Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => Nibe => Ämnet startat av: mstrand skrivet 04 oktober 2012, 15:41:53
-
Hej,
Vi håller på och bygget ett lågenergihus. Vi skulle vilja ha lite hjälp med vilken pump och varmvattenberedare vi ska välja. Vi ha siktat in oss på en 8kW pump. Vi kommer att ha 3st duschar. För det mesta kommer vi bo 2 vuxna + 2 barn i huset. Vi har släkt utomlands och när de besöker oss kommer vi att bo upp till 10 pers under en vecka eller två. Dessutom har kommer vi ha ett badkar i storleken 450l till 550l. Hur löser vi smidigast varmvattenbehovet? Optimalt vore om vi bara kunde värma upp lite vatten till vardags och sedan värma upp en större mängd när vi har gäster eller känner för att bada. Går det att köra en 1245 ihop med en VPB 300?
-
Kolla Viessmann 300 G med 390l VVB. Har den själv och hur mkt VV som helst.
-
Nu är det så att vår VVSare helst installerar Nibe.
-
Då får du välja en Nibe 1145 och en vpb300 eller vpb500 för massor med vv eller helt enkelt byta rörmockare mot en som vill installera annat. Att kombinera en 1245 med vpb300 låter inte som en bra lösning om det överhuvudtaget går Sc:,h.
-
Nog borde det gå dra om rören så både vvb och tank värms samtidigt när så är påkallat, men det är trångt i de flesta värmepumparna, så helt säker är jag inte.
-
Vill man göra det så tror jag det finns plats får skära i lite isolering bara men hur fixar man styren och jag ser ingen anledning när det finns stora beredare att köpa.
-
Ja Nibe är bra för rörisen,, ökar på rabatten på Dahl. Det blir säkert bra med Nibe. Men det är ju dumt att inte titta vad Thermia, IVt eller Viessmann,CTC Drexel,Ecozon,qvantum mfl har att erbjuda :)
Det går säkert att kombinera dessa grejer, men som Rickard sa. Det blir bökigt. som en vis man sa - keep it simple stupid ::)
-
Siktar man på att bygga ett lågenergihus så kan jag förstå attman inte vill ha en stor beredare varm när behovet inte finns.
Men kanske är det då bättre att satsa på en stor beredare + värmepump utan inbyggd beredare och istället tilläggsisolera beredaren, då får du både mycket varmvatten, och låga förluster.
-
Jag tror en 1145a och en vpb300 ska räcka bra lär inte vara nått problem med många duschar och bör gå att kräma ur bra med liter till badkaret vet inte hur dom är isolerade men duger det inte går det ju alltid att isolera på lite om man känner att det behövs.
-
Tack för svaren. Givetvis kommer vi även kolla upp andra märken. Men det lutar det nog mot en 1145 med antingen en VPB300 eller VPB500. Hur fungerar dessa beredare? Används de bara som värmelagring och varmvattnet värms upp via en slinga eller tas varmvattnet direkt från tanken? Är det någon nackdel med en stor beredare förutom extra värmeförluster?
-
den enda nackdelen är att det tar längre tid att ladda när det väl tar slut.
Men laddtiden är ju också dess fördel sett utifrån körningen för värmepumpen.
finns en pump man ska kolla på lite extra om man gillar varmvatten och det är G2/G3 från thermia separat VV heter då DUO. Så vitt jag kunnat se från de jag följt här på forumet så blir det gott om extra varmt VV utan massa onödiga körningar en stor del av året.
Utöver de förslag du redan fått i tråden.
-
Men, bygger man nytt lågenergihus har man säkert golvvärme och väldigt låg framledningstemp och då har man ju ingen som helst nytta av Thermias HGW-teknik...
-
mm tempdiff mellan hetgasen och bottengivaren på VV måste vara minst 15 grader för att HGV ska fungera.
Om vi tänker oss att hetgasen är 25 över vid lägre kondenseringar och framledningen ligger 25-35 så har vi
50-60 grader vid värmeproduktion. För att den då ska aktiveras måste bottengivartempen vara 35-40 grader eller lägre.
Även vid låga framledningar går väl hetgasen upp 30 när väl processen har gått ett tag. Då skulle hetgasen HGV fungera vid 40-45 grader bottentemp. samt att den skulle ligga på 55-65 grader, hetgasen alltså.
Men största problemet blir kanske att huset drar för lite för att ge ett VV tillskott den vägen.
så det är nog helt korrekt att en G-maskin blir overkill i det sammanhanget.
-
Jag har för mig att det även är nån begränsning som gör att framledningstempen måste över ett visst värde innan HGW'n aktiveras, men det kanske bara är hetgas- kontra varmvattentempen som styr?
-
ja det är så jag har förstått det. man ställer in deltat och det är 15 som lägst men 20 som standard har jag för mig.