Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordfelsbrytare och trycklarm pÃ¥ värmesida  (läst 4644 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad amazontommy

  • Toastmaster
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Madrid, Spanien
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mystiskt. Idag installerade elektrikern jordfelsbrytare i huset, en bra livsförsäkring. När jag sedan sätter på elen igen får jag fellarm på min Atec.
Värme-tryckfel. Jag har en 100 liters volymtank och extra cirk.pump på framledningen som snurrar som den ska.
Begriper inte vad som kan vara fel. Har resetat genom att slå av strömbrytaren men när jag kopplar på startar kompressorn och försöker göra varmvatten.
Efter 30 sek. löser tryckfelslarmet ut. Nån som har en teori?
Värmepumpsinstallatör i Spanien.
Värme + kyla = Sant

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordfelsbrytare och trycklarm på värmesida
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2014, 21:36:27 »
Hej!
Är du samma som jaguartommy?
I alla fall så gissar jag att din värmepump är utrustad med nån form av tryckvakt på varma sidan, detta är ganska ovanligt men Thermia har ibland skumma saker för sig.
Prova att fylla på trycket på värmebäraren (kolla då även trycket på manometern).
Man bör ha minst 1 bars övertryck.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jaguartommy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare och trycklarm på värmesida
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2014, 21:39:15 »
Japp, amazontommy var mitt alias när jag jobbade för Thermia i Spanien. Nu har jag en Atec bara för skojs skull  tummenupp

Utloggad jaguartommy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare och trycklarm på värmesida
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2014, 21:50:28 »
Höjde trycket från 0,7bar till 1,2. Nollställde larmet, körde igång men med samma resultat. Värmefel-Tryckfel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordfelsbrytare och trycklarm på värmesida
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2014, 22:01:20 »
 dontknow Thermia och deras kryptiska larmtexter.  :::_)

Kan du läsa av temperaturerna lite snabbt på framledningen då den sätter igång, hur mycket hinner temperaturen öka innan den slår ifrån?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jaguartommy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare och trycklarm på värmesida
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2014, 22:09:28 »
Återställde och startade om. Kompressorn startade när framledning var nere på 21 grader men ändrades ingenting innan larmet löstes ut 20-25 sekunder senare.

Utloggad jaguartommy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare och trycklarm på värmesida
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2014, 22:11:23 »
Testade att köra enbart varmvatten men exakt samma resultat  >:(

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Jordfelsbrytare och trycklarm på värmesida
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2014, 22:19:51 »
Är du säker på att elektrikern inte blanda ihop faserna när han monterade jordfelsbrytaren? Försök inte starta din värmepump innan du är säker på att det inte beror på fasfel så kompressorn går på fel håll.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad jaguartommy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare och trycklarm på värmesida
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2014, 22:23:04 »
Good point! Ska be att de kollar det imorgon! tummenupp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordfelsbrytare och trycklarm på värmesida
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2014, 06:56:01 »
Jepp, hittade äntligen en kryptisk text om detta i installationemanualen, det stÃ¥r inte i klartext direkt.  ::)

Citera
UPPSTARTSKONTROLL
Aktivering av funktion för kontroll av tryck och temperatur vid kompressorstart.
Upptäcks avvikelser indikeras detta med larm.

Det innebär troligen att den detekterar kompressorns rotationsriktning genom att känna av trycket och därav larmet "tryckfel".
« Senast ändrad: 11 mars 2014, 06:57:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad christerm

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare inom värmepumpsomrÃ¥det
SV: Jordfelsbrytare och trycklarm på värmesida
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2014, 21:59:18 »
Säkert så att det är ett fasföljdsfel.
Bifogad bild visat den information som finns i Atecs Serviceanvisning:
Thermia Atec Total 13, idrifttagen januari 2012.

Mellankrets med glykolblandning installerad pga osäker elleverans med åtföljande risk för frysning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!