Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gissning kring vÃ¥r vinkyl, vad fÃ¥r den att sluta kyla efter 30-45 min?  (läst 6733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Nått av det är det väl kanske eventuellt eller ngt annat. :)

Kompressorn är en Danfoss 102H (TLES7KTK) med R600a (möjligen med mindre än 65 gram av den sistnämnde varan...)  a:gl
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SÃ¥, dÃ¥ var vinkyl lagad och nu kom fakturan.  ::)

De kom ut i januari, tömde den och utförde omfyllnad av köldmedium men förångningstempen låg på plus så man dömde ut kompressor. De återkom med ett kostnadsförslag på 7923 kr inkl arbete för byte av kompressor. Vårt försäkringsbolag sade OK till den kostnaden. Kylfirman hämtade vinkylen i början av februari, sedan levererades den i slutet av feb och idag kom fakturan. 13196 kr. Ingen annan summa än 7923 kr har kommunicerats för godkännande av försäkringsbolaget, ingen information om fördyrande omständigheter har nämnts under resan. Kyltekniker som var ute och som meddelat kostnadsförslag ar kontaktats som tyckte det lät konstigt, "chefen" hör av sig imorgon.

SÃ¥ om ngn var nyfiken pÃ¥ fel ock kostnad sÃ¥ är felet iaf identifierat och Ã¥tgärdat, kommunicerat pris och faktura är inte riktigt avgjort... ...eller ja, rätt glasklart 7923 kr ink arbete och moms tycker ju vi.  .,;- 
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att lagra en vinkyl i nästan en månad är inte gratis.
Deras kostnadsförslag kanske bara omfattade delar och arbete, inte upphämtning, lagring och leverans av kylen...

Man slutar aldrig förvånas över hur vissa företag försöker sko sig på lättlurade kunders bekostnad.
Säkert 50% av alla kunder skulle betala istället för att krångla.
Speciellt de som har ekonomi nog att ha en vinkyl som är sÃ¥ dyr att den är värd att reparera för över 7000 kr.  ;)
Det är riktigt ruttet hur företagen agerar ibland.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Jag hoppas ju på att de haft en administrativ olycka längs med deras administrativa process. Tills annat hörs utgår jag ifrån att de sluntit lite. De får prata med frugan imorgon så får vi se vad det landar i, skulle nu summan vara ngt annat än vad de angett som kostnadsförslag och det vi accepterade så beror vår respons helt på deras bemötande. Som sagt, ärligt misstag eller en fuling låter jag vara osagt. Av ren princip har frågan lyfts, förhoppningsvis utagerat imorgon.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vi väntar med spänning.
Men medge att det verkar vara mer regel än undantag att det blir dyrare än vad man säger...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Frågan utagerad, kostnaden blir enl kostnadsförslaget 7923 kr. Jag tror det är en tvåstegsraket, men har menat belopp exkl moms och sedan har man råkat addera ca 3000 kr. Man gör "rätt för sig" och går på eget kostnadsförslag. Case closed.

Om vi nu skall plocka upp tråden "generell kostnad när man anlitar ngn" så är min erfarenhet att det främst är bilverkstäder som lyckas landa över deras egna kostnadsförslag. I övrigt vanligt att man kommer överens om en lösning som sedan blir ngn annan som vederbörande fann "smidigare" varpå det blir backjobb efter fyra ombokade återbesök. Vad gäller hantverkare och andra tjänster man vill köpa så är det irriterande vanligt att de skall "återkomma imorgon/nästa vecka" och sedan hör man aldrig av dem igen om man inte själv jagar ifatt dem igen. Det är rent av ovanligt att butiker, servicefirmor eller hantverkare återkommer enl avtalad tid, mycket märkligt då man då gärna letar upp ngn annan istället och lämnar mindre bra referenser till vänner och kollegor om de med "dåligt minne".
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!