ. Kåken är bggd 1940- och är tilläggsisolerat och dränerat -88. Kör nu för tillfället med olja..........och nånting är förmodligen fel med tanke på hur törstig pannan är. Men det skall ut, tar mkt platts också.
Tidigare äldre ägare gjorde av med 3 kubik olja, men det känns tveksamt dom månaderna vi bott här nu. Har gjort av med 1200liter på 2,5 månad och då har vi i min mening långt ifrån varmt inne :-).

Men vad ska man välja?, har fått lite olika offerter men det känns som att allt är en röra. Vem man än ringer till är deras saker bättre mm, håll er borta från bergvärme....håll er borta från luft/vatten o.s.v o.s.v

Vi är ett ungt par och inte rädda att investera då vi ska bo här om man säger så.

Hjälp önskas i denna djungel :-)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken värmekälla skall vi välja?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2009, 10:21:57 »
I ert fall så är nog bergvärme mest lönsamt i längden, ska ni värma upp källaren också så behöver ni säkert en 9-10 kW VP och uppåt 190-200 m borra, alternativt 2x300 m jordvärmeslang.

Sitter det gamla fina sektionsradiatorer anno 1940 i huset eller har någon klåfingrig rörkrökare bytt ut dessa?
Värmepumpar brukar funka bra med gamla värmesystem som är byggda för självcirkulation.

Ta in offerter från flera olika märken som t ex IVT, Nibe, CTC och Thermia. Det är bra grejor alltihopa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad _Heinrich_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vilken värmekälla skall vi välja?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2009, 12:45:38 »
Oj, jag har fått in offerter som är bra mkt blgare än dina siffror. Har fått in på 400m slinga för jordvärmen och 170m borrning. Tror dom flesta har gett mig en pump på 7? Det dumma är ju att det är 30meter till berget, det är relativt dyra meter. Men samtidigt så är det ju en stor investering också. Jag lär ju få värmen långe menar jag.

VÅran trädgård är ju en "riktigt" trädgård om man säger så, det finns träd till en förbannelse här :-). Har 2st stora granar också, så jag är lite tveksam att få ner så mkt i trädgården. Men går det koppla ihop olika system om man säger så?. Kan jag tex. lägga ner 300meter jordvärme o sen koppla hop en luftvärmepump eller liknande för källaren?.

Har en bekant som lägger ner slangen åt mig, men det är ju ett stort ingrepp i trädgården känner jag. Rätt bekvämt o ringa en rörfirma o beställa bergvärme facktiskt o låta dom gör allt.

Utloggad _Heinrich_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vilken värmekälla skall vi välja?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2009, 12:47:39 »
På ta om radiatorerna så vet jag inte riktig vad du menar :-).
Det är sånnadär klassiska stora gjutjärnselement(tror jag) med rejäla och då menar jag rejäla rör fram till dom.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vilken värmekälla skall vi välja?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2009, 13:28:38 »
Hej!  SÃ¥g att du fÃ¥tt offert pÃ¥ bergvärme... borra 170 m. Vad lÃ¥g den offerten pÃ¥? Vilket märke pÃ¥ pump och hrm mÃ¥nga kw?
Är på g själv och är mkt nyfiken!

Mvh Tesso
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vilken värmekälla skall vi välja?
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2009, 14:06:15 »
När du står i begrepp att jämföra offerter för ett värmesystem måste du vara vaken på säljare som snålar in på de olika komponenterna för att få en billigare offert. Säljarna vet ju att de flesta köper det som är billigast, så då passar dom på att kapa några tiotals meter på borran och gå ner en storlek på VP etc.

Säljarnas tidsperspektiv slutar när anläggningen är betald och på plats, men det är då ditt tidsperpektiv på anläggningen börjar.

Meningen är ju att anläggningen ska spara dig pengar i minst 20 år framåt, och jag menar då att man kanske inte ska välja den billigaste offerten eftesom den förmodligen är den sämst dimensionerade och därmed ger dig sämst besparing i långa loppet.

Luftvärmepump kan funka i källaren om du har öppen planlösning, men det tvivlar jag på när kåken är från 1940.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken värmekälla skall vi välja?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2009, 14:32:48 »
På ta om radiatorerna så vet jag inte riktig vad du menar :-).
Det är sånnadär klassiska stora gjutjärnselement(tror jag) med rejäla och då menar jag rejäla rör fram till dom.

 Thumbsup

Du kan koppla ihop 300 m jordvärme med en borra på ca 130 m (100 m aktivt djup).

Om man räknar på 3 kbm olja så ska en 7 kW VP räcka men då misstänker jag att källaren inte värmdes med något annat än spillvärmen från pannan. En gammal källare suger verkligen värme så ska den värmas så behövs en storlek större VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vilken värmekälla skall vi välja?
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2009, 14:56:37 »
Men vad ska man välja?, har fått lite olika offerter men det känns som att allt är en röra. Vem man än ringer till är deras saker bättre mm, håll er borta från bergvärme....håll er borta från luft/vatten o.s.v o.s.v

Var bor ni någonstans? I södra sverige kan luft/vatten vara ett gott alternativ till bergvärme eftersom ni har så långt till berget.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad _Heinrich_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vilken värmekälla skall vi välja?
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2009, 17:01:47 »
Bor precis vid vänern, men inte så nära så jag kan utnyttja den som källa tyvärr. Men hur funkar luft/vatten då? kostnad?

Utloggad _Heinrich_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vilken värmekälla skall vi välja?
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2009, 17:14:12 »
Oj, missade föregående svar.
Mjo, det är ju d som jag tycker är det svåra. Jag förstår ju att dom sänker sina offerter då dom flesta tar det billigaste såklart när det handlar om så mkt pengar. Så känenr ju jag lite också. Ska komma ut en röris på onsdag och kolla på huset o.s.v och sen med en borrare. Får se vad han kommer fram till. Dom offerer som ligger här nu är ju hål som är 160m och 270 meter bara och det är med en IVT greenline HT plus C7 på båda dessa. Alla offerter är från de rörfirmor jag ringt till änsålänge föredrar tydligen IVT. Men dom vill ha runt 140 loppar för hela kalaset

OCh nej, de 3 kubik som jag nämnde förut är utan uppvärmd källare. Finns för tillfället bara en radiator i tvättstugan. Men det ska ju kolmpletteras med fler samt att alla dessa småföråd skall bort så det blir öppnare

Utloggad _Heinrich_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vilken värmekälla skall vi välja?
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2009, 17:15:54 »
170 meter menar jag

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vilken värmekälla skall vi välja?
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2009, 17:28:07 »
Jag hade inte tagit mindre än 200m borra i ditt fall. När borraren ändå är på plats med sin utrustning och foderröret är nere i berget kommer 30m extra borrhål inte kosta så mycket, men det är här du investerar dina pengar väl med tanke på besparingarna du får 20 år framår.

Med tanke på att 3 kubik olja inte inkluderar källaren hade jag heller inte valt mindre pump än 9-10 kw.

Thermia, Nibe eller IVT spelar som sagt ingen roll. Köp av den säljare som verkar bäst.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad _Heinrich_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vilken värmekälla skall vi välja?
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2009, 17:00:49 »
Hej
Nu har jag tagit kontakt med en röris som jag känner sen tidigare lite. Han och NIBE säger att det räcker med en 8kw pump till min kåk. Borrhålet vill dom ha till 160 meter aktivt djup + ca 30meter foderrör som det rör sig om. Borraren vill ha 52.000 för detta och det tycker jag låter mkt okej. Sen vet jag inte riktigt vad pumpen kostar då inte rörisen säger det såklart...Det är en NIBE fighter 1235-8, kan tänka mig att den kostar runt 60.000 eller?.
Men han vill allafall ha 157.000för detta!!!. Tycker det låter lite väl högt alltså, eller vad tcker ni?. Kan väll ändå inte va en kostnad på 50.000 på installation och eventuellt lite annat efterarbete eller?




Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken värmekälla skall vi välja?
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2009, 19:31:19 »
Prisen på borran är OK men installationen av en 1235-8 är lite dyr kanske, fråga vad en 1225-8 kostar.

Visst kan du värma huset med en 8 kW VP men fundera inte på att ha varmare än 12-15 ºC i källaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vilken värmekälla skall vi välja?
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2009, 19:36:18 »
Källare är väldigt luriga. Ska man värma upp en källare med oisolerad platta samt putsade hålstensväggar till 20 grader.
Räkna med ialla fall 75w/m2 vid DUT ev. 100w
Det skulle betyda att enbart för källaren går det åt en 5kw eller mer.
Bättre att lägga pengarna på att isolera när man gör om och sen värma, men ta gärna 1 eller 2 storlekar störrre vp, och nu innan källaren är färdig installera en volymtank till den så har du ialla fall effekten
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!