Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mecaterm Flash 900. Hetgasgivarfel?  (läst 4225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
Mecaterm Flash 900. Hetgasgivarfel?
« skrivet: 09 oktober 2012, 21:18:14 »
Håller på lite med en Mecaterm Flash 900. Den vill i tid och otid larma på hetgas trots att givaren inte ens sitter i sin ficka på högtrycksröret. Uppmätt hetgastemp är 74 °C och pressostaten funkar och är inställd på 27bar. Jag undrar om någon känner till villkoren för vad som kan sätt felkod på en sån här vp. Jag har även mätt givaren och jag tycker den ger rimliga värden. Får pumpen stå strömlös en längre stund så verkar felkoden släkt men en Norsk reset funkar inte.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Mecaterm Flash 900. Hetgasgivarfel?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2012, 23:40:55 »
Nu nollar den sig inte alls längre. Hetgaslampan lyser konstant. Någon som har dokumentationen som en gång medföljde dessa pumpar?
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mecaterm Flash 900. Hetgasgivarfel?
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2012, 17:37:30 »
När den står still, är pressostaten i "normalläge" då?
Du säger att du mätt givaren, vet du vilken typ av givare det är så att du kan gå in i någon tabell och se om det verkar stämma.
Har du provat kyla tempgivaren för att se om det hjälper?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Mecaterm Flash 900. Hetgasgivarfel?
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2012, 17:32:07 »
Pressostaten på pumpen är bara för bryta på hp och lp. Styret är tänkt att ske antingen via returgivaren ställbart mellan 40-50 °C alternativt tex rumstermostat. Ptresostaterna (hp&lp) är opåverkade.
Jag har ingen tabell på givaren kan inte heller utläsa typ på givaren men den är vid rumstemp på 75kohm vilket jag till en början tyckte verkade högt men med givaren i fickan och manuellt påverkad kontaktor så kompressorn startar så sjunker resistansen. (Har haft allt mellan -2 och 74 °C på givaren) Passade även på att mäta spänning över utegivare returgivare och hetgas. Tempen på ute och retur var då lite kallare än hetgasgivaen och de låg omkring 6v över givaren och hetgasgivaren ca 5v och sjunk till ca 1v då jag mauellt kör kompressorn och hetgasgivaren blir varm. Att jag tycker jag tycker att givaren verkar ok baserat jag på de volttal jag kunde mäta och konstaterar att spänningsdelningen över givare är rimlig. Men en tabell över givaren skulle ju helt klart reda ute ett frågetecken eller två. Men jag tycker det lutar åt att ev kretskortet bråkar. På måndag är Stefan på Mecaterm på plats hoppas han har lite kloka idéer om vad som skulle kunna vara fel.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mecaterm Flash 900. Hetgasgivarfel?
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2012, 17:44:03 »
Om du kunde lossa alla givare och ohm-mäta dem när de har ungefär samma temp skulle du kunna zooma in på någon misstänkt givare.
Eller, varför inte kontakta http://www.mecaterm.se/ - de kanske vet vilka givare som satt i dessa?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Mecaterm Flash 900. Hetgasgivarfel?
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2012, 14:48:20 »
Ute och returgivare håller efter en stund i kylen 4.2 och 4.4kohm de är av enklare typ. Hetgasgivaren är av finare typ med siliconkabel med flätat hölje. Den enda info jag kan läsa på den är "200 °C" den är vid denna temp 108kohm.
Lägger jag hetgasgivaren i handen en stund visar den 37kohm och ute/retur 1.6kohm så jag tycker givarna verkar fungera. Mäter jag spänning på givarplintarna utan givre kopplad får jag 7v på hetgas och rum 4v på retur och ute.
När jag hade givarna lösa testade jag att fasvända och vips ingen tänd hetgas. Bra tänkte jag stängde strömmen och kopplade givarna slog pÃ¥ igen och hetgasdioden lyser  Sc:,h kopplade ur hetgas och en Norsk reset var allt som krävdes  Sc:,h Jag kan inte pÃ¥ nÃ¥got logiskt sätt förklara detta.

Nu går pumpen iaf utan hetgasgivare och min Testo hänger på och visar 39 °C framledning och 85 °C hetgastemp.

Jag får snacka med Stefan på Mecaterm imorgon han verkar vara den som har bäst koll på dessa gamla pumpar de andra vill inte svara på frågor om denna pump. Jag har redan pratat med dem.
« Senast ändrad: 14 oktober 2012, 17:49:22 av no1_martin »
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Mecaterm Flash 900. Hetgasgivarfel?
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2012, 15:09:58 »
när värmepumpen nu stannade så gjorde den vid 90 °C hetgastemp och 40 °Cpå returen. Jag hoppas att det var automatiken som stoppade den men det märker jag alldeles strax.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Mecaterm Flash 900. Hetgasgivarfel?
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2012, 17:25:05 »
Nu lyser den ilskna lampan igen och jag kan inte lura vp:n till att starta igen  >:(
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Mecaterm Flash 900. Hetgasgivarfel?
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2012, 18:02:21 »
Jag kan inget om Mecaterm men har rÃ¥kat ut för att en liknande givare var väldigt oberäknelig. Den kunde mäta rätt i ett antal timmar för att senare visa runt tio grader fel i ett halvt dygn. SÃ¥ bara  för att du lossar den och kontrollmäter kan du inte vara säker pÃ¥ att den är OK. Om inte du och Stefan kommer pÃ¥ nÃ¥t bättre sÃ¥ prova att byta den pÃ¥ chans, de är ändÃ¥ ganska billiga. I mitt fall löste det problemet, innan dess höll jag pÃ¥ att bli tokig. (Det vanliga är nog att givarna gÃ¥r sönder definitivt, men inte alltid.)
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Mecaterm Flash 900. Hetgasgivarfel?
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2012, 18:45:08 »
Efter ha pratat med Stefan och fått reda på att enda vilkoret för hetgaslarm är låg resistans över givaran så verkar inget annat rimligt än att det är kretskortet som gett sig. 6000:- vill de ha för ett komplett styr det lilla kretskortet som jag vill ha säljer de inte löst. Undra vad en Carel kan kosta?
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Mecaterm Flash 900. Hetgasgivarfel?
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2012, 17:01:57 »
Efter att ha bråkat fram och tillbaka med pumpen och kollat signalvägarna mellan lilla och stora kortet för att ev kunna köra pumpen manuellt bestämde jag mig för att försöka lura det lilla kortet och sagt och gjort jag har nu bryggat två komponenter på kortet och hetgaslarmet är borttaget och pumpen går.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!