Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 22 december 2010, 23:18:37 »

Det går slå ifrån elpatronen helt och hållet i någon av menyerna. Det hade jag provat för att se om pumpen då slutar lösa ut (löser pumpen ut så tror jag elpatronen går in ändå, men det kan ju vara bra att vara hemma när man provar för säkerhetsskull).
Det blir högre verkningsgrad på värmepumpen om man kör en separat el-radiator istället för att köra inbyggda elpatronen i värmepumpen.
Dock är det kanske mer praktiskt att köra inbyggda elpatronen än ett separat el-element.
Men den inbyggda elpatronen ger en ond cirkel med dålig verkningsgrad, hög framledning och i västa fall elpannesyndromet.


En helt annan fråga kring varmvattentempen GT3.
Hur har du ställt in varmvattnet och resonerat kring legionella osv?

//Micke som kör allt som bara går på varmvattnet på grund av okunskap (=det säkra före det osäkra).

Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 december 2010, 23:02:58 »

Din kurva är knäckt på rätt sätt men den ser lite lustig ut i ett diagram. Den skulle behöva sänkas några grader vid -25 och -30. Sen har den en liten puckel vid -15 men tillsammans med en innegivare bör kurvan fungera hyfsat.

Det är kanske enklare att göra så här: Ställ in värmekurva 0.0 och parallellförskjutning 0. Gå sedan in i meny 1.3. Startar man med en t kurva som inte är knäckt skall det stå nollor vid alla temperaturer men nu står det de differenser som är inställda. Ändra värdena till de värden jag gav i tabellen några inlägg tillbaka, 0 vid +20, +0,5 vid 15 , +1 vid 10 osv. När sedan rätt värmekurva ställs in kommer ändringarna att läggas på värmekurvan.
Skrivet av: stampep
« skrivet: 22 december 2010, 21:42:20 »

Kanon grabbar! nu har jag en del att fundera på och prova, "tyvärr" är det BARA -19 nu så nu funkar det nog som det ska..
Får kolla upp hur mycket tillskottet har gått och kolla hur länge det är inställt att gå.
Problemet kommer ju när det blir ordenligt kallt, första kallperioderna på hösten har elpatron löst ut nån gång dom 3 åren jag bott här så det används iaf.


Roland: har knäckt kurvan i meny 1.3, Men det ser ut så som jag skrev i min meny? är det nåt jag har missat?
Är en Rego 600 om det har någon betydelse.. Ge gärna ett exempel på hur det ska se ut om du vet hur min funkar.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 december 2010, 21:14:21 »

Först provade jag med 6KW eltillskott vilket innebar att VBin efter en halvtimme ökade till 47 grader varpå eltillskottet automatiskt kopplades bort. Kompressorn fortsatte att gå (vid VBin=48 grader stannar kompressorn).

Måste erkänna att jag aldrig har kontrollerat om tillskottet kopplas bort automatiskt när returtemperaturen börjar närma sig 48 grader, jag har alltid lyckats hålla mig på rätt sida om den gränsen. Det borde ju fungera så som Per skriver.

När jag läser igenom tråden står det ingenting om att tillsatselen har varit inkopplad. Om det är så skulle Stampeps pump klara av att nå 48 på returen utan tillsats (den var ju överdimensionerad enligt tidigare ägaren). I så fall är problemet att rumsgivaren påverkar för mycket. Rumsgivarfaktorn måste då minskas så att stopptemperaturen kommer under 48 grader.

Knäcker värmekurvan gör man i meny 1.3.   
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 22 december 2010, 20:49:25 »

I går testade jag för första gången att köra min Greenline C7 (från 2002) med eltillskottet påslaget.
Först provade jag med 6KW eltillskott vilket innebar att VBin efter en halvtimme ökade till 47 grader varpå eltillskottet automatiskt kopplades bort. Kompressorn fortsatte att gå (vid VBin=48 grader stannar kompressorn). När VBin sjunkigt några grader gick eltillskottet in igen. Osv.
På min värmepump verkar det inte vara någon risk (?!) att kompressorn stannar och bara eltillskottet går.

Därefter provade jag med 3KW eltillskott. Då orkade inte VBin upp till 47 grader varför eltillskottet gick hela tiden.

Totalt sett blev medeltemperaturen på elementvattnet i genomsnitt högre med 3 KW eltillskott hela tiden jämfört med 6KW eltillskott som går till och från hela tiden.

Per L
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 december 2010, 20:40:48 »

Är det riktigt kallt ute så att det behövs tillskott hela tiden bör man minska tiden för tillskott (meny 8.1) till några minuter. Gör man inte det utan har fabriksinställningen en timme hinner temperaturen sjunka så pass under den tid tillskottstimern räknar ner att rumsgivaren skickar upp stopptemperaturen så högt att pumpen kan stanna pga hög returtemperatur när väl 6 kW tillskott har gått in. Har själv lite problem med det just nu (-23 ute), stopptemperaturen är över 50 grader men den kommer inte att orka dit även med 6 kW tillsats. 

Minska känsligheten för rumsgivaren så att pumpens stopptemperatur kommer under 48 grader.

När det blir riktigt ordentligt kallt och man når gränsen för vad pump + tillsats klarar av gör egenheterna i IVT:s reglersystem att man måste övervaka vad som händer. Kurva 4 och kylan gör att det inte finns mycket marginal kvar till för hög retur eller att högtryckspressostaten löser ut. En variant kan vara att begränsa tillsatseffekten till 3 kW. Då bör risken för att pumpen skall nå för höga temperaturer minska. Det kanske blir svalare inne men det är bättre att det blir svalt när kompressorn går än att det blir svalt för att kompressorn står still och 6 kw elpatron går.

Skrivet av: stampep
« skrivet: 22 december 2010, 19:43:19 »

Rickard: har haft en 2kw fläkt på nedervåningen på halvfart och ett element på 750w på övervåningen idag, då var det varmt inne fast pressostaten löst ut någon gång under dagen, så det verkar rimligt att den går enbart på elpatron. för det lilla bör inte klara av att hålla värmen flera timmar..

Elda i öppna spisen blir klurigt, problemet ligger i att jag ibland är borta 12-15 timmar..

Kommer bygga ut systemet till sommaren, är nu under vintern jag måste lösa problemet tillfälligt s.a.s.

När du skriver ersätta elpatron, går det att koppla ur dessa enkelt i pumpen?

Får fixa nån vettig lasertermometer så jag kan kolla tempdiffar.

Tackar alla för kanonhjälp! hoppas man får tid att lära sig mera om det här så man kan återgälda genom att hjälpa andra!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 december 2010, 19:35:59 »

Om jag uppfattat detta rätt så har du råket ut för "elpannesyndromet", d.v.s. ditt radiatorsystem kräver högre temp än vad din värmepump (högtryckspressostaten) klarar.
Det innebär att när det blir så kallt att kompressorn på egen hand inte klarar att värma huset, utan eltisllskott går in, så blir temp/tryck så högt att pressostaten släcker kompressorn.
Troligvis går värmepumpen vidare på elpatronerna, men dessa är begränsade (på 6 kW?) och det blir därför kallare i huset än om kompressorn går.

Det du kan göra utan ombyggnader är att se till så att tempdiffen över varje enskild radiator är ca 5-8 grader, detta för att säkerställa att alla radiatorer verkligen ger från sig värme, och att ingen radiator kortsluter systemet och skickar tillbaks lika varmt vatten som den matas med.

En acktank hjälper inte just nåt mot dessa problem, utan det är den värmeavgivande ytan som måste trimmas in eller utökas.
Eller att du finner dig i att elda de få dagar det är så kallt att du inte kan hålla en komfortabel temp i huset enbart med hjälp av värmepumpen.

Ett annat sätt du kan använda dig av som kräver små investeringar är att ersätta elpatronerna med en elektrisk fläktradiator på ett par kW som får stötta när det blir riktigt kallt.
Skrivet av: stampep
« skrivet: 22 december 2010, 19:21:36 »

Nu ligger jag på värmekurva 4,0, rumsgivaren har jag inte rört sen jag "grundinställde".
kollade elementen nu när pumpen gått 20min, varma upptill och kallare nertill.

Hur menar du med knäckningen? är jag i fel meny?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 december 2010, 11:16:46 »

Är GT 9 50 grader skall pumpen stanna, 48 grader är gränsen. Det kan bero på bakflöde i bypassledningen. GT1 är några grader lägre än GT9. Det kan vara felaktiga givare. Kontrollera att bypassledningen vid drift har samma temperatur som returledningen.

Vad gäller knäckningen så var värdena i min tabell de värden som värmekurvan skulle justeras med vid de olika temperaturerna, inte värmekurvans värden.

Kontrollera, om det inte redan är gjort, att det inte någonstans i huset finns radiatorer som är lika varma upptills om nertill när pumpen har gått minst 10 minuter. Sådana radiatorer kortsluter flödet.

Vad är det för värmekurva inställd?
Skrivet av: stampep
« skrivet: 21 december 2010, 22:27:45 »

Då var det dags igen... kom hem för ca en timme sen, pressostat hög och hög retur.. -27 på termometern..

Har kvitterat och pumpen har gått en ca en timme, och slagit ifrån.. har nu dessa värden:

GT1      48,3
GT2     -23
GT3      43,6
GT5      17,6
GT6      61,3
GT8       50,9
GT9       50,1
GT10      3,2
GT11      3,0

Roland : kollade näckningen, mina värden ser inte alls ut sådär...
20c    kurva 22,0
15c    kurva 25,2
10c    kurva 28,4
5c     kurva 31,6
0c     kurva 34,8
-5     kurva 37,6
-10    kurva 41,2
-15    kurva 44,4
-20    kurva 46,0
-25    kurva 49,3
-30    kurva 53,1

Ideer?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 december 2010, 09:29:49 »

Blir det ordentligt kallt blir det varmare inne. Blir det varmare bli det svalare inne. Vill man ha en reglerkurva som fungerar för alla utetemperaturer måste den böjas till lite vilket man gör i meny 1.3. Föreslår följande justeringar

Ute  Justering
+15    +0,5
+10    +1
+5      +2
0        +2
-5       +1
-10     0
-15    -1
-20    -2,5
-25    -4
-30     -5 osv

När kurvan är knäckt är det dags att koppla in rumsgivaren igen. Passar värmekurvan bra till huset är det inga problem med att köra med rumsfaktor 5 utan att regleringen blir instabil. Rumstemperaturen (meny 1.10) måste ändras till den temperatur det skall vara i huset. Det fungerar inte bra om önskad temperatur är 18,6 och rumstemperaturen är inställd på 21. Rumsgivaren skall användas för finlir med en riktigt inställd värmekurva i grunden.

Vill ni ha 21 inne så rekommederar jag att ställa rumsgivarfaktorn på noll igen och prova fram en värmekurva som ger rätt innetemperatur. När värmekurvan är rätt går det att koppla in rumsgivaren igen efter det att önskad rumstemperatur (1.10) har ändrats till 21. Värmekurvan behöver inte knäckas om.
Skrivet av: stampep
« skrivet: 04 december 2010, 20:26:50 »

Har nu 18,6 inne, precis lagom! verkar funka bra, elementen på övervåningen blir iaf varma över hela ytan, lite kallare nertill men det är inte mycket. Får kolla nedervåningen sen, nu är pumpen stilla..
Blir intressant att se hur det håller sig när det blir ordentligt kallt ute, nu är det "bara" -10.

Tack för hjälpen grabbar!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 december 2010, 19:24:28 »

acc tank blir det nog inte, dock ska det sättas in fler element, 1 i tvättstugan och troligtvis ett stort as i garaget.. får ju ett större system då?

ökar man farten borde väl vattnet gå tillbaka snabbare till pumpen och därmed högre retur? eller tänker jag bakvänt nu?

Någon 2 m3 tank behövs definitivt inte. Två radiatorer till kommer att få det att fungera bättre men det skall säkert gå att få det att fungera bra med befintliga radiatorer. Det är möjligt att de behöver trimmas in så att vattnet fördelas någorlunda jämnt mellan dem. Finns det några radiatorer som är lika varma upptill som nertill när pumpen har gått minst 10 minuter?

Returentemperaturen blir oförändrad. En IVT-pump från 2001 styrs genom att returtemperaturen och utetemperaturen mäts. Reglerenheten strävar efter att hålla returen på en nivå som bestäms av utomhustemperaturen. Så konsekvensen av högre fart blir lägre temperatur på utgående värmebärare och lite svalare inne.
Skrivet av: stampep
« skrivet: 03 december 2010, 19:04:57 »

Hmm kände precis på elementet, det är ljummet nertill och varmt upptill.. får kolla hur pumpen står och testa ändra sedan när jag provat inställningarna och se hur skillnaden blir, bäst att ändra en sak i taget.

Nu blir det nog att gå ut i garaget och kapa och svetsa, där känner jag mig mer hemma :)
Skrivet av: Streben
« skrivet: 03 december 2010, 19:01:28 »

Jo, men samtidigt blir det mer vatten som strömmar genom elementen. Dvs även i botten på dem. Men problemet är nog för dig att du har problem med växlingen vatten > luft i huset. Så nya element bli inte fel :)
Skrivet av: stampep
« skrivet: 03 december 2010, 18:56:47 »

acc tank blir det nog inte, dock ska det sättas in fler element, 1 i tvättstugan och troligtvis ett stort as i garaget.. får ju ett större system då?

ökar man farten borde väl vattnet gå tillbaka snabbare till pumpen och därmed högre retur? eller tänker jag bakvänt nu?
Skrivet av: Streben
« skrivet: 03 december 2010, 18:51:23 »

Det är väl det vanliga problemet med vp. Dvs man måste ha en låg temperatur på vattnet som värmer huset. Dvs problemet ligger inte hos din VP. Utan i ditt hus. Ska det vara riktigt bra ska man väl ha lågtemp element. Såg också att det nu finns fläktar att köpa till element, det kanske kan vara en ide? Men jag har länge ansett att man bör ha en extra acc tank kopplad i direkt anslutning till utgående vatten. Det skulle räcka med en 2 kubiks för att få en mer stabil kurva och då skulle inte tempen sticka upp så kraftigt. Ska det vara riktigt optimalt så ska man klara av att värma huset med 35-38 C vatten.  Så mitt råd blir. Köp en ackumulatortank och koppla in till elementen och jag skulle nog också öka farten på cirkulationspumpen något också.
Skrivet av: stampep
« skrivet: 03 december 2010, 18:44:47 »

Hittade den i servicemenyn, många finesser här, den stod på 3.. ställde den på 0, vrider upp öka/minska till 4 och testar tills imorgon kväll, då gör jag en utvärdering s.a.s.

Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 december 2010, 18:39:07 »

Ja, det skall vara meny 1.11. Ställ in noll.

Vill ni ha 21 inne kan finjusteringen (meny 1.2) stå kvar på +2.

Tänk på att det kan ta något dygn innan en ändring på värmekurvan har fått fullt genomslag på temperaturen inne.
Skrivet av: stampep
« skrivet: 03 december 2010, 17:54:06 »

purjo_ : då ligger jag nog rätt bra med trycket nu.. kanske ska upp lite till. Justeringen var på värme öka/minska och finjusteringen har jag för mig, måste som sagt börja skriva upp vad jag ändrar huvuddunk
Att det blev kallare inne var bara bra för min del, låg runt 19 innan det började bli minus, precis i början efter sommaren när pumpen började gå låg det strax över 20, vilket jag tycker är för varmt.

Roland:  ska prova ställa up på 4.0, och ändra rumsgivarfaktor? heter det så i menyn?
Vi verkar vara inne på samma spår, måste bara lära mig lite mer hur det här systemet fungerar.

Har nu haft Öka/minska på 3 ett tag, nu slog pumpen precis ifrån med 18,2 inne.. går åt rätt håll iaf.

Tackar för svar!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 december 2010, 17:21:51 »

att värmekurvan står lågt nu är en biverkning av hög retur, fick några såna i början på hösten, då hjälpte det att sänka där.
Vill ha ca 19 helst, nu ligger det på 17,5.

Jag tror det förvärrar problemet. Det kan betyda att innegivaren ökar börvärdet i stället eftersom temperaturen är inställd på 21. Då kan systemet bli instabilt beroende på vilken rumsgivarfaktor som är inställd. Det faktum att problemen är störst när huset har blivit kallt tyder på det för då skickar rumsgivaren upp börvärdet till mycket hög temperatur. Att pumpen är kraftig bidrar till problemen. Den hinner skicka ut så mycket varmt vatten till radiatorerna att returen en stund senare blir för varm.

Ställ in rumsgivarfaktorn på noll och försök sedan hitta den värmekurva som ger rätt värme inomhus. Tror det skall vara runt 4.0. Rumsgivaren skall bara användas för finjustering kring en riktigt inställd värmekurva.

 
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 december 2010, 16:56:14 »

Trycket skall vara lite mer än 0.1 bar per höjdmeter mellan tryckmätaren och värmesystemets högsta punkt. Annars kan det komma in luft i systemet.

Du skriver att du har lyckats justera bort 'hög retur'. Är det genom att justera in radiatorsystemet, eller har du helt enkelt sänkt värmen mha värmekurvan? Om det är med värmekurvan så har du ju inte löst problemet - Bara gjort det kallare inne...
Skrivet av: stampep
« skrivet: 03 december 2010, 16:48:59 »

att värmekurvan står lågt nu är en biverkning av hög retur, fick några såna i början på hösten, då hjälpte det att sänka där.
Vill ha ca 19 helst, nu ligger det på 17,5.

Har blivit mildare nu sen igår, då har det funkat sen igår kväll. höjde även trycket på "vattentanken" till ca 0,5 ist för 0,2 som jag haft den förut efter att ha kollat hur brorsans stod.

Tror inte tillsatsen var inkopplad, tänkte inte på att kolla det tyvärr. inte ofta den går så länge tempen håller sig över -20 ute.

Bor i strax utanför kopparberg, ca 8 mil norr om örebro. Huset ligger bredvid en stor sjö, blir lite kallare pga det.

Provar att ställa upp värmen lite i etapper, känns som att dom värsta problemen kommer om det av någon anledning har blivit nerkylt och måste värmas upp rejält.

Kom på nu att jag ställde om knäckning så att det är en "planare" kurva efter-25 då jag hade problem med hög retur när det var som kallast, detta hjälpte.

Min tanke är att en del av problemet är att pumpen är för kraftig iom att den ska klara av att värma mycket mer yta än vad den gör för tillfället. sen att jag inte är så haj på hur man ställer in och vad som påverkar vad.

Får införskaffa en digitaltermometer och kolla upp hur mycket givarna diffar.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 december 2010, 21:30:17 »

"Inga termostater på elementen", det är alltså element men värmekurva 2.5 (värme öka/minska) är ett typiskt värde för ett bra golvvärmesystem. Hus med radiatorer brukar kräva värmekurva runt 4. Är 2.5 den vanliga inställningen? Vilken rumstemperatur vill ni ha?

GT9 är på gränsen till att stanna pumpen, vid 48 grader på returen skall den stanna. Var tillsatselen inkopplad när avläsningen gjordes?

Var ligger huset, -34 förra vintern antyder rätt långt norrut. Vad är det för typ Behöver 

GT6 är för hög för att vara bra men givarna kan visa ordentligt fel. En elektronisk stektermometer fungerar bra för kontrollmätning, isolera lite kring termometergivare och rör.

Det är svårt att bedöma rimligheten av GT1, GT8 och GT9 i och med att det skiljer så mycket mellan önskad och verklig rumstemperatur, det gör att rumsgivarpåverkan gör mycket och inställd faktor där är okänd.

Differensen GT10-11 är liten men givarna visar så ofta fel så differensen är inget att lita på. Man måste köra köldbärarpumpen med kompressorn avstängd för att få en korrektionsfaktor. 
Skrivet av: stampep
« skrivet: 02 december 2010, 20:55:33 »

Hej, har lite trubbel med pumpen.. En IVT Greenline C9 från -01 tror jag, i en 2 plans villa utan källare med 117m2 boyta.. pumpen ska enligt föregående ägare vara överdimensionerad för att klara 80m2 garaget med, vilket inte är inkopplat.

Har bott här sedan hösten -07, haft några pressostat hög och hög retur VP, särskilt förra året då vi hade -34 grader. vilket jag har lyckats justera bort, funkat klockrent sedan februari i år förutom nån hög retur när jag justerat ner värmen på vårkanten.
skrev givetvis inte ner hur allt stod förra vintern huvuddunk

imorse innan jobbet hade det gått en säkring så det var 16 grader inne, bytte säkring och såg att pumpen gick innan jag åkte, kom hem 9 tim senare till ett hus med 15 grader inne och larm på pumpen om pressostat hög.
kvitterade och det fungerade ca 2 timmar, sedan larm om pressostat hög + hög retur VP.

Har nu eldat kamin och elelement så det är ca 18,5 grader inne, pumpen slår ifrån för pressostat hög.

här är mina inställningar och temperaturer:

Värme öka/minska 2,5
Finjust                2,0
Rums temp           21

GT1     Returrad      från 49 nuv 44,5
GT2     ute                     -15,9
GT3      vv           Till 41,5 nuv 43,2
GT5   rumstemp     Stopp 21 nuv 17,5
GT6  kompressor               106,4
GT8    värmebärare ut         58,8
GT9    värmebärare in          47,3
GT10   köldbärare in             2,7
GT11   köldbärare ut            0,1

Någon som ser något uppenbart fel?
Filtret är rengjort, inga termostater på elementen.

Mvh Svante

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!