Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fÃ¥ korrekta inställningar?  (läst 7590 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad totte

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme värmer gott!!!!
Hur få korrekta inställningar?
« skrivet: 10 mars 2005, 23:34:37 »
Hej

Som nybliven värmepumpsfreak på detta eminenta forum skulle jag vilja ställa en fråga.

Har nyligen installerat en Duo 10 och har fått en fantastikt fin installation. Mitt problem är att jag har ett hus med energibehovet 35000 kvh och källaren är 2-rörs system och boytan består av 1-rörssystem med hyfsat grova anslutningar. Vindsvåningen har direktverkande el som jag numera kan skippa då värmen från bodelen ser till att hålla temperaturen på ca 19 grader utan el trots ganska kallt utanför dörren.

Jag kör nu med en knäckt 37-kurva och källaren med sina jätteradiatorer är hur varm som helst medan radiatorerna i 1-rörssystemet inte riktigt vill hänga med. Förstås underdimensionerade? men temperaturen håller sig på ca 20,5 med inställt värde 21 på pumpen vid -4grader ute.

Kan någon hjälpa mig med injustering. Alla termostater i bodelen har jag plockat bort. I källaren finns inga termostater.

Brine in vid -21 grader som vi hade för en vecka sen var +3 och brine ut -2. Delta T är stadigt ca 10 grader med framledningstemp 45 grader.
Har även ställt om hysteres så att jag har 9 istf 7 som var fabriksinst.
Undrar också hur i fridens namn jag får bort frontplåten på en dylik apparat så jag kan kolla vad cirkpumpen står på.
Kan tilläggas att installationen finns i Karlstad.
Jag fryser definitivt inte men man blir ju lite manisk med det här med besparing osv.

Med hopp om svar
Totte
Duo 10, 170m aktiv borra, 120 m2 boyta, 110 m2 källare

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur få korrekta inställningar?
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2005, 00:14:07 »
PÃ¥ villan ska fronten lyftas rakt upp!!! ossÃ¥ är det en skruv som ska bort nedtill var väl den??  pÃ¥ mitten.. men den gÃ¥r trögt...  vet inte pÃ¥ dom nya hur man öppnar
NÃ¥n annan??


Citera
Brine in vid -21 grader som vi hade för en vecka sen var +3 och brine ut -2. Delta T är stadigt ca 10 grader med framledningstemp 45 grader.

delta t på 10 grader på varma sidan är för mycket, undrar om inre det är strypt uppe... kan va själva slinga eller termostatventiler som fastnat i stängt/halvstängt läge...

Det där fixar sig jag lovar!!

 sen är det klart att vp kanske gÃ¥r pÃ¥ ett eller tvÃ¥... frÃ¥ga inst om han inte reagerade pÃ¥ ditt onormala delta t och vad han gjorde Ã¥t det!

FÃ¥r du upp flödet (lägre delta t) dÃ¥ blir det varmare uppe... men du mÃ¥ste oxÃ¥ mäta i källaren pÃ¥ varje rad.. delta t sÃ¥ inte flödet blir för stort där... har du äldre ventiler kan man hitta ett lagomt läge men det tar ett  tag, ossÃ¥ fÃ¥r ingen röra dom sen, man kan iofs märka upp. Men 1 cm öppet brukar vara fullt blÃ¥s, sÃ¥ dom är jättekänsliga...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad totte

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme värmer gott!!!!
SV: Hur få korrekta inställningar?
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2005, 00:23:18 »
Tack Bertil för ditt svar.

Installatören ställde som vanligt in kurva 40 och drog. Jag ska kolla lite med honom men är inte speciellt hoppfull, men kanske det kan hjälpa.
Jag har kollat att inga termostater har hängt sig men man vet ju aldrig.
Tror du att det skulle hjälpa om jag ströp lite på källaren och att jag därmed skulle få bättre flöde i bodelen?

/Totte
Duo 10, 170m aktiv borra, 120 m2 boyta, 110 m2 källare

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur få korrekta inställningar?
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2005, 01:04:57 »
Citera
Jag har kollat att inga termostater har hängt sig men man vet ju aldrig.
Tror du att det skulle hjälpa om jag ströp lite på källaren och att jag därmed skulle få bättre flöde i bodelen?

Strypa källaren jo helt klart, normalt bästa tipset. men ditt höga delta t indikerar på att du har dålig cikrulatio (den blir sämre om du stryper)

Kolla alla radiatorer med pumpen i stadig drift... du kan öka på integralen manuellt så pumpen går länge ev höja kurvan också....
Kolla varje på stigen (den ska alltid va lika varm på alla) känn i överkant på hela rad. att den är jämnvarm... (luft kan få den att kallna delvis och särskilt nedtill)
Viktigast är dock tempen nedtill alla ska va rätt jämnvarma.. har man nån enda jätterad. då blir den lite kallare än dom andra...

Är det jämt och fint dÃ¥ gÃ¥r inte cirkpumpen i läge 3 !!! (gissar jag  ;) )

lycka till med kollandet!  helgjobb kanske   ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur få korrekta inställningar?
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2005, 08:13:34 »
På villan ska fronten lyftas rakt upp!!! osså är det en skruv som ska bort nedtill var väl den??  på mitten.. men den går trögt...  vet inte på dom nya hur man öppnar
NÃ¥n annan??

Lyftas rakt upp, helt rätt.
Skillnaden pÃ¥ vÃ¥ra nya moderna pumpar ;) , är att det är tvÃ¥ skruv...som gÃ¥r lätt  :D
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Hur få korrekta inställningar?
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2005, 14:01:40 »


Undrar också hur i fridens namn jag får bort frontplåten på en dylik apparat så jag kan kolla vad cirkpumpen står på.


Det är ett elände med dessa gömda pumpar.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur få korrekta inställningar?
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2005, 14:29:22 »
Nja man har ju bara tvÃ¥ (om man är sparsam)  När dom är injusterad sÃ¥ tuffar det ju i flera Ã¥r... men hÃ¥ller med jag har lyftat av fronten nÃ¥gra ggr (mÃ¥nga)  dock inte för att ändra farten jag kör med fullt blÃ¥s... läge tre!!!!  har inte rört dom ens!!!

Diff 5-6 grader på varma sidan
3-4 gader på kalla
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Hur få korrekta inställningar?
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2005, 16:11:22 »
Det skall inte finnas nÃ¥gon anledning att öppna skÃ¥pet.  Pumpar och smutsfilter skall sitta synliga. Därmed kan ocksÃ¥ skÃ¥pet avisoleras optimalt.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Hur få korrekta inställningar?
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2005, 21:33:21 »
På den första versionen av DUOn sitter pumpen väldigt illa till. Den sitter bakom den övre luckan. Man måste alltså ta bort den stora luckan,sedan vikluckan och tillsist plåten som displayen e monterad på.
Dom ändrade dock detta efter påtryckningar från installationsledet och satte Cpumpen före elpatronen så pumpen hamnade bakom "serviceluckan".
Pumparna brukar vara levererade med läge 3 inställt.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Hur få korrekta inställningar?
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2005, 22:33:22 »
Se bara till att fronten sittar rakt då det skruvas tillbaks, gängen är, i alla fall på villan, lite känslig. Fick köra nya med gängtapp för inte så länge sedan ;D Hade ingen mindre än M8 så nu är fronten BULTAD...ser faktiskt lite macho ut  8) 8) 8)
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur få korrekta inställningar?
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2005, 23:33:48 »
Se bara till att fronten sittar rakt då det skruvas tillbaks, gängen är, i alla fall på villan, lite känslig. Fick köra nya med gängtapp för inte så länge sedan ;D Hade ingen mindre än M8 så nu är fronten BULTAD...ser faktiskt lite macho ut  8) 8) 8)

En ny definition av värmepumpsfreak...

När du nött upp gängorna på värmepumpens luckor. Borde vara värt fem röda stjärnor i forumet, eller vad tycker ni?

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Hur få korrekta inställningar?
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2005, 01:00:20 »
Ååååå,..... ska skruvarna skruvas i ?  ;D ;D

Min front hänger bara i överkanten. Vill man krama (VP:n) sÃ¥ finns ingen tid att spilla.   ;D
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur få korrekta inställningar?
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2005, 13:17:46 »
Citera
Ååååå,..... ska skruvarna skruvas i ?   

Min front hänger bara i överkanten. Vill man krama (VP:n) så finns ingen tid att spilla.   

Hmm då får du bakläxa!!! fronten ska glida in i nåt hak på varje sida nedtill.. liiite (mycke) klurigt att få in den där.... men den ska sitta fast nere oxå utan skruv...


Från en som kastade skruven första dagen  :o ;D ;D *roflmao*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Hur få korrekta inställningar?
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2005, 15:22:21 »
Det skall inte finnas nÃ¥gon anledning att öppna skÃ¥pet.  Pumpar och smutsfilter skall sitta synliga. Därmed kan ocksÃ¥ skÃ¥pet avisoleras optimalt.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Hur få korrekta inställningar?
« Svar #14 skrivet: 12 mars 2005, 17:35:32 »
Det skall inte finnas någon anledning att öppna skåpet.  Pumpar och smutsfilter skall sitta synliga. Därmed kan också skåpet avisoleras optimalt.
Hicka?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!