Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips pÃ¥ ny laptop?  (läst 6197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på ny laptop?
« Svar #30 skrivet: 09 februari 2017, 09:44:14 »
Det vanligaste felet under dom år jag har hanterat alla datorer hos oss så är det att HP har riktigt dåliga nätdelar, det är en förbrukningsvara hos dom. Och generellt dålig kvalité på SSD-diskar, vid vissa tillfällen köpte vi in datorer med mekanisk disk och bytte ut den mot en Intel SSD det blev både billigare och alla dom "snurrar" fortfarande. Ingen Intel SSD har jag hittills fått skrota. Lenovo verkar också välja bättre kvalité på sina SSD-diskar...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Tips på ny laptop?
« Svar #31 skrivet: 09 februari 2017, 10:13:31 »
Har varit inbiten PC-anhängare, men när nu Virtual Box'en tillsammans med lenovo (körde linux via windows) började strula så fick jag testa en MacBook Air. Visade sig vara hårddisk/SSD-problem. Så jävla bra! Ingenting strular! Allt bara funkar och inga problem att köra bredvid vägen (utanför normala os'et) om man behöver det. Det sura är väl att vänja om sig med alla shortcuts osv... Kommer inte köpa en ny PC-laptop nästa gång jag byter!
« Senast ändrad: 09 februari 2017, 12:47:31 av kuntri »
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Tips på ny laptop?
« Svar #32 skrivet: 09 februari 2017, 10:35:44 »
HÃ¥ller helt med dig kuntri.
Klart dom kostar mer än PCar men är ju helt problemfria. Förr behövde man byta/köpa nytt med ojämna mellanrum.
Jag är inne på min andra Mac Book Pro. Inte för att den första var dålig på något sätt, hade gärna haft den kvar, men den blev tyvärr stulen. Så enda nackdelen är väl att dom är stöldbegärliga.
Yngsta grabben kör helt "pÃ¥ sidan av vägen" har installerat Windows pÃ¥ sin Mac. Han byggde sin stationära PC själv och valde  Mac till bärbar, eftersom ingen annan bärbar hade liknande bra hÃ¥rdvara.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på ny laptop?
« Svar #33 skrivet: 09 februari 2017, 10:56:57 »
En PC-laptop i samma prisklass som en Mac är också helt problemfri, förutom Windows som är ett kapitel för sig. Man måste ju jämföra saker i samma prisklass annars blir det ju inte rättvist.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på ny laptop?
« Svar #34 skrivet: 09 februari 2017, 11:18:19 »
Och sedan är Apples garantier horribelt dåliga, den billigaste Macbook Pron kostar på prisjakt 15000:- då får jag deras 1åriga begränsade garanti, vilken annan PC-tillverkare i den prisklassen har då 3år på platsen service. Hos Apple kan man köpa till Apple care som utökar garantin till 3år, men fortfarande måste jag skicka in datorn, inte ens då erbjuder de på platsen service. Och jag vet hos oss så får vi inte ens köpa Apple just för att de har så dåliga garantier. Med alla andra (HP, Dell, Lenovo, Intel osv) är det ett samtal där man säger vad som är trasigt, då får man frågan vill du byta själv eller ska vi skicka en tekniker, dan efter har jag utbytesprylen eller teknikern hos mig. Vi har inga speciella avtal utan köper precis som vem som helst hos Dustin som vilken privatkund som helst.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tips på ny laptop?
« Svar #35 skrivet: 09 februari 2017, 12:15:50 »
Mina datorer har nästan varit problem fria fick byta hårddisk på den bärbara sen att dom inte håller en evighet är ju inget större problem efter ett antal år kommer ny mjukvara till det mesta och att köra det på en gammal dator är inte så kul och priserna på en dator är ju rimliga numera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på ny laptop?
« Svar #36 skrivet: 09 februari 2017, 12:37:39 »
Garantitiden avspeglar ofta kvalitén på grejjerna, inte lämnar en tillverkare lång garantitid om de inte vet att grejjerna är gjorda för att hålla minst så länge.
Samsung (bildskärmar) är ett märke som vi aldrig mera kommer att köpa in, för vi märkte efter några år att de alltid gick sönder precis runt garantitidens slut. Ibland hann de gå sönder precis innan så vi hann få dom reparerade och det som alltid var sönder var en kondensator för 5:-, de som vi hann repa på garanti går fortfarande många år senare. Men de satte medvetet in denna konding för att begränsa livslängden på produkterna. Dell skärmarna som vi mestadels kör med nu har inte alls dessa tråkigheter, nog går de sönder någon enstaka här och där efter 4-5 år, men inte på det sätt som Samsung-skärmarna gjorde...detta fenomen har jag även sett på Samsungs TV-apparater, har lagat ett antal sådana privat åt folk där garantin precis har gått ut...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tips på ny laptop?
« Svar #37 skrivet: 09 februari 2017, 12:40:50 »
Hur fÃ¥r man en kondensator att gÃ¥ sönder efter en förbestämd tid  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på ny laptop?
« Svar #38 skrivet: 09 februari 2017, 12:53:57 »
De köper en kvalité som håller ett visst antal timmar. Jag misstänker att denna konding dessutom alltid är spänningssatt så att även om man slår av strömmen på skärmen så slits kondingen...
När jag såg att det var kondingen som oftast var bytt så googla jag lite och hittade hur mycket som helst om detta på nätet...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Tips på ny laptop?
« Svar #39 skrivet: 09 februari 2017, 12:57:50 »
Nu behöver inte TS och hans fru nån MacBook Pro utan en enklare dator. Min MacBook Air 13tum från våren 2014 har fortfarande grymt bra prestanda för normalt kontors/skolarbete. Fortfarande över 5h batteritid med normalt kontorsarbete. Pris på blocket 5000-7000kr. Väl värt de pengarna tycker jag!
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!