Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lutning 40, Justering 0, rumsgivare Nej, ger bör framledning 30 C* ???  (läst 8044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Tror nog inte du ska rätta dig så mycket efter manualen. Om du har lutning 40 innebär det att du får 40 graders framledning vid femton minus. Då kan du knappast få 34-35 vid 15 grader varmare väderlek. Alltså 0 grader. Det är nog snarare rätt att du har ca 30 graders framledning. Och att det är något fel i manualen. Eller någon missuppfattning. Vet du att du har så varmt som du vill ha det i huset vid femton minus? Annars får du nog öka lutningen tills det blir rätt temperatur.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Örnis

  • Drifttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 7,5
Citera
Vet du att du har så varmt som du vill ha det i huset vid femton minus?

Hej

När det är ca: 15 minus ute så är min framledning kring 40 grader och rumstemp mellan 20,5 - 21,5. Nu när det är runt 0 grader här i stockholmstrakten så är framledning kring 30 grader och rumstempen ca: 19,5 - 20, Detta med Lutning 40, Justering 0 Rumsgivare Ja. Det känns kallt och rått inne trots ca: 20 rumsgrader.
Måste då kompensera till Lutning 37, Justering 3, för att få upp framledningstemen ett par grader, som i diagrammet för 0 utegrader och Lutning 40 Justering 0.
Problemet är bara att när det blir varmare ute så kommer det bli varmare i rummet med inställningen, L37 J3.

Undrar om det verkligen är hysteres 7 grader för rumsgivaren? Då borde den öka när det blir kallare inne vid 0 grader ute.
Konstigt nog så måste jag ställa rumsgivare bör på 19,5 och då får reglering kring 20,5. Rumsgivaren visar rätt, har koll med annan termometer.
Det känns som något inte är rätt i min reglering.
 ;)
« Senast ändrad: 28 februari 2011, 01:17:30 av Örnis »
2011-01-28: CTC EcoHeat 7,5, 140m borrdjup, 2m till berg, aktivt djup ingen aning, typ 1,5 plans, 150 kvm, 3 enrörssystem som lågtemp. Vill ha, men har ingen plats för acc. Vp i tvättstuga.
Tidigare 22000 kWh med Elpanna och stundtals svalt inne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Det är ganska vanligt att man inte kan få bra temp runt nollan när man kör en helt linjär huskurva. Vet inte hur det är på din ctc men min ivt kan jag knäcka kurvan på vid en viss temperatur. Så jag har knäckt/höjt kurvan just vid noll grader inomhus. Då jag också upplevde ca en halv till en grad kallare inne med en standard linjär huskurva. Men jag har ingen innegivare. Man tycker din innegivare borde kunna kompensera det. Men det förutsätter ju att den ligger hyfsat rätt innan. Men om du behåller 40 på lutningen och ökar till 1 eller 2 på justeringen blir det inte rätt då även när det blir varmare ute?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Örnis

  • Drifttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 7,5
Citera
Det är ganska vanligt att man inte kan få bra temp runt nollan när man kör en helt linjär huskurva....

Håller med dig om det, behövs lite extra boost kring nollan, jag har inte lyckats hitta något sådant på EcoHeat tyvärr. Reglerkurvan på min förra 26 år gamla Elpanna Nibe EVC 190 är smartare än ctc reglerkurva enligt mitt tycke. Den är svagt vingformad och ger ca 34 grader kring nollan vid kurva 40 grader / -15.
Jag tror reglercentralen skall följa diagrammet ganska precis, och inte fela upp till 3 grader vid viss temperatur.

Mitt reglerproblem kanske något i den här stilen. Min framtempbör ligger 3 till 4 grader under riktvärde vid nollan, om nu hysteresen för rumsgivaren är 7 grader ger +- 3,5 grader så ligger regleringen utanför området och kan inte höja mer. Detta under förutsättning att rumsgivarens reglering går efter den rätta kurvan. hmm... men det verkar lite långsökt.

Citera
40 på lutningen och ökar till 1 eller 2 på justeringen
Tror det blir för varmt inne när det är kallt ute > 15 minusgrader, men det återstår att se.
 ;)
2011-01-28: CTC EcoHeat 7,5, 140m borrdjup, 2m till berg, aktivt djup ingen aning, typ 1,5 plans, 150 kvm, 3 enrörssystem som lågtemp. Vill ha, men har ingen plats för acc. Vp i tvättstuga.
Tidigare 22000 kWh med Elpanna och stundtals svalt inne.

Utloggad boax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Drift tekniker Värme - Ventilation
Vad jag menade var att om man justerar in huskurvan utan rumsgivare sÃ¥ hamnar jag pÃ¥ lutning 43 justering 3 och dÃ¥ har jag 21 grader inne och som ni säger lite ruggit inne runt nollan även med rumsgivaren inkopplad, men om jag däremot sätter lutning pÃ¥ 48 och justering 3 och  rumsgivare pÃ¥ sÃ¥ har jag 21 grader  och det känns varmt och skönt, det var det jag menade att det är bättre att ha lite för hög kurva och lÃ¥ta rumsgivaren sänka,och dÃ¥ är det ju onödigt att hÃ¥lla pÃ¥ och leta efter  en bra kurva utan rumsgivare när det ändÃ¥ intet stämmer sen när man kopplar in den. jag vet inte om det är rätt men jag fÃ¥r betydligt jämnare värme och ingen ökad förbrukning pÃ¥ pumpen   
CTC Ecoheat 7.5  Villa pÃ¥ 108 kvadrat med uppvärmd källare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!