Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoline - förÃ¥ngare och kompressor slut.  (läst 3046 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JLOK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecoline - förångare och kompressor slut.
« skrivet: 27 november 2011, 11:33:00 »
Hej,

Står inför ett dilemma, förångaren på min Thermia Ecoline från -96 har sprungit läck. Dessutom är kolvkompressorn slut. Har fått ett muntligt pris på 28' för byte av förångare och kompressor, alternativt en ny Thermia Diplomat med installation för 64' efter rot-avdrag. Går jag på det senare alternativet får jag förstås begära in offerter från andra firmor och på andra märken.

Hur ser ni på dessa priser, är de rimliga. Och hur ser det ut med de övriga komponenterna, köldbärarpump och vvb tex, brukar de hålla längre än så? Känns ju dumt att kosta på den 28 tusen och sen havererar något annat nästa år... Är okunnig i ämnet, därför vill jag gärna bolla denna frågeställningen med er.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ecoline - förångare och kompressor slut.
« Svar #1 skrivet: 27 november 2011, 12:21:36 »
Ja skulle inte kosta på 28000 kr på en 15 år gammal vp begär in pris från andra på en helt ny vp dom kostar från ca 45000 kr + installation.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoline - förångare och kompressor slut.
« Svar #2 skrivet: 27 november 2011, 13:41:46 »
Håller med om att det är dags att byta värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Ecoline - förångare och kompressor slut.
« Svar #3 skrivet: 27 november 2011, 19:28:26 »
Håller med föregående talare. 28 lax för byte av förångare och kompressor med arbete och material låter dessutom väldigt billigt. Utan att veta storlek...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad JLOK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoline - förångare och kompressor slut.
« Svar #4 skrivet: 28 november 2011, 10:17:33 »
Ja, jag har nog även själv mest lutat åt att ta in offerter på en helt ny värmepump, jag tackar för era synpunkter. Tobocop: Det är en Ecoline 55, där alternativet var att sätta in en 6 kW kompressor.

Om man nu satsar på ett annat märke, kan man då räkna med mycket merkostnad för rördragning? (Jag antar att en ny Thermia har sina anslutningar på ungefär samma ställen som min gamla)

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Ecoline - förångare och kompressor slut.
« Svar #5 skrivet: 28 november 2011, 11:00:17 »
Du kan räkna med rördragning även om du satsar på samma märke. Jag hade en Villa Classic 75, som nu är ersatt med en Diplomat 8. Till förvillelse lika, men tyvärr kollade jag inte mer noga och trodde att det bara var att baxa in den nya och ansluta direkt. Returen är flyttad, KB in och ut flyttade nån dm framåt, och KV in och VV ut har bytt plats. Framledningen är nog det enda som sitter på samma plats huvuddunk
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Ecoline - förångare och kompressor slut.
« Svar #6 skrivet: 04 december 2011, 22:53:52 »
Ja, jag har nog även själv mest lutat åt att ta in offerter på en helt ny värmepump, jag tackar för era synpunkter. Tobocop: Det är en Ecoline 55, där alternativet var att sätta in en 6 kW kompressor.

Om man nu satsar på ett annat märke, kan man då räkna med mycket merkostnad för rördragning? (Jag antar att en ny Thermia har sina anslutningar på ungefär samma ställen som min gamla)

Vilken kalkyl som helst talar för nyinvestering, 15 års drift och en investring på jag vet inte vad men per år har det säkert inte varit mer än ett par 2-3 tusen, hålet finns ju kvar vilket förmodligen var 1/2 investeringen. Köp nytt, inget att skämmas för.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!