Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: serva / underhÃ¥lla pumpen  (läst 2926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
serva / underhålla pumpen
« skrivet: 10 oktober 2010, 10:56:58 »
Hej
Jag har en ecoair 109 som installerades i huset nån gång 2006 (av förra ägaren).
Min undran är, finns det nått man bör kolla över på pumpen?
Ska den rengöras? nått bytas osv..

mvh
Christian

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: serva / underhålla pumpen
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2010, 23:52:34 »
Nej...

Går den bra (inga larmar) så behöver den inte servas.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: serva / underhålla pumpen
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2010, 06:49:10 »
larryd, det var väl ändå en rätt grov generalisering?
Har du mycket smuts på utedelens förångare så kan det vara en god ide att rengöra den, tänkt dock på att vara försiktig, eller tillkalla expertis, för om du skadar lamellerna kan du göra mer skada än nytta.
Vattenfilter i cirkulationen skall också kollas någon gång då och då, typ en gång/år, men man lär sig ju fort hur mycket smuts, om något, som fastnar i dessa filter.

Underhållet är inte så komplicerat, är du osäker kanske du kan köpa tjänsten och själv titta på under tiden, och nästa gång göra det själv?

Ett enkelt sätt att se om något börjar gå fel med anläggningen är att ha en separat elmätare på värmepumpen, med lite uppföljning på förbrukningen månadsvis, kvartalsvis eller årsvis så ser du rätt snart om något börjar gå fel med anläggningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: serva / underhålla pumpen
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2010, 08:56:39 »
Mja...

med service avsåg jag service av fackman eller enligt serviceföreskrift. Ecoair har ett rätt bra larmsystem, tex får man larm för lågt flöde om ett smutsfilter börjar sättas igen. Det finns heller inga delar på pumpen som skall bytas regelbundet eller vid någon service.

Utedelens förångare har stort (7mm) lammellavstånd och är inte speciellt känsligt för igensättning av löv mm.

Det man naturligtvis behöver kolla är att avfrostningsvattnet inte samlas under pumpen och fryser vintertid. Men det är det ju inte läge för ännu.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: serva / underhålla pumpen
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2010, 16:24:32 »
Håller med Larryd här

"If it ain't broke, don't fix it."


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: serva / underhålla pumpen
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2010, 07:02:23 »
Jag har sett förångare som varit "fulla" med löv, mossa och mygg.
Så en koll på detta kan nog vara en bra ide, även om jag kanske inte kollat på just CTC och deras förångare med 7 mm lamellfördelning.
Men generellt så håller även jag med, ju mindre man rör desto bättre.
Uppföljning av elförbrukningen är en bra indikator på när något börjar gå snett.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!